Hvordan retter jeg dårligt udspartelede gi~
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 10-04-03 21:05

Da vi byggede om forrige år satte vi gipslofter op. Desværre havdje jeg
ingen bred spartel til at spartle samlingerne med, så de fik på bedste vis
med en lille spartel. Resultatet blev ikke så godt, men jeg tænkte ikke
nærmere over det, så vi malede (standard loftsmaling), men efterfølgende kan
man jo tydeligt se, at udspartlingen ikke er pæn, så nu overvejer jeg at
lave det om. Men hvordan gør jeg det bedst.

Jeg forestiller mig at slibe det ned de steder, hvor der er for meget
spartelmasse (andre steder er der for lidt). Derefter spartles ud igen (med
en ordentlig bred spartel), og så maling igen. Er der noget problem heri?
Eller skal der slibes helt ned, før der kan spartles?

Har I nogle gode råd til, hvordan jeg får spartlet det pænt denne gang (ud
over at jeg skal have en bred nok spartel)?

Alternativt kunne jeg jo sætte væv på loftet, men vil det udjævne
ujævnhederne? (Det bliver jo et farligt svineri at slibe.)

VH
Jakob

Fra : Sonil

Dato : 10-04-03 21:46

> [...]
> en ordentlig bred spartel), og så maling igen. Er der noget problem heri?
> Eller skal der slibes helt ned, før der kan spartles?

Ja du skal slibe ned som du beskriver.

> Har I nogle gode råd til, hvordan jeg får spartlet det pænt denne gang (ud
> over at jeg skal have en bred nok spartel)?

Bred spartel er alfa-omega.

> Alternativt kunne jeg jo sætte væv på loftet, men vil det udjævne
> ujævnhederne? (Det bliver jo et farligt svineri at slibe.)

ALLE ujævnheder kan ses gennem væv, så start du bare rystepudseren.

Søren

Fra : Lars

Dato : 11-04-03 06:13

Det er vigtigt at have en bred spartel, du trækker først et lag på, lader
det tørre. og derefter et lag mere hvor du sørger for at der er lidt for
meget spartelmasse.
Herefter sliber du til det er helt jævnt.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 11-04-03 09:04

> (ud

Jep - hvis du er rigtig skrap lægger du spartelmassen på mens du holder
spartlen lidt skævt så der kommer mest masse på ind mod midten af
samlingerne, og glattes ud i ydersiden af spartelmassen. Ca 30 cm bred
spartelfuge.

Nej! Gør det rigtigt. lad være med at forsøge at lappe på noget der ikke er
lavet ordentligt i bunden.

Et par sidste ting:
Du har lavet armering med papir/tape i første omgang?!
Overvej at leje en "girafsliber" hvis det er mere end 8-10 m2 (se evt.
www.girafsliber.dk), mon ikke en maler i omegnen har en - det kan være du
kan låne den hvis du køber spartelmassen hos ham.(?)
Overvej i det hele taget at få en (*ordentlig!!!!*, han skal kunne spartle -
nej det er ikke alle malere der er gode (nok) til det) maler til at give en
pris på arbejdet, de kan gøre det på den kvarte tid.

Mvh

Jesper.