Cat5 og stærkstrøm kabler
Fra : Polle

Dato : 10-04-03 17:31

Hejsa

På arbejdet er vi ved at trække lidt kabler rundt, til at udvide netværket
med.

Vi har nogen kabelbakker hvor der i forvejen er 230V og andre strømførende
kabler i, men så er spørgsmålet om det er smart at lægge netværkskablet
(Cat5) så tæt på andre strømførende kabler, eller om der er en vis afstand
der bør overholdes ?

Hilsen Polle

Fra : Arne Keller

Dato : 10-04-03 17:41

On Thu, 10 Apr 2003 18:30:51 +0200, "Polle"
<Polle@post5NOSPAM.tele.dk> wrote:

> [...]
>(Cat5) så tæt på andre strømførende kabler, eller om der er en vis afstand

Ja, spørg leverandøren hvad han forlanger for at systemet kan fungere.
Seriøse leverandører kan give retningslinier.

Alternativt kan man i mangel af bedre anvende EN 50174-2 standarden
som foreskriver 200 mm afstand til elkabler.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Morten Christensen

Dato : 12-04-03 19:00

Arne Keller wrote in mail, at 10-04-03 18:41:

> [...]
>
> Alternativt kan man i mangel af bedre anvende EN 50174-2 standarden
> som foreskriver 200 mm afstand til elkabler.

Det må være nogen voldsomt dominerende kabelbakker i kontorlandskaberne,
hvis der er 20 cm. uudnyttet plads i midten ?

Morten Christensen

Fra : Arne Keller

Dato : 12-04-03 20:54

On Sat, 12 Apr 2003 20:00:10 +0200, Morten Christensen
<mc@mc.sletmig.cx> wrote:

>Arne Keller wrote in mail, at 10-04-03 18:41:

snip

>Det må være nogen voldsomt dominerende kabelbakker i kontorlandskaberne,
>hvis der er 20 cm. uudnyttet plads i midten ?

ja

Der er mange som finder den standard meget besværlig at afterleve.

Derfor skriver jeg også at man bør følge fabrikantens anvisninger,
hvis fabrikanten ingen anvisninger har, kan man ikke bare gøre som man
selv gætter sig til, så der standarden det bedste råd.

Jeg ved at der kabling systemer på det danske marked som kræver at
standarden overholdes.

Der er også mulighed for at anvende metal kabelbakker og derved
reducere afstanden.

Fra : J W Nielsen

Dato : 10-04-03 18:49

> [...]
> (Cat5) så tæt på andre strømførende kabler, eller om der er en vis afstand

Hejsa...
Uden at være meget inde i loven, er der så ikke noget med, at det
strømførende kabel _skal_ holdes adskilt fra netværkskablet i kabelbakken
???

Mvh
Jørgen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-04-03 09:12

"Polle" <Polle@post5NOSPAM.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Cat5) så tæt på andre strømførende kabler, eller om der er en vis afstand

En af mine venner er elektrikker, han fortalte engang at de havde strippet
netværkskabler fast på nogle strækstrømskabler i en produktionshal (ja, det
var UTP). Efter næsten 100m målte de på kablerne og der var ingen støj eller
signaltab. Utroligt, men sandt!

Thomas

Fra : Arne Keller

Dato : 11-04-03 19:20

On Fri, 11 Apr 2003 10:11:37 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

>"Polle" <Polle@post5NOSPAM.tele.dk> skrev i en meddelelse

snip

> [...]
>var UTP). Efter næsten 100m målte de på kablerne og der var ingen støj eller

Utroligt, det viser jo at de ikke har et klap forstand på hvad de
laver.

Mig bekendt er det slet ikke tilladt ifølge stærkstrømsbekendtgørelsen
at stripse el og svagstrøm sammen i fast installation.

Hvad har de mon brugt til at måle at der ikke var støj ? da luften er
fuld af elektromagnetsike bølger som radio og TV signaler samt
elektriske felter fra kablet har der været indstråling på kablet, med
mindre at elkablet var slukket og alt var anbragt i et radiodødt rum.

At der ikke var signaltab kan de kun måle med netanalyseudstyr af en
eller anden art, mon de har det ?

Man bør altid følge producentens installationsanvisninger, de bør
kunne fås på tryk eller i elektronisk form der hvor man køber
produkterne. Alternativt følges EN 50174-2 standarden som beskriver
respektafstand.

Fra : Mons

Dato : 12-04-03 16:50

Kommentar: Vi har for et år siden afsluttet en større ombygning af den skole
hvor jeg arbejder. Vi har i klasserne ca 120 cat6 EDB stik siddende i en
lang kabelbakke, sammen med 230 volt EDB og alm. stikkontakter. Det har nu i
et år fungeret uden problemer overhovedet. Alle "huller" er målt igennem og
godkendt af de rådgivende inginørere. Vores netværk kører i
øjeblikket100Mbit. Men skulle kunne klare 1 Gigabit ifølge de rådgivende.

Mogens

Fra : Arne Keller

Dato : 12-04-03 20:45

On Sat, 12 Apr 2003 17:50:09 +0200, "Mons" <m_j@post10.telexxx.dk>
wrote:

> [...]
>godkendt af de rådgivende inginørere. Vores netværk kører i
>øjeblikket100Mbit. Men skulle kunne klare 1 Gigabit ifølge de rådgivende.

Jeg sagde ikke at det var umuligt at installerer kabling ved siden af
230v, der var tale om at stripse datakablerne direkte på et kabel i en
industribygning.

Der findes leverandører som kræver 0-4 mm afstand mellem 230v og
datakabler i normalt kontormiljø med 10-16A sikringer, altså som det
du beskriver, andre forlanger at man skal følge EN50174-2 og holde 200
mm afstand.

Større strømme og mange kabler kræver mere afstand.