Rødehave og tørdragt..
Fra : kasper elsborg

Dato : 06-04-03 08:05

Hej alle i ng. Jeg har lige været i på liveaboard i Rødehavet. Det første
man forbinder med Rødehavet er vel det smukke maritime liv og for dem der er
interesseret... Thistlegorm Chrisula K.og andre smukke vrag (for mit
vedkommende var The Carnetic og grotten ved 2. eark på Umm Gamar det fedeste
dyk). Det andet man tænker på er, at nu skal vi ned og dykke under varme
forhold, eller hvad? Jo da.. i mailen stod der vi bare skulle have badetøj
og en 5mm heldragt med.. Ja godaw do. Luften var mellem 23 og 28 grader..
vandet 22. Jamen det lyder da helt fint... vil nogen måske
tænke...deriblandt undertegnede. Men husk på at i Rødehavet på denne tid
blæser det kraftigt. Første nat fik vi ingen søvn, idet vi havde nok med at
holde styr på døre der stod og klappede, tasker der væltede rundt.. og i det
hele taget forsøge, ikke at falde ud af køjen. Næste dag blev alle skibe
kald til havn... Sejler forbud pga. storm!!! Nå men stormen løjerde da også
af, så vi kunne komme til at dykke. Men blæsten var der stadig, og holda
kæft hvor var det koldt at komme op af vandet og afklæde sig. Godt jeg som
ekstra havde min tynde(lyacra) inderdragt til tørdragten med. Den brugte jeg
indenunder min 7mm våddragt for at mindske vandgennemstrømningerne. Og hvor
var jeg glad for min hætte også. For helt ærligt. hvis jeg skal sammenligne
forholdene, vil jeg sige det lignede en middelgod sommer dag herhjemme, og
der ville jeg dykke i tørdragt!!!. Så hvis nogen påtænker at tage til
Rødehavet inden for den næste halvlanden måndstid, så overvej lige at tage
tørdragten med!!!
Jeg kan forøvrigt varmt anbefale Emperor Divers i Hurgarda. Virkelig
professionelle Dykkerguider...som forøvrigt..sjovt nok dykkede i 4mm ND
tørdragter.

mvh. Kasper
ps. jeg prøver lige at sammensætte en hjemmeside med billeder og video, når
jeg får tid