Gentoo.. 2 hurtige spørgsmål
Fra : Thomas

Dato : 07-04-03 12:12

Jeg har lige 2 hurtige Gentoo linux spørgsmål.
Jeg vil installere gentoo på en lille 6 gig disk, for at teste det, da jeg
har hørt meget godt om det, og jeg overvejer at gå over til linux, og blot
bruge windows til spil.
Her kommer spørgsmålene så:

1.
Hvilken Release candidate skal jeg hente for at installere en Fuld
funktionel linux, helst med grafisk brugerfllade fra start.

2.
Skal linuxdisken være en masterdisk?
kan jeg ikke installlere linux på disken hvis den sidder som slave på IDE1?

det var det hele

--
Venligst

Thomas

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-04-03 12:54

Thomas wrote:

> [...]
> har hørt meget godt om det, og jeg overvejer at gå over til linux, og blot

God idé

> Her kommer spørgsmålene så:
>
> 1.
> Hvilken Release candidate skal jeg hente for at installere en Fuld
> funktionel linux, helst med grafisk brugerfllade fra start.

Det *jeg* gør er at boote med en Knoppix CD og starte derfra. Det eneste
Gentoo CD'en gør er at autodetektere en hel del ting. Det gør Knoppix
også, bare med en grafisk brugergrænseflade mens den installerer. Hvis
du har nogenlunde "normal" hardware burde der ikke være nogle problemer.

Hvis du har tid nok, så skal du bare downloade en stage 1 tarball og
følge den alternative installationsvejledning. Ellers kan du bruge en
stage 3, samt compilede pakker. Det mener jeg så er knapt så optimalt.

Lidt noter: Jeg var nødt til at disable 'java' da jeg installerede
sidst, da bootstrap scriptet ellers fejler. Det er muligvis rettet nu.
Efter fuld installation under Knoppix kørte jeg 'emerge kde', stadig
under Knoppix. Dermed kunne jeg bare genstarte computeren og få grafisk
brugergrænseflade med det samme (jeg havde en X configuration fra
tidligere). I make.conf indikeres -O3 som optimeringsparameter. Jeg
anbefaler højst -O2, da nogle programmer ikke er glade for -O3. Desuden
giver nyere versioner af gcc ingen nævneværdig optimering, og kan endda
gøre det værre ...

> 2.
> Skal linuxdisken være en masterdisk?
> kan jeg ikke installlere linux på disken hvis den sidder som slave på IDE1?

Det er intet problem. Bootloaderen skal bare placeres på masterdisken.
Det er sådan en opsætning jeg har på min server, da BIOSen ikke kan se
min store disk, og derfor ikke kan boote fra den.

> det var det hele

Og så lige et spørgsmål til dig: Har du nogensinde brugt Linux før? Hvis
ikke, så husk lige at Gentoo ikke laver meget configuration for dig. På
den anden side, så betyder den stejle indlæringskurve at man hurtigere
når toppen. Og udsigten er god ...

--
PeKaJe

YOW!!! I am having fun!!!

Fra : Thomas

Dato : 07-04-03 13:14

"Peter Jensen" <jdogh001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke, så husk lige at Gentoo ikke laver meget configuration for dig. På
> den anden side, så betyder den stejle indlæringskurve at man hurtigere

Jeg har rodet lidt med red hat 8 og e-smith, og har nu en "ok" grundlæggende
viden om linux.
Jeg er på ingen måde smart til det, men jeg har fået fat i en masse
grundlæggende, og som du selv siger - Indlæringskurven er stejl og jeg er på
vej op ad den, og har fået blod på tanden, da jeg er begyndt at ane alle
mulighederne og finesserne i linux....
men nu hopper jeg på hesten, og jeg syntes at guiderne på gentoo.org er ret
gode.. faktisk nogle af de bedste jeg har set, da de tager hver eneste
detajle med, så vidt jeg kan se...
Og det er jo positivt når en n00b som jeg skal rode med det

Takker for dine svar,...

--
Med Venlig Hilsen

Thomas
Check mig og kværnen ud her::
www.flashking.dk
Eller hos DFM

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-04-03 14:09

Thomas wrote:

> Jeg har rodet lidt med red hat 8 og e-smith, og har nu en "ok"
> grundlæggende viden om linux.

OK, på den måde. Jeg havde selv brugt Red Hat 7.2 i ca. 6 måneder før
jeg gik over til Gentoo. Hvis du stadig har et par konfigurationsfiler
fra dengang, så kan det måske hjælpe lidt. Det er dog muligt at Gentoo
bruger en nyere X, så der kan være forskelle.

> [...]
> er på vej op ad den, og har fået blod på tanden, da jeg er begyndt at
> ane alle mulighederne og finesserne i linux....

Bare det at man slipper for stort set alle restriktioner er et godt
argument for at skifte. Noget andet er så alle de små værktøjer der gør
hverdagen nemmere. Når jeg bruger Windows så savner jeg mange ting.
Derfor bliver Windows også kun brugt til spil.

> men nu hopper jeg på hesten, og jeg syntes at guiderne på gentoo.org
> er ret gode.. faktisk nogle af de bedste jeg har set, da de tager hver
> eneste detajle med, så vidt jeg kan se...

Det er den bedste vejledning jeg endnu har set for en distribution.
Derfor er de også blevet belønnet ...

Jeg overvejer også at skrive lidt om installation fra Knoppix, men jeg
er ikke sikker på at det er nødvendigt.

> Og det er jo positivt når en n00b som jeg skal rode med det

Tjo ... Da jeg var "ny" fik jeg mest hjælp fra Google og de relevante
nyhedsgrupper, samt selvfølgeligt en bunke 'man' sider.

> Takker for dine svar,...

Det var så lidt. Jeg gætter dog på at der snart kommer flere spørgsmål

--
PeKaJe

Don't get suckered in by the comments -- they can be terribly misleading.
Debug only code. -- Dave Storer