Mere gentoo... de kommer flyvende
Fra : Thomas

Dato : 08-04-03 09:43

så er der flere spørgsmål til gentoo....

Jeg har fået diskene til at virke.. spørg mig ikke hvordan.. Men pludselig
var den der....

nu er der dog dukket et mere seriøst problem op.

Jeg har én gang fået installationen til at køre til enden, men der var en
kernelfejl, med en ny kerne den installere der gjorde at der ikkke var et
syste..eller hva dved jeg :-/
ergo.. det virkede ikke, men selve installtionen kørt til ende.

da jeg så vil starte forfra stoppr den når jeg ahr kørt Chroot /mnt/gentoo
/bin/bash
derefter skal man køre :
env-update og bør få følgende output:
tegenerating /etc/ld.so.cashe..
men jeg får følgende:
etc/make.profile isn't availible ...........mayber an emerge synch will make
it work, men intet virker enfter dette.

Jeg har kørt installtionene rent hver gang, med nye partioneirnger og
formaterigner.
boot formateres til ext3 filsystem.
swap: self. til swap
/ til reiserfs

jeg følger manualen SLAVISK, og kan nu ikke se hvad der er galt, specielt
fordi det har virket en gang, og jeg følger nu manualen til punkt og prikke.

Jeg bruger Stage3 pakken, da jeg kun skal have et system op og køre som jeg
kan arbejde.. en mere individuel pakke må jeg køre på et andet tidspunk.
det er RC3 gentoo.

jeg håber at der er nogen der har svarende, så jeg kan få dyret op og
spinne...
PS: hda = windows drev
hdb=linux drev

venligst

Thomas

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-04-03 09:24

Thomas wrote:

> så er der flere spørgsmål til gentoo....

Det var ventet ...

> Jeg har fået diskene til at virke.. spørg mig ikke hvordan.. Men pludselig
> var den der....

Den slags plejer ellers at karakterisere Windows

> [...]
> kernelfejl, med en ny kerne den installere der gjorde at der ikkke var et

Du havde altså konfigureret en kerne, men ikke fået alt med, korrekt? I
så fald skal du bare starte med CD'en igen, chroote og modeficere og
installere den nye kerne. Det hjælper jeg gerne med, forudsat at jeg får
en mere komplet hardwareliste.

Næste gang, så burde du nok skrive fejlmeddelelsen ned, så det bliver
nemmere at spore.

> ergo.. det virkede ikke, men selve installtionen kørt til ende.

Med installation, hvad mener du så helt præcist?

> [...]
> men jeg får følgende:
> etc/make.profile isn't availible ...........mayber an emerge synch will make

OK, du havde pakket tarballen ud, chrooted og kørt env-update. Hvad med
'source /etc/profile'? Og har du overhovedet kørt den 'emerge sync' som
installationsvejledningen påpeger? Du burde også bagefter køre 'emerge
-u system', da stage 3 pakkerne nok efterhånden er lidt forældede. Husk
dog dét med CONFIG_PROTECT, da du ikke skal bruge den på nuværende
tidspunkt.

> Jeg har kørt installtionene rent hver gang, med nye partioneirnger og
> formaterigner.
> boot formateres til ext3 filsystem.
> swap: self. til swap
> / til reiserfs

Nogen speciel grund til at køre reiserfs? Jeg ville selv have valgt
ext3, da jeg ikke ser den store fordel med reiserfs under normal kørsel.

> jeg følger manualen SLAVISK, og kan nu ikke se hvad der er galt, specielt
> fordi det har virket en gang, og jeg følger nu manualen til punkt og prikke.

Jeg tror du er kommet til at hoppe over 'emerge sync', 'nano -w
/etc/make.conf' og 'export CONFIG_PROTECT="-*";emerge -u system;unset
CONFIG_PROTECT'. Det forklarer i hvert fald fejlen som env-update giver.
Hvis du har kørt 'emerge sync', så skulle der være ca. 160 MB i
/usr/portage.

> Jeg bruger Stage3 pakken, da jeg kun skal have et system op og køre som jeg
> kan arbejde.. en mere individuel pakke må jeg køre på et andet tidspunk.
> det er RC3 gentoo.

OK, men husk lige at efter stage 3 er der intet grafisk installeret. Du
skal så køre 'emerge kde' eller 'emerge gnome'. Alternativt kan du bruge
en prækompileret pakke, som findes på nogle CD'er. Jeg ved ikke lige med
RC3 CD'en ... Det burde dog ikke tage mere end en nats tid for kde at
blive compileret med 'emerge kde'.

> jeg håber at der er nogen der har svarende, så jeg kan få dyret op og
> spinne...

Som sagt, så lyder det som om at portage systemet ikke bliver
installeret. Problemet med kernen er af en mere generel natur. Det
kigger vi på senere.

> PS: hda = windows drev
> hdb=linux drev

Ja, så fik du da i det mindste dét til at virke ...

--
PeKaJe

It was all so different before everything changed.

Fra : Thomas

Dato : 08-04-03 14:46

"Peter Jensen" <jdogh001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> Du havde altså konfigureret en kerne, men ikke fået alt med, korrekt?
Helt ærgligt så ved jeg ikke præcis hvad der skete, men det der bzimage
manglede et sted osv.... det virkede ihvertfald ikke da jeg rebootede....
men det er også "irrelevant" da jeg så bare startede forfra med at
installere.I
> så fald skal du bare starte med CD'en igen, chroote og modeficere og
> installere den nye kerne.

det var så det jeg prøvrede med livecd'en igen.
< Det hjælper jeg gerne med, forudsat at jeg får
> en mere komplet hardwareliste.
Takker og det skal du få:
Soltek drv4 mobo med via 266a bridge
realtek 8138too NIC
Amd Athlon XP 1900
512 Mb ddr ram
2 harddiske : Ibm deskstar og en Maxtor 80 gig
Geforce 4 ti4200
Creative audigy 1
Usb mus/boomslang
keyboard logitec desktop pro

det er vist det hel.. i think.

> Næste gang, så burde du nok skrive fejlmeddelelsen ned, så det bliver
> nemmere at spore.
Det troede jeg at jeg næsten havde..
Copi af tidligere:
[...]
copi SLUT

> Med installation, hvad mener du så helt præcist?
Jeg mener indtil gentoo er installeret, dvs. jeg har genneført alle trin fra
guiden fra gentoo.org
<du havde pakket tarballen ud, chrooted og kørt env-update. Hvad med
> 'source /etc/profile'?
Den har jeg kørt men uden resultat da der er fejllige før når jeg laver
env-update og får et forkert output, som beskrevet tidligere
Og har du overhovedet kørt den 'emerge sync'
Jææp.. mange gange... og den har også virket, men som sagt, når jeg får fejl
med env-update virker emerge sync ikke.

> installationsvejledningen påpeger? Du burde også bagefter køre 'emerge
> -u system', da stage 3 pakkerne nok efterhånden er lidt forældede.
Det kan jeg slet ikke komme til da emerge sync ikke virker....
Jeg er 110% sikker at jeg følger manualen slavisk.. jeg har nu snart læst
den 10+ gange....

> Nogen speciel grund til at køre reiserfs? Jeg ville selv have valgt
> ext3, da jeg ikke ser den store fordel med reiserfs under normal kørsel.
Blot at de anbefaler reiserfs i manualen da de mmener at det er et klart
bedre filsystem i forhold til ext3

> Jeg tror du er kommet til at hoppe over 'emerge sync', 'nano -w
> /etc/make.conf' og 'export CONFIG_PROTECT="-*";emerge -u system;
det når jegh desv ikke til....den dør før jeg er der.
> [...]
> /usr/portage.

> OK, men husk lige at efter stage 3 er der intet grafisk installeret.
den er jeg m,ed på 100%
> [...]
> kigger vi på senere.

> Ja, så fik du da i det mindste dét til at virke ...
He he.-. ja...... jeg glædede mig eller over den gode guide fra gentoo..men
der er desv. stadig probs... muligvis menneskelige.. men jeg mener altså ike
at jeg springer noget over..

Venligst Thomas

Fra : Henrik Farre

Dato : 08-04-03 11:12

On Tue, 8 Apr 2003 10:43:05 +0200
"Thomas" <Brunsviger@GRRRhotmail.com> wrote:

> etc/make.profile isn't availible ...........mayber an emerge synch will
> make it work, men intet virker enfter dette.

Det er ikke noget problem, det får jeg også når jeg installere, du skal
bare køre: emerge rsync, så dukker den op :)

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.cs.auc.dk/~enrique

Fra : Thomas

Dato : 08-04-03 14:28

"Henrik Farre" <look@my.signature.txt> skrev i en meddelelse
> [...]

<Det er ikke noget problem, det får jeg også når jeg <installere, du skal
<bare køre: emerge rsync, så dukker den op :)

Hej

Problemet er desværre at jeg IKKE kan køre emerge sync bagefter... jeg får
diverse fejl,og en besked om at emerge sync muligvis kan løse problemt..doh
siger jeg så bare.. det vil self.ikke virke eftersom det er emerge sync deer
ikke virker på baggrund af den fejl jeg omtalte tidligere

Jeg håber at du har en løsning

Venligst

Thomas

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-04-03 14:56

Thomas wrote:

> [...]
> siger jeg så bare.. det vil self.ikke virke eftersom det er emerge sync deer
> ikke virker på baggrund af den fejl jeg omtalte tidligere

Nu har vi vist brug for en præcis fejlmeddelelse. Hvis 'emerge sync'
ikke virker, så er der noget fundamentalt galt. Har du evt. prøvet at
starte fra en stage 2, bare for at se om 'emerge sync' virker derfra?

--
PeKaJe

The last thing one knows in constructing a work is what to put first.
-- Blaise Pascal

Fra : Thomas

Dato : 08-04-03 18:02

> Nu har vi vist brug for en præcis fejlmeddelelse. Hvis 'emerge sync'
> ikke virker, så er der noget fundamentalt galt. Har du evt. prøvet at
> starte fra en stage 2, bare for at se om 'emerge sync' virker derfra?

det vil jeg gøre i nat når jeg kommer hjem......

takker indtil videre

Thomas

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 08-04-03 21:08

Thomas wrote:

> det vil jeg gøre i nat når jeg kommer hjem......
Det er ikke noget så simpelt at du ikke har net oppe?

--
Mvh.
Axel

Fra : Thomas

Dato : 09-04-03 20:47

"Axel Eystein Jensen" <axel@eystein.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke noget så simpelt at du ikke har net oppe?
NEttet er oppe.. jeg checer hver gang ved at ping www.tv2.dk og jeg får
svar..

venligst

thomas

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 10-04-03 10:06

Thomas wrote:

> NEttet er oppe.. jeg checer hver gang ved at ping www.tv2.dk og jeg får
> svar..
Når du kører 'env-update' får du en fejl, ikke?

Hvad gør du så? Kører du 'emerge sync' eller 'source /etc/profile'?

Jeg fik samme fejl som du, men fortsatte bare i guiden med 'source
/etc/profile'. Har du prøvet det?

--
Mvh.
Axel

Fra : Henrik Farre

Dato : 08-04-03 14:40

On Tue, 8 Apr 2003 15:27:54 +0200
"Thomas" <dontrespond@donnotisay.dk> wrote:

> [...]
> problemt..doh siger jeg så bare.. det vil self.ikke virke eftersom det
> er emerge sync deer ikke virker på baggrund af den fejl jeg omtalte

Hvilke diverse fejl?
Prøv evt. i forums.gentoo.org, der er en masse mennesker der kan hjælpe
dig.

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.cs.auc.dk/~enrique

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-04-03 14:51

Henrik Farre wrote:

> Prøv evt. i forums.gentoo.org, der er en masse mennesker der kan hjælpe
> dig.

Kan du komme i kontakt med Gentoos hjemmeside i dag? Jeg har ingen
forbindelse fra de to computere jeg arbejder med. De kører med
forskellige ISPer, så jeg tror at deres side er nede.

--
PeKaJe

Repel them. Repel them. Induce them to relinquish the spheroid.
      -- Indiana University football cheer