Mos i græsplæne
Fra : Jesper

Dato : 06-04-03 18:38

Hej alle.

Et spørgsmål fra en af mine veninder, som har en relativ stor græsplæne med
meget mos i:

Kan/bør man rive mossen væk (Jeg har læst, at man bør gøre det her i april
måned)?

Er et alternativ at man "river" hele plænen op og sår en ny plæne? Hvis
"Ja", hvilke redskaber skal man bruge?

mvh

Jesper

Fra : Frederiksen

Dato : 06-04-03 19:04

> Kan/bør man rive mossen væk (Jeg har læst, at man bør gøre det her i april
> måned)?

Jeg har ikke gjort det.

> Er et alternativ at man "river" hele plænen op og sår en ny plæne? Hvis
> "Ja", hvilke redskaber skal man bruge?

Jeg gøder mig ud af det. 3 kg pr 100 kvm, første gang nu, og så hver anden
uge, i alt 6 gange. Er der rigtigt meget mos, så køb en pose græsfrø og drys
ud. Det er ikke nogen god idé at rive det hele op, for der kan komme masser
af ukrudt på den måde.

Mvh Maria

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-04-03 20:14

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg gøder mig ud af det.

Det samme her.
Da jeg overtog min have for 6 - 7 år siden, bestod græsplænen hovedsageligt
af mos og mælkebøtter, og der var næsten ingen regnorme.
For første og eneste gang fik den en gang plænerens.
Derefter en gang kalk, gødning, vand og græsfrø - og voila! Jeg har siden
haft den smukkeste plæne, som får gødning en gang eller to hvert år og kalk
hvert 2. eller 3. år.
Ok - et par gange har jeg stukket en greb dybt ned og vippet den lidt frem
og tilbage for at give lidt luft (jeg har stiv lerjord), men det er ikke
det, der har gjort forskellen.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-03 21:03

On Sun, 6 Apr 2003 21:14:24 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ok - et par gange har jeg stukket en greb dybt ned og vippet den lidt frem
>og tilbage for at give lidt luft (jeg har stiv lerjord), men det er ikke
>det, der har gjort forskellen.

Det kan sagtens være en medvirkende årsag - jo bedre græsset trives, så
bedre kan det konkurrere mod mosset. Og at sørge for luft til rødderne
får græsset til at trives bedre.

Man kan leje en verticalskærer til formålet, den rykker samtidig mosset
op - man skal dog stadig selv rive det sammen (eller tage det med
opsamleren på plæneklipperen, det kan den formentlig godt når først
mosset er rykket løs)

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-04-03 21:11

> Det kan sagtens være en medvirkende årsag - jo bedre græsset trives, så
> bedre kan det konkurrere mod mosset. Og at sørge for luft til rødderne
> får græsset til at trives bedre.

Det ved jeg - det var derfor jeg gjorde det.
Men plænen var altså undergået forvandlingen til det bedre på det tidspunkt
(jeg gad ikke den første sommer slås med en jordbund, der var som en pakke
indtørret juledekorations-ler).

Hilsen Inger

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 06-04-03 20:57

Jesper wrote:
> [...]
> meget mos i:
>
> Kan/bør man rive mossen væk (Jeg har læst, at man bør gøre det her i april

Ja, det kan man godt. Jeg har prøvet det.
Men vær forberedt på at det er en meget stor mængde mos man får samlet
sammen..!!
jeg vil gætte på at april/forår foreslås da det da har bedst virkning.

> Er et alternativ at man "river" hele plænen op og sår en ny plæne? Hvis
> "Ja", hvilke redskaber skal man bruge?

En spade eller en skovl til at grave med. Hvis det er det du mener med
redskaber.
Hvad havde du forestillet dig.?

Du kommer af med meget andet ukrudt hvis den totalt graves op.
Og jeg kan forestille mig endnu bedre resultat hvis den lægges brak i en
sæson. Med græsklipning erstattet af jordbehandling, f.eks. med en
kultivator sommeren over.
Græsset kan så sås i august/september.

--------------------
Det man hører igen og igen vedr. mos i græsplænen, er at mosset kommer
pga. dårlig tilstand. Græsset kan ellers kvæle mosset. Dvs. man skal gøde.

Som du sikkert kan gætte, har jeg prøvet det i nogle år. Uden det store
held. Men på den anden side heller ikke uden lidt resultat trods alt.

Dårligt resultat skyldes sikkert manglende evne og interesse for at gøre
noget rigtigt ved det. (Dvs. få timer/år udover at klippe plænen)

mvh. Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-03 22:13

On Sun, 06 Apr 2003 21:56:35 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

> [...]
>
>Dårligt resultat skyldes sikkert manglende evne og interesse for at gøre
>noget rigtigt ved det. (Dvs. få timer/år udover at klippe plænen)

Det kan også være fordi græsset klippes for kort - jo kortere det er, jo
lettere får mosset fat. Det er især vigtigt at lade det gro en smule
længere om foråret.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-04-03 23:43

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> >
> Det kan også være fordi græsset klippes for kort - jo kortere det er, jo
> lettere får mosset fat. Det er især vigtigt at lade det gro en smule
> [...]

Det er nok det vigtigste. Sidste års klipning blev foretaget uden at slå de
kendte mos-steder, især rundt om frugttræerne. Jeg slipper at den grund over
mosproblemet i år uden at skulle svede med riven.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-04-03 18:55

"Jesper" <christop@post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse news:3e9065ea$0$134$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> meget mos i:
>
> Kan/bør man rive mossen væk (Jeg har læst, at man bør gøre det her i april

Det kan da give god motion at bekæmpe mos mekanisk - men det hjælper
ikke særlig meget. Der står lidt om mosbekæmpelse på:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/oos.htm

Per A. Hansen