Hvordan fjernes størknet kit?
Fra : Philip Kofoed

Dato : 07-04-03 20:14

Hej alle,

Jeg har brug for at tage vinduesglas ud af et gammelt staldvindue, for
at bruge glasset andre steder. Glasset er kittet i, og det er nødvendigt
at få glasset ud uden at det går itu. Hvordan gør jeg bedst det? Er der
noget der kan opløse kittet?

mvh
Philip Kofoed

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-04-03 20:49

"Philip Kofoed" <kofoed@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Hvordan gør jeg bedst det? Er der
> noget der kan opløse kittet?

Jeg ville bruge en skraber med barberblad - sådan én til keramiske
kogeplader.
Fås hos diverse isenkræmmere og forhandlere af hårde hvidevarer.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-04-03 21:09

On Mon, 07 Apr 2003 20:14:14 +0100, Philip Kofoed <kofoed@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>at bruge glasset andre steder. Glasset er kittet i, og det er nødvendigt
>at få glasset ud uden at det går itu. Hvordan gør jeg bedst det? Er der

Linolie kan så vidt jeg ved gøre kittet blødt igen. Kit er jo bare en
blanding af kridt og linolie.
http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 10-04-03 20:39

> Linolie kan så vidt jeg ved gøre kittet blødt igen. Kit er jo bare en
> blanding af kridt og linolie.
> --
Desværre må jeg skuffe dig, det kan linolie ikke, ej heller terpentin der
som bekendt opløser linolie (våd).
Man hakker og skraber det af! Der findes firmaer som har en microbølgeovn
hvor selv store vinduer kan være i, microbølgerne gør kit blød, så kan det
skrabes af, men det er meget billigere at købe nyt glas.
Hvis man selv laver arbejdet, kan et skrabejern anvendes, det skal være så
skarpt som muligt derved kan du undgå at alt glasset bliver ødelagt.
Ellers er det sjældent en god ide at genbruge glasset, det bliver hærdet med
tiden og er derfor ikke til at skære i.

Malemester John Vedsegaard
Brug min hjemmeside for gratis rådvivning om malerarbejde.
http://home19.inet.tele.dk/taform/

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-04-03 22:58

Philip Kofoed skriver bl.a.:

> [...]
> kittet i, og det er nødvendigt at få glasset ud uden at det
> går itu. Hvordan gør jeg bedst det? Er der noget der kan

Jeg har ikke prøvet det selv, men så tidligere at
Raaadvad-Centeret udlånte kitlamper. Det gør de vist ikke mere,
men på deres side henviser de til

Kitlampe:
Udlejes hos Flügger, Ny Munkegade i Århus
Tlf 86 13 04 33

og et sted i Ystad, Sverige hvor den kan købes.

Så vidt jeg forstod sidst var det infrarød stråling de bruger.

--
Niels P Sønderskov
npsonder @ skov.mail.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-04-03 23:01

Korrektion: Kitlampen kan lejes i Raadvad-Centeret i Lyngby, tlf.
45 80 79 08.

--
Niels P Sønderskov
npsonder @ skov.mail.dk