Hvornår er frø for gamle
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-04-03 00:13

Hvis der f.eks. står sidste salg sept. i år på en pose enårige blomsterfrø,
som altså er for sent at så i september, hvorvidt kan disse bruges til næste
år?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-04-03 06:30

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Hvis der f.eks. står sidste salg sept. i år på en pose enårige blomsterfrø,
> som altså er for sent at så i september, hvorvidt kan disse bruges til næste
> år?

Umidbart ville jeg lægge dem i blød i en te pose og skifte vandet en gang om
dagen i 14 dage. Og så den om 14 dage.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-04-03 18:14

On Sat, 12 Apr 2003 07:29:38 +0200, Peter Ole Kvint
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>Umidbart ville jeg lægge dem i blød i en te pose og skifte vandet en gang om
>dagen i 14 dage. Og så den om 14 dage.

Der er jo ikke meget ide i at ligge frøene i blød i vand i 14 dage hvis
det er en type som spirer efter 5 dage.....

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-04-03 21:17

Mads Lie Jensen wrote:

> Der er jo ikke meget ide i at ligge frøene i blød i vand i 14 dage hvis
> det er en type som spirer efter 5 dage.....

det kan du have ret i, men hvis de skal såes om efter året,
så kan det ikke være noget hurtigt.

Fra : Zoëga

Dato : 12-04-03 07:04

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
blomsterfrø,
> som altså er for sent at så i september, hvorvidt kan disse bruges til
Det er meget forskelligt, nogle sorter har længere levetid end andre.
Det er dog ikke sådan, at alle frøene pludselig mister spireevnen,
spireprocenten falder bare med tiden.
Så så bare frøene - der kommer nok bare ikke så mange op som der ville have
kommet, hvis de var sået sidste år.

mvh

Søren

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-04-03 09:22

"Zoëga" wrote:

> [...]
> spireprocenten falder bare med tiden.
> Så så bare frøene - der kommer nok bare ikke så mange op som der ville have

En årige planter plejer at holde spireevne i mange år.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-04-03 10:44

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev >
> En årige planter plejer at holde spireevne i mange år.

En god oplysning. Tak for svarene. Jeg har også besluttet at jeg blot i
rigtig god tid laver spireprøveforsøg, så jeg ikke står med fletningerne i
postkassen til såtid. Det er efterhånden mange frøposer der ellers skal i
skraldespanden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-04-03 15:55

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> [...]
> postkassen til såtid. Det er efterhånden mange frøposer der ellers skal i

Jeg syntes at du skal forsøge med en såning nu, efter at havde udblødt frøene.

Så bliver du ikke skuffet til næste år.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-04-03 18:16

On Sat, 12 Apr 2003 10:21:55 +0200, Peter Ole Kvint
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>En årige planter plejer at holde spireevne i mange år.

Det kommer meget an på hvilke slags det er. Nogle holder kun i få år,
andre, f.eks tomater, kan beholde spireevnen i op til 10 år.

Det bedste hvis man er i tvivl, er at lave en spireprøve - så 10 frø på
et stykke vat i vindueskarmen og se hvor godt de spirer - er det for
lidt til at man syntes man få rnoget ud af det, så smider man
selvfølgelig bare frøene ud.

Fra : Hodja fra Pjort

Dato : 13-04-03 23:06

Hej

Svjv har man fundet korn i pyramiderne, der var spiredygtigt, så man
kan aldrig vide

MVH Jon

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-04-03 23:52

Hodja fra Pjort <hodja@pjort.dk> skrev i en
> Hej
>
> Svjv har man fundet korn i pyramiderne, der var spiredygtigt, så man
> kan aldrig vide
>
> MVH Jon

Ja, hvor skulle de små pyramider ellers være kommet fra?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen