Varmemåtte
Fra : Snip

Dato : 22-03-01 20:17

Vil montere en Deviheat varmemåtte på uisoleret betongulv. Kan jeg under
varmemåtten lægge ex. alucraft med "stanniolen" opad, så varmen fra måtten
ikke går ned i betongulvet?
Oven på varmemåtten lægger jeg klinker:

--
snip@post8.tele.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 22-03-01 22:36

Snip wrote:

> [...]
> varmemåtten lægge ex. alucraft med "stanniolen" opad, så varmen fra måtten

Staniolen isolerer mod strålevarme ikke mod direkte varmeledning.
Staniol over en stegt bøf vil holde på varmen. Men hvis du trykker
staniolen ned med hånden, finder du hurtigt ud af at staniolen leder
varmen ganske godt. (Hav koldt vand parat... :)

Så staniol i isolering vil kun virke ifm. et hulrum, og det er der vel
ikke tale om i gulvet. Hvis du kan få plads til at hæve gulvet og
isolere under gulvvarmen vil det være en fordel for din elregning.

--Johan

Fra : Calle

Dato : 23-03-01 13:45

Hej

Hvordan havde du tænkt dig at få fliser til at sidde fast på et løst
underlag, som alufolien jo må siges at være. Det bliver ihvertfald et gulv
med revner. Op med gulvet flamingo i bunden, rionet, varme, beton fliser.
Det tager ikke lang tid, er selv ved det.

--

Automatikmekaniker
Calle

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-03-01 16:20

> [...]
> med revner. Op med gulvet flamingo i bunden, rionet, varme, beton fliser.
> Det tager ikke lang tid, er selv ved det.

Den vil jeg gerne have lidt langsommere, da jeg om et par uger skal i gang.
Nederst lægger jeg 100 mm isolering, så et net, hvor jeg spænder
PEX-slangerne på (hos os skal det være solvarme - bare for at være lidt
besværlige), og derefter hælder jeg 100 mm beton ud over, retter det af og
lader det tørre. Derpå fliser. Er det korrekt?

Mvh Maria

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 23-03-01 21:05

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> besværlige), og derefter hælder jeg 100 mm beton ud over, retter det af og
> lader det tørre. Derpå fliser. Er det korrekt?

Tjah, jeg kunne finde på at gøre noget tilsvarende :)
Jeg går udfra at du med net mener et armeringsnet af jern. Det skal
klodses lidt op med f.eks. små klatter beton, så armeringsjernet bliver
helt indstøbt i betonen i det færdige gulv. Det sikrer jernet mod
korrosion og giver armeringen en god forbindelse med betonen. (Det
skulle jo gerne forhindre revner i gulvet.) For at gøre betonen tæt og
stærk, skal den vibreres, dels med en stavvibrator, som stikkes ned i
betonen, og til afretning kan en pladevibrator bruges. (Kan man blot
afrette med et bræt?)
Og så skal betonen holdes fugtig et stykke tid (en uge eller mere. Er
ikke helt sikker på, hvor længe) så hærder betonen bedst. Det kan gøres
med overdækning med plast og et sprøjt vand ind imellem.
Hvis gulvet er mere end 10m langt eller bredt, bør det deles i flere
felter, så revner undgås.

--Johan

Fra : Calle

Dato : 23-03-01 23:04

Hej

Ja bortset fra at man skal bruge min. 160mm flamingo i bunden. Og evt. 20mm
rundt med murene, dog skal de kun gå op til 20mm, under betonoverfladen.

--

Automatikmekaniker
Calle

Fra : Bo Jensen

Dato : 25-03-01 22:16

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:99fpn0$93i$1@sunsite.dk...
> [...]
> besværlige), og derefter hælder jeg 100 mm beton ud over, retter det af og
> lader det tørre. Derpå fliser. Er det korrekt?

Hej.

Skal også i gang med vandbåren gulvvarme. Men sig mig lige - er 100 mm beton ikke lovlig meget ???

mvh
Bo

Fra : Calle

Dato : 26-03-01 12:57

Hej

Det er det svar man får når man spørger muremestrene, så undgår man de
revner, som mange vrøvler om, der kommer i deres fine nye klinkegulv. Plus
at det skulle fordele varmen bedre.

Calle

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 26-03-01 20:00

Calle wrote:

> Hej
>
> Det er det svar man får når man spørger muremestrene, så undgår man de
> revner, som mange vrøvler om, der kommer i deres fine nye klinkegulv. Plus
> at det skulle fordele varmen bedre.

Og ifm solvarme lagrer et tykt gulv bedre varmen fra en solrig
efterårsdag til en råkold efterårsaften.

--Johan

Fra : Allan

Dato : 31-07-01 07:32

"Johan Myhre Andersen" skrev d. 26-03-01 20:00 dette indlæg :

> Og ifm solvarme lagrer et tykt gulv bedre varmen fra en solrig
> efterårsdag til en råkold efterårsaften.
>
> --Johan

Jo 100mm er meget men somsagt så lager det jo varmen når der så ikke er
så meget gennemgang i slangerne så vil betongulvet afgive varmen og 100
mm vil ved en opvarmet temperatur kunne afgive varme ved ca. 20 grader i
næsten 12 timer på en overflade på min. 12 m², men under alle
omstændigheder ville jeg lægge et elektrisk gulvvarmesystem 2 ledet som
en sikkerhed hvis nu et rør skulle sprænge og det koster ikke ret meget
at købe og i forbrug er det slet ikke dyrt at tænde for eller bruge
konstant, forskellige målingere viser at det koster ca. det samme som
naturgas, fjernvarme osv. Så varmemåtter vil idag være det bedste
alternativ eller som første priotet, men husk at at det skal være en 2
ledet måtte.

Mvh

*Allan

http://www.kandu.dk/