Fejl under opstart af nyinstalleret RedHat~
Fra : Vigand

Dato : 14-04-03 12:37

Jeg håber, at nogle af jer kan hjælpe mig med dette, da jeg er ny i faget,
og dermed fuldstændigt fortabt.

Sagen er, at jeg netop har installeret RedHat 9 helt fra bunden. Under
installationen brokker installationsprogrammet sig ikke, og alt kører glat -
indtil der genstartes!

Den står og brummer en masse igennem under opstarten indtil følgende fejl
dukker op:

Code: 0f 0b e2 03 3f 4b 25 c0 e9 6d fd ff ff 90 55 89 5e 57 89 d7
Kernel panic: Aiee, killing interrupt handler!
In interrupt handler - not syncing

Alt imens Caps og scroll lock-lamperne står og blinker periodisk.

Kan nogen fortælle mig, hvad der er galt her, og hvad jeg kan gøre for at
komme videre?

På forhånd tak!

-Vigand

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-03 15:31

Den Mon, 14 Apr 2003 13:36:57 +0200 skrev Vigand:
> [...]
>
>Alt imens Caps og scroll lock-lamperne står og blinker periodisk.
>
>Kan nogen fortælle mig, hvad der er galt her, og hvad jeg kan gøre for at

Kun hvis vi får hele fejlmeldingen.

Første mistanke er dog RAM'en, prøv at teste den med memtest86.

Mvh
Kent
--
Avoid the Gates of Hell. Use Linux
(Unknown source)

Fra : Vigand

Dato : 14-04-03 22:17

> Kun hvis vi får hele fejlmeldingen.

Ovenstående _ER_ hele fejlmeldingen. Den skriver simpelthen ikke andet.

> Første mistanke er dog RAM'en, prøv at teste den med memtest86.

Jeg kører dualboot med WindowsXP, og der har aldrig været problemer. Lyder
IMHO mærkeligt, hvis der skulle være noget galt med ram'en - men jeg er jo
ikke ekspert ;)

-Vigand

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-03 23:16

Den Mon, 14 Apr 2003 23:17:19 +0200 skrev Vigand:

>Ovenstående _ER_ hele fejlmeldingen. Den skriver simpelthen ikke andet.

Mærkeligt, når der er en masse tal med, plejer der at være flere
linier, med alle registrene, instruktions-pointer, stackpointer osv.

>Jeg kører dualboot med WindowsXP, og der har aldrig været problemer. Lyder
>IMHO mærkeligt, hvis der skulle være noget galt med ram'en - men jeg er jo
>ikke ekspert ;)

En XP der ikke er problemer med? Det er aldrig set før, det må helt
klart være din maskine der fejler noget )))

Mvh
Kent
--
Hvis man ikke kan lide klassisk musik, er det sandsynligvis fordi
lydkvaliteten er for dårlig. Klassisk musik kræver et godt anlæg.

Fra : Martin AJ

Dato : 15-04-03 08:56

Kent Friis wrote:

> En XP der ikke er problemer med? Det er aldrig set før, det må helt
> klart være din maskine der fejler noget )))

For lang tid siden havde jeg problemer med ram'en i min box. Kernen gik
ofte i panik hvor i mod Windows kørte humpende afsted: Programmer gik
ned, fejl på disken etc. Ganske utrygt, fordi man som Windows-bruger
ikke opdager at ens hardware er defekt. Jeg tror jeg fik ødelagt
billeder for adskillelige hundreder mbyte. Derudover skulle en masse
dokumenter reddes gennem hexedit-programmer. Samtidig kunne jeg ikke
brænde cd'ere uden voldsomme fejl (hvilket jeg også opdagede for sent).

memtest86 fangede i øvrigt ram-fejlene fint nok. Det kan varmt anbefales.

Martin

Fra : Vigand

Dato : 16-04-03 09:38

Martin AJ wrote:

> [...]
> opdagede for sent).
>
> memtest86 fangede i øvrigt ram-fejlene fint nok. Det kan varmt

Jeg har nu kørt en memtest86 i det sidste døgns tid. Den fandt ingen fejl.
What's next? :)

-Vigand

Fra : Thomas Iversen

Dato : 16-04-03 09:54

> Jeg har nu kørt en memtest86 i det sidste døgns tid. Den fandt ingen fejl.
> What's next? :)

Først vil jeg sige, at vi har haft servere på mit arbejde der først
kom memtest fejl på efter ca. 14 dages kontinuerlig test.

.... men hvis du ikke har set en fejl inden for en dag, så er det
sikkert ikke det.

Personligt ville jeg gøre følgende:

Hive hw. dimser ud som der ikke er essientielle for at maskinen kan starte.

Ud med netkort, alt andet end en ramblok, ud med lydkort, osv, osv
(disable i bios hvis det er der det skal foregå).

Se derefter om maskinen kan starte uden at dø i en interrupt handler
(= tyder på at det en driver der ikke er helt ok)

Hvis det ikke hjælper, så vil jeg prøve kernen fra install cdrommen
med det nyinstallerede system (kernen på cdrommen _kan_ være mere
failsafe end den du har fået efterfølgende).

Hvis det heller ikke hjælper, så vil jeg overveje at prøve en ny
distrib (f.eks. knoppix der er debian baseret, men som er god til test
da den kan køre fra en cdrom alene).

Håber du finder fejlen.

Thomas