Hvordan dele jeg en database-liste op i af~
Fra : Salva

Dato : 13-04-03 11:29

Jeg har en lang vareliste som henter data fra en Access database.
http://www.kc.dk/Materiale/Materialelisteasp.asp

Jeg vil gerne have listen delt op i afdelinger som bøger / postkort /
programmer osv. Ligesom dette eksempel som ikke er hentet fra en database:
http://www.kc.dk/Materiale/Materialeliste.asp

Hvordan gør jeg det?

-Salva

Fra : Salva

Dato : 13-04-03 11:42

Jeg glemte at skrive, at jeg bruger Dreamweaver MX og AccessXP!
-Salva

Fra : Tom Jensen

Dato : 13-04-03 22:47

"Salva"

> Jeg glemte at skrive, at jeg bruger Dreamweaver MX og AccessXP!

Hver vare tilhører jo en varegruppe, hvis bøger er varegruppe 2 og postkort
er varegruppe 3, vil bog x tilhøre varegruppe 2 og postkort y tilhøre
varegruppe 3.

Så du starter med at lave en varegruppetabel over de varegrupper du har og i
din
varetabel må du tildele hver enkelt vare til en varegruppe.

På hjemmesiden viser du alle varegrupper på een side og når brugeren så
klikker
på en varegruppe, åbnes der en ny side hvor de varer der tilhører
varegruppen
er vist. Eller helt kort brugeren skal først vælge mellem postkort eller
bøger og
derefter se udvalget af postkort/bøger. Se min hjemmeside for et kørende
eksempel.

Tom Jensen
FF Soft
www.ffsoft.dk

Hent en gratis web shop

Fra : Salva

Dato : 13-04-03 22:00

> [...]
> bøger og
> derefter se udvalget af postkort/bøger. Se min hjemmeside for et kørende

Tak for svaret.
Jeg synes ikke det er optimalt for brugeren. Jeg vil gerne have, at de ser
hele listen på een gang men med en opdeling af listen.
Feks når man kigger på edbpriser.dk og søger efter alle mærker. Så henter
den hele listen frem men adskiller dem med mærkenavn. Men hvordan der gøres,
har jeg ikke fundet ud af endnu :(

-salva

Fra : Torben Brandt

Dato : 13-04-03 22:28

Salva wrote:
> [...]
> den hele listen frem men adskiller dem med mærkenavn. Men hvordan der gøres,

Hej, jeg svarer lige her i stedet for d.e.i.w.serverside, da problemet
vist ligger i ASP-koden.

Du laver et udtræk i stil med dette:
sql = "SELECT vare, pris, type FROM tabel ORDER BY type
set rs = conn.execute(sql)

og så skal du udskrive den på denne måde:
lastType = ""
While Not rs.EOF
If lastType <> rs("type") Then
' Udskriv overskrift
Response.Write "Nyt overskrift: " & rs("type")
End If

' Udskriv varen
Response.Write "Varen " & rs("vare") & " koster " & rs("pris")

lastType = rs("type")
rs.MoveNext
WEnd

Hvis sætningen
If lastType <> rs("type")
er sand, så er det fordi typen er ændret fra sidste post.

/Torben

Fra : Salva

Dato : 14-04-03 20:26

[...]

Wow. Jeg prøver at holde tungen lige i munden.
Jeg bruger dreamweaver til at lave koden med men det første, med at lave
udtrækket, er jeg vist med på.
Hvordan resten skal sættes ind, må jeg lige prøve mig lidt frem med.

Men tak for det :)
-salva