kompostorm
Fra : Nette

Dato : 14-04-03 12:51

Hej!
Jeg har anskaffet mig en lukket kompostbeholder til min altan, da jeg
MEGET gerne vil bidrage til at begrænse affalsdmængden her i byen.
Er der nogen i Københavnsområdet, som har kompostorm, som de vil dele
ud af ( sælge ) vil jeg være glad for en henvendelse.
Mange hilsener,
Nette (stormlund@hotmail.com )

Fra : Nette

Dato : 15-04-03 07:27

Hej alle - tak for svarene!

Jeg har forsøgt HUMUS - men den er tilsyneladende ikke færdig endnu.
Jeg har læst meget om kompostorm på nettet - og er lidt forvirret over
at det er noget sludder . Jeg vil MEGET gerne høre om disse orm, da
jeg er afhængig af at have nogle orm, der arbejder hurtigt, da
kompostbeholderen står på altanen - og helst skal kunne rumme alt vort
grønne affald.

I min venindes kompostbunke har jeg i overfladen fundet nogle ret små
( 5-6 cm. ) lange orme med gulligt hoved ( eller hale ), og i
øvrigt gullige/ røde i det. Er det kompostorm ? De lå i stort antal i
overfladen. Kan jeg tage nogle af dem og putte i kompostbeholderen ?

Det ville jo være det nemmeste............

K.H.
Nette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-03 09:57

Nette <stormlund@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> overfladen. Kan jeg tage nogle af dem og putte i kompostbeholderen ?
>
> Det ville jo være det nemmeste............

De ligner ganske alm. regnorme, måske lidt tynde i det. Deres virkning er
jeg behersket duperet over, jeg tror jeg klarer mig fint uden. Du kan som
regel få udleveret orm hos de kommunale genbrugspladser her i foråret, ved
dog ikke hvor landsdækkende dette er. Håber ikke at du skal sidde i solen på
altanen og koge sammen med tønden, det bliver du ked af, læs: det dufter en
del, og der er meget trafik af kryb og fluer, med dig som international
lufthavn.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 15-04-03 10:06

Preben Riis Sørensen skrev:

> De ligner ganske alm. regnorme, måske lidt tynde i det.

Det vil jeg så ikke give dig ret i. Det vi betegner som kompostorm er
forskellige fra "almindelige regnorme" på en del områder: farve (de er
meget mere røde), form (det er mere spidse), størrelse (de er mindre)
og adfærd (de spræller helt vild). Det var bare nogle af de
umiddelbare forskelle -- jeg har ikke studeret emnet, så der er
sikkert mange flere.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-03 23:45

Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk> skrev i en news:b7gi2l$m43$1@sunsite.dk...

> [...]
> og adfærd (de spræller helt vild). Det var bare nogle af de
> umiddelbare forskelle -- jeg har ikke studeret emnet, så der er

Du har nok ret i at de er mere røde. At dine spræller, er dit problem. Men
det e r kompostorm - de samme som dem i betegner som kompostorm.
Kompostorm findes iøvrigt almindeligt i naturen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 15-04-03 23:57

Preben Riis Sørensen skrev:

> Du har nok ret i at de er mere røde. At dine spræller, er dit problem.

Det er da ikke noget problem.

> Kompostorm findes iøvrigt almindeligt i naturen.

Naturligvis -- prøv og gæt, hvor ormene i vores kompostbunker kommer
fra?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Nette

Dato : 16-04-03 14:28

Hej igen!
Nu er det lykkedes mig at købe en spand kompostorm i et havecenter
her på Sjælland...........
Jeg har etableret komposten efter alle kunstens regler med et lag med
smågrene/ halm, halvkomposteret materiale o.s.v.
Ormene er ganske rigtigt meget røde, små og spidse i det..........
Nu skal den lige etableres, men i fald det kommer til at fungere godt
( hvad jeg da bestemt tror ), vil jeg i løbet af kort tid være
leveringsdygtig ( gratis ) i kompostorme, hvis der er andre i Kbh`s -
området der skulle været interesseret i at kompostere eget
køkkenaffald ( kun det grønne).
Jeg synes det er en rigtig god ide - af hensyn til miljøet........
K.H.
Nette

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-04-03 19:31

"Nette" <stormlund@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes det er en rigtig god ide - af hensyn til miljøet........

Du har taget de øvrige beboere som gidsler, og tror du kommer til at føle
MEGET mere til din "helte"dåd. For beholder/indhold stinker ad h... til,
luften er tyk af bananfluer, og vi har haft en rotte i vores, but who cares,
jeg kan ikke lide naboen :/.

Fra : Nette

Dato : 16-04-03 22:37

Kære Jørgen,

Tak for dit indlæg.
For lige at undgå misforståelser - så bor jeg i en villa - og har
altså ingen naboer. Villaen er udstyret med en stor altan - og der
står den så.
Tjah - bliver der slemme lugtgener, så ryger den væk ( for min egen
skyld ).

Jeg tror dog på man kan minimere det ved ikke at smide kød og
mælkeprodukter i - kun grønt affald, og derudover lægge smågrene/ kvas
/ visne blade ovenpå hver gang man har smidt noget køkkenaffald
i---------

Jeg har en ide om at miljøet har godt af at man sparer på affaldet til
forbrændingsanlægget, men ser ikke på nogen måde mig selv som " helt".

Dette er et interessant forsøg, som forhåbntlig lykkes - ikke
andet........

M.v.h.
Nette

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-04-03 09:33

> [...]

> For lige at undgå misforståelser - så bor jeg i en villa - og har
> altså ingen naboer. Villaen er udstyret med en stor altan - og der

Du har ret, jeg misforstod. Men hvorfor fa... vil du have den på altanenen
?, Med den vi fik udleveret af kommunen var et rør som skulle graves ned, så
ormene kunne overvintre. Og det gør de oxo skal jeg "hilse og sige".

> Tjah - bliver der slemme lugtgener, så ryger den væk ( for min egen
> skyld ).

Jeg advare igen, at tømme den svare stortset til at tømme et gl.dags lokum
;).

> [...]
> mælkeprodukter i - kun grønt affald, og derudover lægge smågrene/ kvas
> / visne blade ovenpå hver gang man har smidt noget køkkenaffald

Vi smider heller ikke andet i + kaffegrums,filtre.
Og ormene er STORE, 15 cm og tykke som en lillefinger, er ikke unormalt.

> Jeg har en ide om at miljøet har godt af at man sparer på affaldet til
> forbrændingsanlægget, men ser ikke på nogen måde mig selv som " helt".

Jamen du har ret!!!, og jeg er 100% enig. Men "skæg og snot for sig", som
sagt jeg misforstod, og troede at du var en "hardcore" miljøflipper inde fra
Stenbroen.

> Dette er et interessant forsøg, som forhåbntlig lykkes - ikke
> andet........

Det er jeg sikker på det gør, men som erfaren "ormeholder" flyt den ud i
omgivelserne, for din egen skyld. Go for it.

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-04-03 09:50

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Jeg advare igen, at tømme den svare stortset til at tømme et gl.dags
> lokum ;).

Hvis det lugter råddent, er der noget galt. Vores kompost lugter kun af
fugtig muldjord.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 17-04-03 10:06

Hej
Jeg forstår ikke det med lugtgener fra kompostbeholder. Her er der ingen
lugt overhovedet, og de andre steder jeg har været i nærheden af
kompostbeholdere er der heller ingen gener. Størrelse på kompostorme: Mon
ikke det er hybrider fra skovsnegle og regnorme Jørgen har? det er sikkert
dem der går i forrådnelse.

Forsæt du roligt med dit projekt Nette, ud over de andre fordele får du god
og næringsrig muld ud af det.
Ebbe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-04-03 10:32

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> skrev i en meddelelse

> Du har ret, jeg misforstod.

- det gjorde jeg også (måske fordi du først skrev altan - senere terrasse).

