Inkludere andet sprog i CSS?
Fra : Jens Kristian Geyti

Dato : 14-04-03 13:25

Er lidt i tvivl om dette er den rigtige gruppe, undskylder hvis jeg poster
forkert.

Jeg er relativt ny med CSS. Mens jeg sidder og laver hjemmeside, kom jeg til
at tænke på følgende:
Det smarte ved CSS er jo at at man kan definere designet på alle sine sider.
Det kræver blot en enkelt linje kode.

Men hvis jeg vil include en menu (HTML) i mit HTML dokument, skal jeg skrive
et nyt SSI script / Javascript INDE på min HTML side, der så inkluderer min
menu. Lige pludselig har jeg altså 2 stykker kode der peger på forskellige
sider (håber i forstår, CSS til design, SSI til min menu (anden HTML-side)).

Er det istedet ikke være muligt at lave SSI/JavaScripts i sin CSS-fil? Eller
måske er der en "include" kode der kan bruges med lovligt CSS?
Jeg vil gerne have mine HTML-sider til at være så simple så muligt. Derfor
ville det være rart, at kunne gøre det på denne måde.

-Hermann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-03 12:38

Jens Kristian Geyti skrev:

> Er lidt i tvivl om dette er den rigtige gruppe, undskylder
> hvis jeg poster forkert.

Det gør du ikke - css hører hjemme i gruppen her ;)

> [...]
> altså 2 stykker kode der peger på forskellige sider (håber i
> forstår, CSS til design, SSI til min menu (anden HTML-side)).

Det lyder fornuftigt nok.

> Er det istedet ikke være muligt at lave SSI/JavaScripts i sin
> CSS-fil?

Nej. Et css-ark kan godt importere et andet css-ark (med @import-
reglen) men det der importeres skal også være css; du kan altså
ikke importere html eller javascript.

Til gengæld kan du godt inkludere et stylesheet med SSI. Enten kan
du skrive css-koderne direkte i den fil der inkluderes eller også
kan du skrive stylesheetlinket ind i SSI-filen. Men - det bliver
måske mere bøvlet end godt er - fordi css-koderne skal stå i head-
delen, mens menuen formentlig skal stå i body-delen.

Umiddelbart vil jeg derfor foreslå at du holder menu og css
adskilt. 2 faste inkluderinger på en side (css + menu) er heller
ikke galt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-04-03 15:05

"Jens Kristian Geyti" <jkgeyti[DEL-THIS]@hotmail.com> skrev
> [...]
> menu. Lige pludselig har jeg altså 2 stykker kode der peger på forskellige
> sider (håber i forstår, CSS til design, SSI til min menu (anden

Du kan se her, hvordan du inkluderer en menu på dine sider:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin