Filtermateriale?
Fra : Thomas Neumann

Dato : 21-03-01 21:21

Hej NG

Jeg har næsten købt en spandpumpe.. men..

Er 800 l/t nok til et 128l akvarium .. selskabsakvarium? Pumpen skulle gerne
være således at jeg er "fremtidssikret" hvis jeg nu "avancere" hehe

Men hvilket filtermaterile er godt?

Der er tre "kurve" i filteret.

Jeg ønsker at fjerne partikler i vandet som fiskene roder op

Ellers er det et selskabsakvarium med diverse almindelige fisk.

Men hvad er godt? Hvad kan de forskellig ting?

Keramiske rør?
Aktivt kul?
Tørv?
Harpiks?
Bioball?
Syntetisk materiale?
Filtervat?

Mange tak

Thomas

Fra : ole larsen

Dato : 21-03-01 21:49

Thomas Neumann skrev i meddelelsen <99b2fl$t0s$1@sunsite.dk>...
> [...]
>
>Ellers er det et selskabsakvarium med diverse almindelige fisk.
>
>Men hvad er godt? Hvad kan de forskellig ting?

Kul, tørv og harpiks gør mere ved vandet en du udtrykker ønske om - er til
specielle formål.
Rør og bioballs alene opfylder ikke dit ønske.
Filtervat, groft skum (til akvariebrug) eller groft grus ( uden kalk, eks.
kiselgrus) opfylder dine ønsker og giver også "biologisk" filtrering. Ønsker
man en lagdeling ser det pænt ud med farver som det Italienske flag . Ud
over denne (æstetiske effekt) tjener en lagdeling ikke meget andet formål
end at få fat i dine penge.

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-03-01 08:45

> [...]
Ud
> over denne (æstetiske effekt) tjener en lagdeling ikke meget andet formål

Er det nu også helt korrekt ?

Man skal selvfølgelig først filtrere de store ting væk, så de mindre og til
sidst de helt små.

De nytter jo ikke noget bare at blande alle alt filtermaterialet i en stor
syndig forvirring.
For det materiale som skulle tage de helt små partikler eller evt. virke
lidt som biologisk filter. bliver jo svinet øjeblikket til af store skidt
partikler.

Men der er måske lidt om at siporax, ehfixxx og lignende er spild af penge.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-03-01 18:17

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Er det nu også helt korrekt ?

Ja, for ellers skulle man tro på at et filter er sådan en slags si, der bare
fanger urenhederne. Og det er det ikke - uanset hvor ofte synspunktet så
fremføres. Lort er lort uanset hvor det ligger - for nu at udtrykke mig lidt
bombastisk. Hvis "si"tankegangen skulle holde, ville filtrets eneste
betydning være estetisk - fiskene er hamrende ligeglad med fnullermænd, støv
og anden snask i vandet. Så tror man på dette, så lav eksperimentet med at
slukke filtret, når du tager på ferie - der kan du jo alligevel ikke se
uklarhederne! Er fiskene lige sp glade når du kommer hjem, har du ret:
Filtret er en si.
Er alle fiskene derimod døde, har jeg ret: filtret er ikke en si.
Eneste undtagelse er det såkaldte diatomfilter - dets virkning består i at
filtrere uklarheder og småkrible-krable væk. Det er så til gengæld også det
eneste det dur til.

> [...]
> lidt som biologisk filter. bliver jo svinet øjeblikket til af store skidt

Ja, det vås har vi snart hørt mange gange. Og akkurat ligesom at lort er
lort uanset om man kan se det eller ej er ovenstående forkert - uanset hvor
ofte det gentages.
For de stædige kan jeg henvise til den oldgamle Guido Hückstedt's (jeg
garanterer ikke for stavningen) glimrende lille bog, Akvarieteknik, der
burde være tvangslæsning for alle, der vil forklare andre om filtre - vel at
mærke således at bogen var læst (og forstået) før man udbreder sig.

> Men der er måske lidt om at siporax, ehfixxx og lignende er spild af
penge.

Ja bestemt - Oles tidligere forslag til filtermaterialer er glimrende - men
desværre vil de fleste falde for pompøse reklamer, der lover guld og grønne
skove.

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-03-01 08:52

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> "Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Ja, for ellers skulle man tro på at et filter er sådan en slags si, der
bare

<censur pga. bandeord>

Cut

</censur pga. bandeord>

> mvh
> Jan

Jan undskyld jeg spørger hvordan pokker skal man kunne tage dig seriøst ? Du
bander mere end de unge mennesker der vader rundt på nørrebrogade i
København ??

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-03-01 12:09

> Jan undskyld jeg spørger hvordan pokker skal man kunne tage dig seriøst ?
Du
> bander mere end de unge mennesker der vader rundt på nørrebrogade i
> København ??

Kære Søren

Du er nødt til at stramme dine sproglige ytringer en smule op, så du ikke
svarer i vest når der spørges i øst! Jeg bander bestemt ikke - med mindre du
har den misforståede opfattelse at 'lort' er et bandeord. Det kan godt være
din mor har fortalt dig at det ikke en et 'pænt' ord, men det må du sådan
set selv om. Lort er skam et godt gammelt udtryk for det der kommer ud af
bagenden af de fleste dyr. Jeg kan skam sagtens kalde det 'fækalier', man da
jeg ingen intentioner har om at lyde som en repræsentant for det bedre
småborgerskab, fortsætter jeg sikkert med at kalde en spade for en spade -
eller lort for lort.
Men bande - det gør jeg ikke skriftligt - og skulle jeg gøre det, kan jeg
love at det er yderst bevidst.
Men prøv, Søren, at slå op i en ordbog under 'bande', så blir' du nok
klogere.

Og - en passant - hvorfor i alverden kom du egentligt med det udbrud -
hvorfor ikke angribe mit indlæg sagligt. Jeg var jo faktisk lidt grov ved
dig og din viden om filtre

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-03-01 12:32

> [...]
> jeg ingen intentioner har om at lyde som en repræsentant for det bedre
> småborgerskab, fortsætter jeg sikkert med at kalde en spade for en spade -

Jeg ved sgu godt hvad det er.

Og da du ikke plejer at bruge det ord så ofte, må det jo skyldes et eller
andet.

> [...]
>
> Og - en passant - hvorfor i alverden kom du egentligt med det udbrud -
> hvorfor ikke angribe mit indlæg sagligt. Jeg var jo faktisk lidt grov ved

Bliv voksen.

Jeg har taget dig seriøst indtil nu, men du er godt nok faldet lidt af på
det sidste.

Men for at holdes os til emnet i denne tråd, kom med dokumentation for at
rækkefølgen og typen af filtermateriale intet har at sige.
Og du må da også gerne forklare hvorfor de store rensnings anlæg starter med
at fjerne store ting, så dem der er lidt mindre så de mindste, og så
biologisk rensning.

Men de er vel også bare faldet for noget salgs fis eller hvad ?

Hvad har du af filtrering i dit akvarie ? Eller har du overhovedet noget ?

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-03-01 10:57

> Men for at holdes os til emnet i denne tråd, kom med dokumentation for at
> rækkefølgen og typen af filtermateriale intet har at sige.

Du vender tingene på hovedet. Det er dig, der hævder noget om betydning af
forskellige materialer - altså er det dig, der har bevispligten.
(Der findes en diciplin, der hedder videnskabsteori - den handler om
teoridannelse mv, og udstikker spillereglerne for videnskabelig solid
diskussion - prøv at læs en introduktion til dette emne, så vil du forstå
ovennævnte).

> Og du må da også gerne forklare hvorfor de store rensnings anlæg starter
med
> at fjerne store ting, så dem der er lidt mindre så de mindste, og så
> biologisk rensning.

Det er vildt ude af sammenhæng. Nør de fjerner cykelstel, gummistøvler mv er
det fordi de ikke er til at hive gennem pumper m.v.

Det bundfældningsbassin, du henviser til har kun et formål: At fjerne sand -
regulært mineralsk materiale - fordi det ellers vil slide på pumper mv. i
resten af forløbet samt at det fylder kostbar plads i det biologiske system.

> Men de er vel også bare faldet for noget salgs fis eller hvad ?

Åh la' vær. Du aner formentlig ikke en hujende fis om spildevandsrensning -
jeg lever i et miljø (min kone) hvor der diskuteres subtile detaljer i
spildevandsrensning over middagsbordet i det daglige. Og mine oplysninger om
filtermaterialer kommer fra en stribe mennesker, der enten driver, designer
eller forsker i spildevandssystemer - en stor del af dem i toppen af
europæisk forskning på området. Så stol du bare på at jeg ved hvad jeg taler
om - i hvert fald på dette felt.

> Hvad har du af filtrering i dit akvarie ? Eller har du overhovedet noget ?

Hvad i alverden kommer det sagen ved. Eller spør du næste gang om størrelsen
på mine sko?

mvh
Jan, der ikke gider diskutere dette emne med dig mere, før du får læst på
lektien.

Fra : ole larsen

Dato : 22-03-01 19:26

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
<3ab9ade4$0$5729$4d4eb98e@news.dk.uu.net>...

>Er det nu også helt korrekt ?

Det tror jeg nok, men bedrevidende ( i positiv forstand ) må gerne dele ud..

>Man skal selvfølgelig først filtrere de store ting væk, så de mindre og til
>sidst de helt små.

Hvoff´ det, Disky, og hvorfor "selvfølgelig" ??

>De nytter jo ikke noget bare at blande alle alt filtermaterialet i en stor
>syndig forvirring.

Hvem andre end du taler om at gøre det ??

>For det materiale som skulle tage de helt små partikler eller evt. virke
>lidt som biologisk filter. bliver jo svinet øjeblikket til af store skidt
>partikler.

Ja, det lyder logisk, ikke ? Men jeg har aldrig set dokumentation for andet
end at det er noget vrøvl -
(skrivebordslyrik)

>With many Thanks
>
>Soren ' Disky ' Reinke

For forsøgsvist at bidrage med lidt positivt:

Et hvilket som helst (ugiftigt) filtermateriale vil efter kort tid
"belægges" med et lag af denaturerede proteiner, der har en vis
ionbyttevirkning. Dette medfører at massen optager emner, der er langt
mindre end porestørrelsen.
Alle materialer vil efter kort tid fungere som biologiske filtre hvis ikke
brugeren ødelægger det hele med "medicin" eller for ringe gennemstrømning.
Derfor er den megen tale om lagdeling nærmest obsolet - Når kommuner og
amter indretter vandrensningsfitre har de nogen større baggrundsviden end et
par halvstuderede akvarister og de behøver ikke at nøjes med salgsmaterialet
fra en akvariefilterproducent. Vær sikker på det.
Og de Italienske farver er da flotte ( er det nødvendigt med en smiley her
?)

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-03-01 08:50

> Hvem andre end du taler om at gøre det ??

Det gør du sådanne set selv:
<start>
Ud over denne (æstetiske effekt) tjener en lagdeling ikke meget andet formål
end at få fat i dine penge.
</slut>

Det forstår jeg både som om du mener det er ligegyldigt om man har
lagdeling, og også ligegyldigt hvad man bruger.

> Ja, det lyder logisk, ikke ? Men jeg har aldrig set dokumentation for
andet
> end at det er noget vrøvl -
> (skrivebordslyrik)

Okay hvor er den dokumentation der viser at det er noget vrøvl ?

> [...]
> fra en akvariefilterproducent. Vær sikker på det.
> Og de Italienske farver er da flotte ( er det nødvendigt med en smiley her

Aha jeg kan huske i folkeskolen var vi på besøg hos et rensningsanlæg.

Og det første de filtrerede fra var fysiske ting, som gebis,kondom, og andre
ting og sager.

Derefter hvist nok et bækken hvor vandet langsomt løb over for at skidt og
møg kunne bundfældes
Så kom de store runde biologiske filtre. Og et eller andet sted var der også
kemisk filtrering.

Så ud fra det du sige kunne de altså godt have startet med det biologiske,
som efter kort tid ville være overplastret med toiletpapirs rester og brugte
kondommer.

Forklar venligst hvorfor de skam havde en bestemt rækkefølge ?

Fra : ole larsen

Dato : 23-03-01 16:26

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
<3abb0076$0$5729$4d4eb98e@news.dk.uu.net>...

> [...]
>
>Det forstår jeg både som om du mener det er ligegyldigt om man har
>lagdeling, og også ligegyldigt hvad man bruger.

Ja, vi (du) har et lille, rent sprogligt problem her. At jeg ikke mener at
man behøver forskellige lag, betyder ikke at jeg mener, man skal blande
forskellige typer filtermateriale hulter til bulter. Og jeg har vist heller
ikke sagt at det er ligegyldigt hvad man benytter som filtermateriale. Lær
dog at læse inden ad...please. Og hvis du ikke gider det, er yderligere
debat
overflødig.

>andet
>
>Okay hvor er den dokumentation der viser at det er noget vrøvl ?

Dette er røvrendertrick no. 71/2 - du påstår at der skal lagdeling til, ikke
jeg, så du må bevise det. Men i øvrigt får du beviset for min påstand senere
i posten - den om kommuners og amters vandrensningsfiltre.

> [...]
>
>Aha jeg kan huske i folkeskolen var vi på besøg hos et rensningsanlæg.
>
>Og det første de filtrerede fra var fysiske ting, som gebis,kondom, og

Og det er relevant i denne forbindelse ?? Vi behøver jo ikke sortere cykler
og kondomer fra i akvariet. I hvert fald ikke i mine (!)

> [...]
>møg kunne bundfældes
>Så kom de store runde biologiske filtre. Og et eller andet sted var der

Jeg tror du husker forkert - eller måske misforstod du noget som f. eks.
begrebet "kemisk filtrering".

>Så ud fra det du sige kunne de altså godt have startet med det biologiske,
>som efter kort tid ville være overplastret med toiletpapirs rester og
brugte
>kondommer.

Og det forekommer nok heller ikke i vore akvarier - i hvert fald ikke i mit

>Forklar venligst hvorfor de skam havde en bestemt rækkefølge ?

Det er så gjort

>Soren ' Disky ' Reinke

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-03-01 21:11

> [...]
>dog at læse inden ad...please. Og hvis du ikke gider det, er yderligere

Se hvad der står imellem <start> og </slut> ovenfor. Du siger lagdeling ikke
har meget andet formål end at tage penge fra akvarie ejeren.

Okay at jeg skrive 'og også ligegyldigt hvad man bruger' var måske en
fejlfortolkning af din posting.

> andre
>
> Og det er relevant i denne forbindelse ?? Vi behøver jo ikke sortere
cykler
> og kondomer fra i akvariet. I hvert fald ikke i mine (!)

Det har jeg nu heller ikke.

Men der er f.eks. plante rester, og fiske afføring, myggelarver der ikke er
blevet spist, og lign.

> også
>
> Jeg tror du husker forkert - eller måske misforstod du noget som f. eks.
> begrebet "kemisk filtrering".

Tja

> brugte
>
> Og det forekommer nok heller ikke i vore akvarier - i hvert fald ikke i
mit

Du har altså ingen partikler som er af en hvis størrelse i dit akvarie (ud
over fisk, planter grus og lign.)

> Det er så gjort

Nå, så vidt jeg kan se har du kun sagt der ikke er cykler og kondomer i dit
akvarie.

Men glem nu bare det, for vi bliver aldrig enige alligevel.

Fra : Thomas Neumann

Dato : 23-03-01 22:37

STOP SÅ

Hvis der er cykler, kondomer og gamle måder i akvariet skal du nok have en
stor rist foran dit spandfilter.

Efterfølgende skal man altså have ENTEN én slags filtermateriale ELLER
forskelligt materiale i "logisk" rækkefølge. At de samtidig ligner Rwanda's
flag er bedøvende ligegyldigt.

Med "logisk" mener jeg at jeg vil give "Disky" ret, man bager heller ikke
kagen før end den er rørt sammen.

Jeg takker for de mange svar.

Thomas Neumann (jeg der egentlig spurgte om emnet)

Fra : ole larsen

Dato : 24-03-01 01:04

Thomas Neumann skrev i meddelelsen <99gfmp$7m7$1@sunsite.dk>...
.. At de samtidig ligner Rwanda's
>flag er bedøvende ligegyldigt.

Det er simpelhen så herligt, når "folk" forstår en joke -

>Med "logisk" mener jeg at jeg vil give "Disky" ret, man bager heller ikke
>kagen før end den er rørt sammen.

Lige præcist - og så meget for din "logik"

>Jeg takker for de mange svar.

Me too

>Thomas Neumann (jeg der egentlig spurgte om emnet)

Ole (der håber at du er blevet klogere, men desværre ikke tror det)

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-03-01 09:21

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> >
> Me too

> Ole (der håber at du er blevet klogere, men desværre ikke tror det)

Jeg tror alle i gruppen er blevet klogere Ole.

Vi har nemlig nu set at du ikke vil svare på spørgsmål,
du rakker ned på kommercielle produkter,
du vil ikke forklare hvorfor,
og sidst men ikke mindst du fortæller heller ikke hvad du synes man skal
bruge istedet for.

Fra : ole larsen

Dato : 24-03-01 11:31

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen <99hlco$g86$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>du vil ikke forklare hvorfor,
>og sidst men ikke mindst du fortæller heller ikke hvad du synes man skal

Det er dog en jammer - hvad der kunne have været en givtig debat er blevet
til mudderkastning.

Læs dog at læse inden ad, Disky :::

EOD for mig

Ole