> Men hvorfor fa... vil du have den på altanenen
> ?, Med den vi fik udleveret af kommunen var et rør som skulle graves ned,

> ormene kunne overvintre. Og det gør de oxo skal jeg "hilse og sige".

- Det undrer også mig (bortset fra, at man naturligvis er fri for at gå ned
i den anden ende af haven hver gang, der skal affald ud. Jeg har en spand
stående på bryggersbordet til grønt-affald, kaffefiltre, toiletruller m.v.,
og så tømmer jeg den en gang hver eller hver anden dag.
Desuden bliver kompostbeholderen (her tænker jeg sådan en grøn plastic-én)
MEGET varm i solskin, så ormene er nødt til at klumpe sig i midten for ikke
at blive kogt - og så sker der jo ikke rigtigt noget med affaldet... Derfor
skal den helst stå i skygge.
Mht. overvintring: Mine orm har til nu overvintret i beholderen over
jorden - men er der udsigt til hård frost i længere tid, binder jeg et
dobbelt stykke bobleplast omkring de lodrette sider.

> Jeg advare igen, at tømme den svare stortset til at tømme et gl.dags
lokum
> ;).

- Så er der noget galt med din kompostering. Min dufter heller ikke af
roser, og jeg har af samme grund placeret den bagest i haven. Men lokum:
absolut nej. Den værste plage er en sky af bananfluer, og det KAN man undgå
ved at minimere frugten - men så noget af ideen jo ligesom af det.

- Der MÅ ikke komme hverken kød, fisk, æg eller mælkeprodukter i af hensyn
til rotter.
Og smågrene/kvas skal ikke i den beholder, der er orm i. De har ikke tænder.
Brug i stedet smågrene og kvas til at dække jorden med under buske, hække og
stauder.
En stor del af året er der ikke visne blade, men så kan du brug
papiraffald - jeg bruger kompostbeholderen til makulering af private
papirer, som jeg ikke vil sende til genbrug. Aviser frarådes pga
tryksværten - ellers er det fint materiale.

> Vi smider heller ikke andet i + kaffegrums,filtre.
> Og ormene er STORE, 15 cm og tykke som en lillefinger, er ikke unormalt.

- Hvor hulen har du fået dem fra ? (Eller ser du på dem gennem et
forstørrelsesglas?
Mine er 4 - 5 cm lange og 1 - 2 mm tykke.

> Det er jeg sikker på det gør, men som erfaren "ormeholder" flyt den ud i
> omgivelserne, for din egen skyld. Go for it.

- Det vil også være min anbefaling - i hvert fald, hvis I har tænkt jer at
sidde på terrassen. Du skal være MEGET omhyggelig med at lægge tørre ting i
beholderen for helt at undgå, at den safter. Godt nok havde bønderne i gamle
dage møddingen liggende på gårdspladsen - men det er længe siden.
Held og lykke!

Hilsen Inger

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-04-03 12:52

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> - Så er der noget galt med din kompostering. Min dufter heller ikke af
> roser, og jeg har af samme grund placeret den bagest i haven. Men lokum:
> absolut nej.

Overdrivelse fremmer forståelsen :), men ka'ske at den er for våd. Vi er
ikke særlig omhyggelige med at tørre det som kommer i.

> - Der MÅ ikke komme hverken kød, fisk, æg eller mælkeprodukter i af hensyn
> til rotter.

Gør vi heller ikke, men alligevel sad et kræ og kiggede op på mig da jeg
åbnede en dag.

> Og smågrene/kvas skal ikke i den beholder, der er orm i. De har ikke
tænder.

Ikke direkte grene men gerne fx. stauder som er klippet ned. Men alt med
måde.

> - Hvor hulen har du fået dem fra ? (Eller ser du på dem gennem et
> forstørrelsesglas?
> Mine er 4 - 5 cm lange og 1 - 2 mm tykke.

Jeg spekulere på om det er efterkommere af en regnorm el. to som har
forvildet sig der ind ?. Hvad er forskellen, ud over str., er der evt.
forskel i o(r)msætningen ?.

