K: Undervandsblitz til digitalkamara
Fra : Peter Kjær

Dato : 13-04-03 16:21

Hejsa,

Jeg er på jagt efter en undervandsblitz til mit Canon G2 i Ikelite hus, er
der nogen her der skulle ligge inde med noget der kan bruges.

--
Ses,

Peter Kjær

www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning, med stort online billedgalleri.

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 13-04-03 16:59

"Peter Kjær" <peterFJERNES@dacor.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Jeg er på jagt efter en undervandsblitz til mit Canon G2 i Ikelite hus, er
> der nogen her der skulle ligge inde med noget der kan bruges.

*** Tips: Bruk belysning istedet for blitz. Gir deg mye bedre kontroll og
resultat. En god dykkelykt er jo kjekt at ha uansett...
Omtrent samme pris.

Hallgeir

Fra : max

Dato : 14-04-03 00:37

> *** Tips: Bruk belysning istedet for blitz. Gir deg mye bedre kontroll og
> resultat. En god dykkelykt er jo kjekt at ha uansett...
> Omtrent samme pris.
>
> Hallgeir

Måske er det ikke så smart, check selv hvorfor:
http://wetpixel.com/features/200211_strobeuse/
-max-

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 14-04-03 09:36

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i melding

> Måske er det ikke så smart, check selv hvorfor:
> http://wetpixel.com/features/200211_strobeuse/
> -max-

*** Hvis du tror at en normalpriset ttl blitz gir et lys tilsvarende
6000(sekstusen) halogenwatt, er du rimelig lettlurt....

Wetpixel sælger ikke lykter gjør de vel?

Det er kjekt å kunne se hvordan bildet blir FØR du tar det...

Fra : max

Dato : 14-04-03 11:40

> [...]
>
> Wetpixel sælger ikke lykter gjør de vel?
>
> Det er kjekt å kunne se hvordan bildet blir FØR du tar det...

Wetpixel sælger vel heller ikke flash, men det har vel heller
ikke noget med artiklen at gøre - I din anden mail omtaler du
farvetemp. De fleste flash ligger i området 4.800k-5.500k og det
er en del varmere end alm. dagslys, 3.300k lyder meget varmt, men
som du siger digital kameraet kompenserer for den slags - baggrunden
bliver så bare meget mere "blå".. Mht. pri er jeg ikke sikker på jeg
forstår hvad du mener, en ikelite ds125 koster omkring 600$ ex t/m,
en del mere i europa og meget mere i danmark, men det er da en
overkommelig pris, og ja der er indbygget pilotlys, så du kan se hvad
du fotograferer også midt om natten. -max-

Fra : emil

Dato : 14-04-03 01:50

Er der tilstrækkeligt mange watt i en dykkerlygte? Jeg trode en blitz
gav mere lys.....

Med venlig hilsen Emil

Som svar på:

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 14-04-03 09:43

"emil" <emilpaulsen@hotmail.com> skrev i melding
> Er der tilstrækkeligt mange watt i en dykkerlygte? Jeg trode en blitz
> gav mere lys.....
>
> Med venlig hilsen Emil

***En blitz gir høyere lystemperatur(i forhold til foto optiske
halogenpærer.
(ca 3300Kelvin kontra ca 5500Kelvin). Dette er ikke noe problem, da alle
gode kameraer kompenserer for dette. Sammrnligner man med en HID lykte, vil
denne give like høy lystemperatur. Her er problemet som oftest antall
watt/lysmængde. En dykkerlykt med 15Volt batteripakke og 150Watt fotooptisk
lampe gir et flott lys til digitale kamera. Ved store avtander til motivet,
er et HID lys eller en kraftig blitz bedre pga rækkevidden. Prisen er dog en
helt annen...

Fra : Peter Kjær

Dato : 14-04-03 15:46

> *** Tips: Bruk belysning istedet for blitz. Gir deg mye bedre kontroll og
> resultat. En god dykkelykt er jo kjekt at ha uansett...
> Omtrent samme pris.
>
> Hallgeir

Hvorfor jeg er lidt ude efter en blitz er at jeg håber at den vil give mig
bedre resultater end min 18W HID lygte, men jeg må også indrømme at jeg er
træt af at slæbe rundt på den, og med en vægt på 8 kg (incl. batteri) er det
udelukket at tage den med når man er nede sydpå....øv hvor jeg savnede den i
Tyrkiet sidste år hvor alle mine billeder blev ret blå :(

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 14-04-03 16:00

Her er et link til en site med 2 UW blitz
http://www.backscatter.com/photo/digital/digitalstrobes.html
mvh
Morten Rasmussen

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 14-04-03 18:18

> [...]

> udelukket at tage den med når man er nede sydpå....øv hvor jeg savnede den
> Tyrkiet sidste år hvor alle mine billeder blev ret blå :(

***Din 18watt HID gir et alt for lille lys til fotografering, så jeg kan
forstå ditt problem. Med en vækt på 8kg ville jeg også nøye tenke meg om før
jeg tok den med i håndbagagen....
Min Dragonsub MadMax på 150Watt (m. videoparabol)veier 2,7Kg og giver
3ganger lyset av din 18Watt HID. Laderen kommer i tillegg med 1,7Kg (totalt
4.4Kg). Lystemperatur er med denne 3200Kelvin.
Samme lykt kan bruke pærer ned til effektive 48watt(samme lystemperatur).

Sjekk WWW.dykkesiden.com under UV-foto, og spør om hvilke erfaringer som er
gjort der.