Hjælp: Hæk/hegn af forskellige sorter til ~
Fra : Nikola Schou

Dato : 09-04-03 09:57

Er der mon en kreativ havemand/kvinde der kan give mig nogle gode råd
med følgende hækkeprojekt.

Jeg skal plante en hæk/hegn på en sommerhusgrund nær Tisvilde. Den
skal være tæt nok til man ikke kan se igennem og gerne tæt nok til at
børnene ikke kravler ud. Samtidig må den gerne se lidt vild ud og ikke
virke alt for meget som en decideret hæk. Hækken/hegnet skal danne to
længer á 35 m, hhv. sydøst-vendt og sydvest-vendt. Jorden er vist nok
rimelig almindelig (hverken specielt sandet eller specielt våd).

Af en planteskole blev jeg anbefalet at købe en blanding af følgende
sorter (alle som barrodede planter):

1. Slåen
2. Kalifornisk gedeblad
3. Klitrose
4. Syren
5. Blærespiræa
6. Hassel
7. Paradisæble (malus sargentii)

Jeg ville sætte pris på nogen kommentarer eller holdninger til
følgende:

a. Er der væsentlig mere vedligehold i et blandet hegn end i en ren
hæk? Vi vil gerne gøre lidt ud af det, men det skal stadig være en
naturgrund.

b. Er de foreslåede sorter en god sammensætning til vores formål?
Nogle forslag til ændringer?

c. Er det for mange sorter at blande sammen på 70 meter? Er der nogen
oplagte at pille ud af sortimentet?

d. Skal vi satse på at lade en bestemt busk være gennemgående i hegnet
og i givet fald hvilken af de nævnte buske ville være oplagt at bruge
som gennemgående?

d. Hvordan skal vi blande buskene? Hvilke buske bør stå ved siden af
hvilke buske? Bliver det bedst hvis vi planter dem i grupper (fx. 5
slåen, 5 hassel etc.) eller skal vi blande dem fuldstændig (fx. 1
slåen, 1 hassel etc.)? Hvis vi gerne vil opnå en effekt hvor store
buske vokser ind over småbuske, hvordan skal vi så blande buskene?

e. Ville det være en god ide at skille sorterne op så man bruger fx. 3
sorter på sydvest-længen og 4 sorter på sydøst-længen? Og hvilken
opdeling ville da være god?

f. Hvor tæt og hvorledes skal vi plante planterne? Er det uafhængigt
af sorten? Er følgende for eksempel en god plantestrategi (x, y, z og
v er forskellige sorter):
x y y z v v
x x y z z v

g. Langs med hegnet står der gamle nåletræer samt stubbe (de stammer
fra det tidligere hegn). De er opstammede så der er lys nok. Men er
det et problem at få de nye buske til at gro når der er mange rødder
og gamle stubbe over det hele?

h. Angående syren, er det da bedst at vælge de nye forædlede sorter
der ikke sætter rodskud?

i. Vi vil gerne holde hegnet relativt smalt (fx 2 meter bred). Hvilken
bredde skal vi regne med at hegnet kræver på lang sigt hvis buskene
skal trives med mange blomster, bær osv?

På forhånd tusinde tak til dem der har gode forslag.

Mvh. Nikola Schou

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-04-03 10:41

"Nikola Schou" <nikolaschou@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Samtidig må den gerne se lidt vild ud og ikke
> virke alt for meget som en decideret hæk.

> [...]

- Det lyder bare dejligt, synes jeg, blot undrer jeg mig lidt over hasselen.

> a. Er der væsentlig mere vedligehold i et blandet hegn end i en ren
> hæk?

- Nej, tværtimod, hvis træer/buske har en indbyrdes balance, der gør, at
ingen breder sig for meget på de andre beskostning - eller hvis I kan leve
med, at de svageste går ud med tiden.

Vi vil gerne gøre lidt ud af det, men det skal stadig være en
> naturgrund.

- kan sagtens lade sig gøre.

> b. Er de foreslåede sorter en god sammensætning til vores formål?

- det synes jeg

> Nogle forslag til ændringer?

- som sagt undrer jeg mig over hasselen - men der er vel en grund til den?

> c. Er det for mange sorter at blande sammen på 70 meter? Er der nogen
> oplagte at pille ud af sortimentet?

Det ville måske give mere ro med et par stykker mindre, men det er et
spørgsmål om smag og behag.

> d. Skal vi satse på at lade en bestemt busk være gennemgående i hegnet
> og i givet fald hvilken af de nævnte buske ville være oplagt at bruge
> som gennemgående?

Min første tanke var sargentsæbler, der er en formidabel busk.