Du skal være MEGET omhyggelig med at lægge tørre ting i
> beholderen for helt at undgå, at den safter.

Jeg kan forstå på det hele, at det oxo er uheldigt at fylde noget i , som
ER blevet skyllet og derfor vådt. Men så kan fx. kartoffelskræller være
problematiske ?, og så forsvinder noget af formålet med "øvelsen".

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-04-03 13:21

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> skrev i en meddelelse

> Overdrivelse fremmer forståelsen :), men ka'ske at den er for våd. Vi er
> ikke særlig omhyggelige med at tørre det som kommer i.

Jo vådere - jo mere sammenpresset og tungt => råd og mere lugt er min
erfaring, så måske, ja.

> Gør vi heller ikke, men alligevel sad et kræ og kiggede op på mig da jeg
> åbnede en dag.

Kommer I brødrester eller kogte kartofler i?

> .
>
> Ikke direkte grene men gerne fx. stauder som er klippet ned. Men alt med
> måde.

Ja da, jeg fik i sin tid at vide, at kompostorm har det som mennesker:
fiberrig kost er en god ting
Kasserede potteplanter og andet, der ser for træls ud i bunden af buskadset,
ryger i beholderen.
Her i kommunen betaler vi renovation pr. kg., så det er ikke kun hensynet
til miljøet, der er motivationen.

> Jeg spekulere på om det er efterkommere af en regnorm el. to som har
> forvildet sig der ind ?. Hvad er forskellen, ud over str., er der evt.
> forskel i o(r)msætningen ?.

He he - jeg fik at vide, at regnorm kravler væk, hvis miljøet ikke er
optimalt mht. fugt, føde, etc, mens kompostorm ikke kan/vil grave sig i
jorden og bliver, hvor de er - så det må vel siges at være en slags burhøns

> Jeg kan forstå på det hele, at det oxo er uheldigt at fylde noget i , som
> ER blevet skyllet og derfor vådt. Men så kan fx. kartoffelskræller være
> problematiske ?, og så forsvinder noget af formålet med "øvelsen".

Enig. Selvfølgelig skal de i.
Jeg lader kartoffelskræller m.v. dryppe rigtigt godt af og fylder godt op
med æggebakker, papruller, jordbærbakker og papir (de visne blade og det
meste af staudeafklippet kan regnormene i fri dressur få lov til at tage sig
af).
Alligevel "safter" beholderen, og bl.a. derfor bliver den stående i skygge
nederst i haven.
Men ormene yngler som vilde, så helt galt kan det vel ikke være...

Hilsen Inger

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-04-03 15:00

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i

> Kommer I brødrester eller kogte kartofler i?

Nix, men de store orm har nok gjort det ud for "rødt"kød, og med de øvrige
goodies har det varet en ren fest :).

> Her i kommunen betaler vi renovation pr. kg., så det er ikke kun hensynet
> til miljøet, der er motivationen.

Ja det gør vi ikke, til gengæld har vi fået k.beholderen "smidt i nakken".
Det har reduceret vors afffaldsmængde fra "låget kan ikke lukkes" til "lidt

Fra : Nette

Dato : 17-04-03 15:44

Jamen hej igen!

For lige at forklare færdig............

Jo, jeg skrev altan ( og ikke terasse ), selvom det i praksis vel
egentlig er en terasse. Den er ca. 15-20 kvm. stor og ligger på 1.
sal. Der er både skygge og sol, og kompostbeholderen står så i skyggen
( de øverste 5-6 cm. rager op i solen, men den bliver ikke for varm -
har testet i dag ).
Grunden til at den ikke bare står bag i haven er - at jeg ikke har en
have.
Jeg bor godt nok i en villa, men der hører ingen have til - kun en
lille forhave, hvor der absolut ikke er plads til en komposter ( men
hvor jorden vil gøre nytte!!)

Hardcore miljø -flipper - ja, jeg tænkte nok det var det billede du
fik, Jørgen......Det mener jeg nu ikke selv jeg er

Ganske almindelig familie-mor ( til to børn, som synes regnormene er
VILDT spændende ) - OG jeg køber hovedsagligt økologisk, dog uden at
være fanatisk.

