smæklås
Fra : Peter Holm

Dato : 09-04-03 12:09

Hejsa,
kan man modificere en almindelig smæklås så den ikke kan 'slås fra' ? Altså
så den altid er låst når døren er lukket.

Se foto i dk.binaer

Mvh
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/

Fra : Per Emborg

Dato : 09-04-03 22:55

Ja det kan du godt , men så kan du ikke smække døren dvs så skal du bruge
nøgle hver gang du låser dig ind
Den lille spærer rigel skal fjernes husk også fjederen + den firekantet tap
der sidder midt i fallen skal fjernes , så virker det
Låsesmed
Per Emborg

www.kvikkerten.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 10-04-03 06:51

Per Emborg wrote:
> Ja det kan du godt , men så kan du ikke smække døren dvs så skal du
> bruge nøgle hver gang du låser dig ind

Det er netop meningen at man skal bruge nøgle hver gang man skal låse sig
IND. Men kan låsen stadig smække bag mig, når jeg går UD ?

Mvh
Peter

Fra : Per Emborg

Dato : 10-04-03 21:33

Nej ikke uden nøgle den skal du bruge til at dreje fallen ind med når du går
ud

--
Per Emborg
x112kvik4u@dotcomprik.dk

Fra : Per H

Dato : 11-04-03 04:18

On Thu, 10 Apr 2003 22:33:02 +0200, "Per Emborg"
<FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> skrev:

>Nej ikke uden nøgle den skal du bruge til at dreje fallen ind med når du går
>ud

hedder det ikke riglen, alså den firkantet tap uden smig.?

falle falle lås er da med 2 tappe som til håndtaget.?

Fallen er da fjederbelastet.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Peter Holm

Dato : 11-04-03 19:23

Per H wrote:
> [...]

Jeg forstår altså ikke, at det ikke kan lade sig gøre at lave det sådan, at
låsen stadig er fjederbelastet og kan smække. Den eneste funktion jeg gerne
vil fjerne er muligheden for at trykke låsen ind, så den bliver inde....ahh
shit, det er sgu ikke til at forklare når man ikke kender fagudtrykkene.

Peter

Fra : Per Emborg

Dato : 11-04-03 23:26

Ok jeg prøver igen

Når du trykker på den lille spærer falle springer den store lidt længere ud
og den er ikke skrå hele vejen ind derfor kan du ikke bare smække døren når
du går derfor bliver du nødt til at dreje den ind med nøglen , du kan godt
se princippet som den er nu

Fra : Peter Holm

Dato : 12-04-03 09:57

Per Emborg wrote:
> [...]
> smække døren når du går derfor bliver du nødt til at dreje den ind
> med nøglen , du kan godt se princippet som den er nu

Jeg er ikke sikker på det er samme type lås vi snakker om. Har du set
billedet?
På denne lås er der ikke en stor og en lille falle, men kun 1. Man kan så
trykke den ind, så den holdes inde, og den udløses igen ved at dreje på "den
store dreje knap".

Mvh
Peter

Fra : preben kaas

Dato : 12-04-03 13:09

On Sat, 12 Apr 2003 10:57:12 +0200, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>trykke den ind, så den holdes inde, og den udløses igen ved at dreje på "den

Hej Peter
Når man ser på dit billede og starter fra oven er der først en stor
gul (falle?) som når du smækker din dør glider ind i holderen på
karmen.

Lige nedenunder på låsen sidder en lille trekantet tap, der samtidig
bliver trykket ind og udløser den store falle så den glider lidt
længere ind i holderen på karmen.

Den lille firkantede tap inde i låsen glider også lidt fremad og giver
derved plads til at en fjederbelastet pal svinger ind bag ved og
forhindrer at fallen kan trykkes tilbage uden brug af nøgle eller
vrider.

I det følgende må Per Emborg, som fagmand (låsesmed) korrigere mig,
hvis jeg fortæller noget forkert:

Så vidt jeg kan se er det eneste du behøver for at få låsen til altid
at smække når du lukker døren, at fjerne den lille firkantede tap på
fallen inde i låsen, hvilket betyder

1) du kan ikke trykke fallen tilbage i låsen og få den til at blive
der
2) normalt er der en ekstra finesse ved låsen, nemlig at du efter at
have smækket døren kan sætte nøglen i og dreje den 1/4 omgang til
venstre (mod uret) og derefter vil det ikke være muligt at låse døren
op indefra.
Denne mulighed forsvinder når den firkantede tap fjernes.

Jeg kan efter at have skilt en lås ad ikke se at der er andre
konsekvenser. Er der Per??

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Peter Holm

Dato : 12-04-03 18:47

preben kaas wrote:

> [...]
> op indefra.
> Denne mulighed forsvinder når den firkantede tap fjernes.

Jeg må ha den skilt ad så jeg kan se præcis hvordan den fungerer.
Jeg takker!

Mvh
Peter

Fra : preben kaas

Dato : 12-04-03 22:15

On Sat, 12 Apr 2003 19:46:58 +0200, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

>Jeg må ha den skilt ad så jeg kan se præcis hvordan den fungerer.
>Jeg takker!
>
>Mvh
>Peter

Go' ide.
Hvis du ikke skulle være klar over det, så skal du bare fjerne de to
skruer på den flade ende af låsen så kan kasse med indmad fjernes.

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse