Nu har jeg trådalger hvad har jeg gjort ga~
Fra : Unlimited

Dato : 11-04-03 15:40

Hejsa..

Jeg ved godt emnet har været oppe mange gange..

Men det sidste års tid har mit akvarie kørt helt fint, uden de store
problemer. Men de sidste 3-4 mdr har jeg fået flere og flere trådalger,
imens mine anubias og cryptocoryne'r ikke gror længere. Der er penselalger
på bladene.
Jeg kan ikke selv se hvad jeg har gjort, for at få akvariet ud af balancen.
Så derfor håber jeg I har nogen forslag til hvad jeg skal gøre for at få det
i balance igen...Eller hvad der kan have fået akvariet ud af balance.

Som et forsøg på at komme dem lidt til livs har jeg netop skiftet MEGET vand
3/4 dele....Og når man så går og hygger sig hører musik imens man skifter
vandet, så tænker man ikke så langt som at det nye vand ikke skal være
direkte fra vandhanen når det er SÅ meget vand der bliver skiftet. Så
pludselig lå alle neonfisk og guramier med buen i vejret...Puha, det kunne
godt være der skulle lidt varmt vand i pludselig sammen med en luft
sten...Og nu er alle fiskene på højkant igen.
Var det bare kulden de ikke kunne lide eller hvad ??

Mvh Flemming Hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-04-03 17:03

"Unlimited" skrev i en meddelelse
> Trådalger ;-(

Hvordan med lys ?

Hvis rørene er for gamle (over et årstid) så giver de ikke længere så
meget lys - og planterne trives ikke godt - og planterne bruger ikke
næringsstofferne i vandet - og algerne overtager magten.....

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Unlimited

Dato : 11-04-03 19:26

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> wrote in message

> [...]
> meget lys - og planterne trives ikke godt - og planterne bruger ikke
> næringsstofferne i vandet - og algerne overtager magten.....
Hmm det kunne måske godt være det...Jeg har smidt 2 triton rør i...For lige
omkring et år siden...Og rigtig mange af trådalgerne sidder på de blade fra
valisneria der ligger i toppen af akvariet...

/Flemming

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-04-03 19:39

> [...]
blade fra
> valisneria der ligger i toppen af akvariet...

Triton er så undtagelsen fra reglen om 1 årstid - de kan godt holde
noget længere uden at miste kraften som andre rør gør......

Så har jeg ikke et bud.....

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-04-03 21:42

Et par andre bud:

Overdreven brug af gødning ?

Andre "tilsætningsstoffer" ?

Overdreven brug af foder ?

Overdreven brug af lys - over 10-12 timer pr dag er for meget ?