Vi har siddet på altanen i dag ( hvor det virkelig er varmt ), og kan
overhovedet ikke lugte beholderen, men det kan jo være det
kommer........

Mange sommerhilsener,
Nette

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-04-03 18:27

"Nette" <stormlund@hotmail.com> skrev i en meddelelse >
> Hardcore miljø -flipper - ja, jeg tænkte nok det var det billede du
> fik, Jørgen......Det mener jeg nu ikke selv jeg er

Nej det kan jeg forstå du ikke er :), Jeg så bare et billede af et
inkarneret medlem af "Dyrenes Befrielse" på mit indre TV :).

> Ganske almindelig familie-mor ( til to børn, som synes regnormene er
> VILDT spændende ) -

Det er de på sin vis også, min børn gider ikke interessere sig for sådan
noget- "Naturen ! det billige skidt", men så må "far her" lige markere ;).

> Vi har siddet på altanen i dag ( hvor det virkelig er varmt ), og kan
> overhovedet ikke lugte beholderen, men det kan jo være det
> kommer........

Som sagt, det kommer du nok til senere :). Fortsat godt forår, jeg skal ud
til grill-maden :))).

Fra : Mark Schiller

Dato : 16-04-03 20:25

16 Apr 2003 06:27:38 -0700, berigede stormlund@hotmail.com (Nette)
dk.fritid.hus-og-have med:

>....leveringsdygtig ( gratis ) i kompostorme, hvis der er andre i Kbh`s -
>området der skulle været interesseret i at kompostere eget
>køkkenaffald ( kun det grønne).

Disse skal dog lige være opmærksomme på, om hjemmekompostering af
køkkenaffald er "tilladt" i deres egen kommune. Der er i hvert fald én
kommune i københavnsområdet, hvor dette (desværre) ikke er tilladt.

/Mark

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 16-04-03 20:28

"Mark Schiller" <ms@vosborg.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> køkkenaffald er "tilladt" i deres egen kommune. Der er i hvert fald én
> kommune i københavnsområdet, hvor dette (desværre) ikke er tilladt.

Man skal bare sende det igennem hønsene først - så er der ingen problemer

mvh
Bendt

Fra : Mark Schiller

Dato : 16-04-03 21:15

Wed, 16 Apr 2003 21:28:16 +0200, berigede "Bendt Rasmussen"
<razz2@post.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Man skal bare sende det igennem hønsene først - så er der ingen problemer

*LOL*

Mand, hvor har du humor! )

/Mark

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 16-04-03 23:15

> Wed, 16 Apr 2003 21:28:16 +0200, berigede "Bendt Rasmussen"
> <razz2@post.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> *LOL*
>
> Mand, hvor har du humor! )

Takker og bukker !

men lidt alvorligt - 2-3 høns og man er fri for at bekymre sig om sit grønne
køkkenaffald, pastarester og kødrester. Hønsene æder det med velbehag.

Hønsene behøver ikke gå med en hane, så man kan også se naboerne i øjnene -
på den anden side, brokker naboen sig, så giv ham en bakke æg.

mvh
Bendt

(som i øvrigt har en 3 m. hønsefræser i overskud)

Fra : Mark Schiller

Dato : 17-04-03 09:03

Thu, 17 Apr 2003 00:15:11 +0200, berigede "Bendt Rasmussen"
<razz2@post.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>(som i øvrigt har en 3 m. hønsefræser i overskud)

Hvad er det nu liiiige, at ovenstående betyder?

/Mark

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 17-04-03 22:54

> Thu, 17 Apr 2003 00:15:11 +0200, berigede "Bendt Rasmussen"
> <razz2@post.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Hvad er det nu liiiige, at ovenstående betyder?

Det er et "mobilt" hønsehus.

En kasse i den ene ende og en ca. 3 meter løbegård ca 75 cm bred og 75 cm
høj.

mvh
Bendt