grundfoss pumpe. Hvad koster den i strøm m~
Fra : Niles

Dato : 22-03-01 17:27

I vores nye hus sidder der en grundfoss pumpe som sikre at det varme vand er
hurtigt varmt. Mit spørgsmål er så:

Hvad koster det at den kører 24 timer i døgnet og hvad koster det ca. i
extra vand hvis vi skal vente det varme ?

Er det pest eller kolera ???

Niles

Fra : Ivar

Dato : 22-03-01 21:16

> Hvad koster det at den kører 24 timer i døgnet og hvad koster det ca. i
> extra vand hvis vi skal vente det varme ?

En sådan cirkulationspumpe sparer intet, den koster i strøm og
det koster i varme, at rørene skal holdes varme dag og nat.

Pumpen bruger nok for 1 til 2 kr pr. dag. Tabet i varme er
afhængig af hvor lange rørene er, og hvor godt de er isoleret.
Det kan let være dyrere end elforbruget.
Hvis du slukker, har du sparet mindst 500 kr pr. år.

Der var vist en årrække, hvor det var påkrævet med cirkulationspumpe,
hvis der var for langt mellem varmekilde og haner. I dag bruger
man plastrør, der taber vandet næsten ingen varme under vejs.

Ivar

Fra : Niles

Dato : 23-03-01 16:53

Tusind tak for svaret. Vores hus er fra 1986 og er et Mølstedgårdshus.

P.s. Den er slukket.

Niels

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 23-03-01 20:04

"Niles" <nh@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Tusind tak for svaret. Vores hus er fra 1986 og er et Mølstedgårdshus.
>
> P.s. Den er slukket.

Jeg bor i et nyt hus, men der er problemet også. I bygge reglementet står
der at hvis det tager mere end 25 sekunder ( jeg er ikke sikker på tallet)
skal der monteres pumpe. Det med et ur er en udmærket ide, vi har gjort det
meget smarte (synes vi selv) at pumpen har en kontakt ved døren ind til
badeværelset, så kan vi trykke på den, og slukke sammen med lyset. Så den
kører kun når der er brug for den.Andet brugssted er tæt på beholderen. Da
vi fik den stoppet fra konstant kørsel kunne det ses på varmemåleren.
M.V.H. Gunnar

Fra : Emil

Dato : 23-03-01 17:28

On Thu, 22 Mar 2001 17:27:04 +0100, Niles wrote:

>Hvad koster det at den kører 24 timer i døgnet og hvad koster det ca. i
>extra vand hvis vi skal vente det varme ?
>
>Er det pest eller kolera ???

Vandpest! - Nå, spøg til side. Jeg slukkede engang for
cirkulationspumpen til det varme vand - men der var alligevel
altid straks varmt vand på brugsstederne.

Forklaringen er nok en (utilsigtet) optimal rørføring, hvor det
varme vand først føres til de øverste forbrugere før det til slut
ender ved varmekilden i kælderen.

Men jeg er betænkelig ved i det hele taget at cirkulere det varme
brugsvand, fordi der sagtens kan være bakterievækst i vandet.
Teoretisk vil der altid være en del af vandet, som har været med
i cirkulationen siden anlæget blev startet.

Jeg har en stor, gammel Grundfos cirkulationspumpe som bruger 25
Watt. Så 25 W i 24 timer i 365 dage koster 219 KWh. Med en pris
på kr 1,40 pr KWh giver det en (sparet) udgift på kr. 307 pr år.

Men de nye og mindre typer cirkulationspumper bruger ikke så
meget; dels p.g.a. mindre effekt, dels fordi den er/kan være
tidsstyret.

Lav nu dit eget regnestykke. Effektforbruget står på din
cirkulationspumpe.

m.v.h. Emil

--
emilsen@image.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 23-03-01 20:47

Emil wrote:

> [...]
> Teoretisk vil der altid være en del af vandet, som har været med
> i cirkulationen siden anlæget blev startet.

Jeg vil sige tvært imod. Hvis vandet holdes på 60 grader dør i hvertfald
legionella. I øvrigt vil vandet i en varmtvandsbeholder også blive
blandet op med "gammelt" vand hele tiden.

--Johan

Fra : Carsten H. Pedersen

Dato : 24-03-01 20:36

On Fri, 23 Mar 2001 17:28:14 +0100, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

Vi har også et ret nyt hus, hvor fyrrummet er i garagen. Jeg har valgt
at montere en Grundfos cirkulationspumpe med tænd/sluk ur til
varmtvandscirkulation. Så har jeg sat pumpen til at køre morgen og
aften.
Man skal være opmærksom på at det ikke kun er tilsæt at have
cirkulation på det varme vand, man sparer også vand ved det, idet det
kolde vand der er i rørene indtil det varme vand når frem til
brugsstedet, jo bare hældes i kloakken. Og med den pris vand (og
kloakafgift) har, må det også have en vis betydning.

mvh, Carsten
Please remove "nospam" from the adress.