Mathcad
Fra : mam

Dato : 01-04-03 19:49

Kan man i mathcad isolere en ubekendt i en funktion eller ligning?

Fra : Jesper Haukrogh

Dato : 02-04-03 07:49

Jep, det skulle kunne lade sig gøre. Eks.:
2*x + 3 = 7
Husk at bruge "det fede" lighedstegn (holdt CTRL nede og tryk +)
Herefter trykker du på x (så dette bliver understreget), og trykker
Symbolics -> Variable -> Solve. Herefter spytter MathCad sit bedste bud ud -
her 2. Hvis du bruger andre ubekendte i dit udtryk, returnerer MathCad blot
et nyt udtryk, hvor x skulle være isoleret...

Mvh
Jesper

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-04-03 16:27

mam wrote:

> Kan man i mathcad isolere en ubekendt i en funktion eller ligning?

Det er ligefrem fordi Mathcad kan det, at I bruger Mathcad og ikke
holder jer til en almindelig lommeregner. Software der på denne måde
kan regne med bogstaver (symbolsk), kaldes computeralgebrasystemer
(forkortet CAS).

Jespers indlæg beskriver fremgangsmåden perfekt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henrik Skov Midtiby

Dato : 24-04-03 13:13

On Tue, 01 Apr 2003 20:49:15 +0200, mam wrote:
> Kan man i mathcad isolere en ubekendt i en funktion eller ligning?
Den metode som jeg foretrækker er som følger:

1. skriv en ligning - benyt det fede ligheds tegn (<CRTL> og <+>) 2. tryk
på mellemrum indtil den blå streg er under hele ligningen 3. tryk <crtl>
+ <shift> + <.>
4. i den pladsholder der kommer frem skriver man "solve, x" 5. enter ...

Fra : Henrik Skov Midtiby

Dato : 24-04-03 13:16