> [...]
>
> e. Ville det være en god ide at skille sorterne op så man bruger fx. 3
> sorter på sydvest-længen og 4 sorter på sydøst-længen? Og hvilken

- Jeg ville lave dem ens, hvis der ikke er en grund til opdeling (f.eks.
ønsker om forskellige højder). Det giver mere ro og balance.

> f. Hvor tæt og hvorledes skal vi plante planterne?

- Det er til dels et spørgsmål om smag og behag og pengepung: Hvad er
vigtigst: at det hurtigt bliver tæt (og dermed hurtigere skal tyndes ud) -
eller at det er billigt?

Er følgende for eksempel en god plantestrategi (x, y, z og
> v er forskellige sorter):
> x y y z v v
> x x y z z v

Det lyder som en god ide.

> h. Angående syren, er det da bedst at vælge de nye forædlede sorter
> der ikke sætter rodskud?

- Jeg synes, de ikke-forædlede syrener passer bedst til en naturgrund. De
forædlede hører efter min mening hjemme i en plejet have.

> i. Vi vil gerne holde hegnet relativt smalt (fx 2 meter bred). Hvilken
> bredde skal vi regne med at hegnet kræver på lang sigt hvis buskene
> skal trives med mange blomster, bær osv?

- Jeg læser dit x-y-z skema sådan, at der skal være to rækker.
Hvis det er tilfældet, kan du slet ikke klare dig med 2 m - det kan være
galt nok med 1 række. Hvad grænser hegnet op til? Hvis det er offentlig vej
eller sti, skal du plante ret langt inde på egen grund, for at hegnet ikke
skal "barberes" ud mod vejen, og det sidste kan nemt komme til at se ret
spøjst ud.
Hvis det grænser op til naboen, kunne det måske være en ide at deles om
hegnet og så lade det tage den plads, der er nødvendigt til et uklippet hegn
i 2 rækker.

God fornøjelse!

Hilsen Inger

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-04-03 20:42

Nikola Schou wrote:

> [...]
> rimelig almindelig (hverken specielt sandet eller specielt våd).
>
> Af en planteskole blev jeg anbefalet at købe en blanding af følgende

Bliver ca 60cm breder hver år. Stikker

> 2. Kalifornisk gedeblad (Lonicera ledebouri)

http://www.hort.net/gallery/view/cap/lonle/
Fin nok

> 3. Klitrose (Rosa spinosissima)

godkendt, men bliver 1m høj

> 4. Syren

bliver 4m høj og bred

> 5. Blærespiræa

fin nok

> 6. Hassel

må være en misforståelse

> 7. Paradisæble (malus sargentii)

fint nok

> [...]
> Nogle forslag til ændringer?
>
> c. Er det for mange sorter at blande sammen på 70 meter?

nej 10m med hver sort må være fint

> Er der nogen
> oplagte at pille ud af sortimentet?

Hassel, Syren

> d. Skal vi satse på at lade en bestemt busk være gennemgående i hegnet
> og i givet fald hvilken af de nævnte buske ville være oplagt at bruge
> som gennemgående?

Klitrose, da roser er pioner planter og
spreder sig før de andre træer og buske.
og dør først.

> [...]
> slåen, 1 hassel etc.)? Hvis vi gerne vil opnå en effekt hvor store
> buske vokser ind over småbuske, hvordan skal vi så blande buskene?

Du kan ikke blande buskem da de altid kvæler hinanden.
Et afsnit med den samme art.

> e. Ville det være en god ide at skille sorterne op så man bruger fx. 3
> sorter på sydvest-længen og 4 sorter på sydøst-længen? Og hvilken
> opdeling ville da være god?

Det er nok bedst med minst 8m meter med den samme art,
for at den ikke bliver kvalt, og for at de kan dægge hullet hvis en enkel
plante dør

> f. Hvor tæt og hvorledes skal vi plante planterne? Er det uafhængigt
> af sorten? Er følgende for eksempel en god plantestrategi (x, y, z og
> [...]

Jo tætter du planter jo hurtiger vokser det sammen
men store kumper af den samme sort.

> [...]
> fra det tidligere hegn). De er opstammede så der er lys nok. Men er
> det et problem at få de nye buske til at gro når der er mange rødder

nej, problemet er at grave hullerne

> h. Angående syren, er det da bedst at vælge de nye forædlede sorter
> der ikke sætter rodskud?

Ja. ellers har du ikke andet end syren.

> i. Vi vil gerne holde hegnet relativt smalt (fx 2 meter bred). Hvilken
> bredde skal vi regne med at hegnet kræver på lang sigt hvis buskene
> skal trives med mange blomster, bær osv?

Paradisæble (malus sargentii) kan vist blive 4m
Hassel kræver 7m
Slåen kræver omkring 10m på 30år