/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Skvaderkål
Fra : JB


Dato : 06-04-03 16:25

Jeg har desværre en del skvalderkål i haven,
har i nogen ideer til at komme det til livs.

på forhånd tak.

JB



 
 
Roberto Saldo (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 06-04-03 16:45

JB wrote:
> Jeg har desværre en del skvalderkål i haven,
> har i nogen ideer til at komme det til livs.

Personligt foretrækker jeg håndkraft, ja det kræver man er tålmodig og vedholdende, men gift er
ikke lige mig.


Mvh
Roberto


Bakke (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Bakke


Dato : 06-04-03 21:10

> Personligt foretrækker jeg håndkraft, ja det kræver man er tålmodig og
vedholdende, men gift er
> ikke lige mig.

Joohhh..., men hvad er gift egentlig ? Spreder du mange kilo køkkensalt (
NaCl ) -. som er det, vi alle hver dag spiser på vores mad og blødkogte æg -
ud over dit ukrudt, går det med sikkerhed ud.
Men det vil være langt mere skadeligt for vores fælles grundvand at få 1 kg
køkkensalt end det vil være at få en lille portion Round-up !
Bedst er det at undvære begge dele, men SKAL man nu vælge, er det ikke nok
at tænke, at "fødemidler" nødvendigvis er mere naturvenlige end "kemiske"
produkter.

Mvh

Bo



Preben Riis Sørensen (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 06-04-03 23:17


Bakke <no@thanks.ru> skrev > Men det vil være langt mere skadeligt for vores
fælles grundvand at få 1 kg
> køkkensalt end det vil være at få en lille portion Round-up !
> Bo

Mon? Hvad tror du der blæser ind over landet under en storm? Der er et kilo
vist en dråbe....

Men jeg ville da selv foretrække at pensle med Roundup.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Christian B. Andrese~ (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 07-04-03 07:12


"Bakke" <no@thanks.ru> wrote in message
news:b6q1gn$2p1s$1@news.cybercity.dk...
> > Personligt foretrækker jeg håndkraft, ja det kræver man er tålmodig og
> vedholdende, men gift er
> > ikke lige mig.
>
> Joohhh..., men hvad er gift egentlig ? Spreder du mange kilo køkkensalt (
> NaCl ) -. som er det, vi alle hver dag spiser på vores mad og blødkogte
æg -
> ud over dit ukrudt, går det med sikkerhed ud.
> Men det vil være langt mere skadeligt for vores fælles grundvand at få 1
kg
> køkkensalt end det vil være at få en lille portion Round-up !

Det største problem ved private der sprøjter med gift er at man tror ikke på
at så lidt stof virkelig er nok, så vi må hellere give planterne noget
extra.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]
Bill Cabot: What's that man's T-Shirt say?
Depot Worker: Oh...[laughs]... I am a bomb technician, if
you see me running, try to catch up!



Jens Petersen (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens Petersen


Dato : 07-04-03 18:46

On Mon, 7 Apr 2003 08:12:10 +0200, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:


>Det største problem ved private der sprøjter med gift er at man tror ikke på
>at så lidt stof virkelig er nok, så vi må hellere give planterne noget
>extra.

SÅ! Nu er det forår; årets første Roundup-skænderi er startet

--
Jens

Don't overestimate the decency of the human race.

Christian B. Andrese~ (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 08-04-03 08:02


"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message
news:u8e39vgd29hfl6arcmn6qc9g834vg2d49j@4ax.com...
> On Mon, 7 Apr 2003 08:12:10 +0200, "Christian B. Andresen"
> <mailto:username@domain.country> wrote:
>
>
> >Det største problem ved private der sprøjter med gift er at man tror ikke

> >at så lidt stof virkelig er nok, så vi må hellere give planterne noget
> >extra.
>
> SÅ! Nu er det forår; årets første Roundup-skænderi er startet

Jeg er ikke ude på et skænderi, jeg har et neutralt forhold til
sprøjtegifte, jeg konstaterede bare at problemet med private og sprøjtegifte
er at mange ikke tror på at mængden af aktivstof der skal bruges er så
lille.


--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]
Bill Cabot: What's that man's T-Shirt say?
Depot Worker: Oh...[laughs]... I am a bomb technician, if
you see me running, try to catch up!



Goofy (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Goofy


Dato : 06-04-03 17:36

Hej JB

> Jeg har desværre en del skvalderkål i haven,
> har i nogen ideer til at komme det til livs.

Nu skriver du ikke om du er i gang med at omlægge haven, lave bede eller
lignende. Men hvis du har mulighed for at lægge fibertex/fiberdug og derpå
ca. 20 cm jord til at plante i, så skulle skvalderkål ikke kunne komme op
igennem dette.
MVH
Goofy



Frederiksen (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Frederiksen


Dato : 06-04-03 17:44

> Jeg har desværre en del skvalderkål i haven,
> har i nogen ideer til at komme det til livs.

Slå det med græsplæneklipperen hver gang du slår græs. Så er det væk til
efteråret.

Mvh Maria



Lykke (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 06-04-03 18:39

alt min skønne skvaderkål er også i bedene, resten bliver slået med
plæneklipperen.
giver planten op, hvis jeg konstant trækker bladene op?

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:3e905e20$0$24645$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Jeg har desværre en del skvalderkål i haven,
> > har i nogen ideer til at komme det til livs.
>
> Slå det med græsplæneklipperen hver gang du slår græs. Så er det væk til
> efteråret.
>
> Mvh Maria
>
>



Jakob Bock (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 06-04-03 18:43

Lykke skrev:

> giver planten op, hvis jeg konstant trækker bladene op?

Ja. Men det skal gøre så snart bladene viser sig.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Mads Lie Jensen (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 06-04-03 21:00

On Sun, 06 Apr 2003 19:42:38 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>> giver planten op, hvis jeg konstant trækker bladene op?
>
>Ja. Men det skal gøre så snart bladene viser sig.

Jeg læste et sted at der i ved kvikgræs gerne måtte komme op til 3 små
blade på planten inden den blev fjernet. Planten brugte efter sigende en
del kræfter på at nå den størrelse, og først derefter kunne den igen
begynde at komme lidt til hægterne, dvs. planten var mest udsultet på
dette tidspunkt.

Det lød meget fornuftigt, og noget tilsvarende gælder sikkert for
skvalderkål. Men de må selvfølgelig ikke få lov at blive for store,
hellere fjerne dem for tidligt end for sent.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Lykke (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 07-04-03 09:13


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
news:ol119v8ff58kikl4edvl0htoa6hs0d33jo@4ax.com...
> On Sun, 06 Apr 2003 19:42:38 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
> wrote:
>
> >> giver planten op, hvis jeg konstant trækker bladene op?
> >
> >Ja. Men det skal gøre så snart bladene viser sig.
>
> Jeg læste et sted at der i ved kvikgræs gerne måtte komme op til 3 små
> blade på planten inden den blev fjernet. Planten brugte efter sigende en
> del kræfter på at nå den størrelse, og først derefter kunne den igen
> begynde at komme lidt til hægterne, dvs. planten var mest udsultet på
> dette tidspunkt.
>
> Det lød meget fornuftigt, og noget tilsvarende gælder sikkert for
> skvalderkål. Men de må selvfølgelig ikke få lov at blive for store,
> hellere fjerne dem for tidligt end for sent.
>
så ved jeg vist nok, hvad jeg lave lave i det gode vejr.
tak-herfra.
venligst fra lykke
> --
> Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
> http://www.gartneriet.dk
> Lær af andres fejl
> - du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.



JB (06-04-2003)
Kommentar
Fra : JB


Dato : 06-04-03 23:00

tak til alle for svarene

JB

"JB" <j.bodholdt@SPAMtdcdasl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e90468a$0$42588$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har desværre en del skvalderkål i haven,
> har i nogen ideer til at komme det til livs.
>
> på forhånd tak.
>
> JB
>
>



Lars Clement (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Clement


Dato : 07-04-03 20:35

Jo...
Byg et hønsehus. køb 5 høns. riv en spand skvalderkål op hver dag og giv det
til hønsene.
Fordele :
1. skv.kålen gør nytte
2. du konverterer ukrudt til æg
3. i er 5+ 1 der bliver glad hver dag !


--
Med venlig hilsen

Lars Clement
clement@post9.tele.dk
"JB" <j.bodholdt@SPAMtdcdasl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e90468a$0$42588$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har desværre en del skvalderkål i haven,
> har i nogen ideer til at komme det til livs.
>
> på forhånd tak.
>
> JB
>
>



Karen Frederiksen (11-04-2003)
Kommentar
Fra : Karen Frederiksen


Dato : 11-04-03 21:54

Lars du er inde på noget rigtigt der, har du nogen sinde set en
hønsefræser. Et er et tranportabelt bur/hønsehus til hønsene som så
selv fjerne ukrudtet. Har ikke selv prøvet det, men det ser effektivt
ud.

Græsklipning virker ikke for mig, jeg får bare bonsai skvalderkål. Men
to/tre fræsninger af køkken haven og ikke et skavlder kål har vist
sig, men det kommer så ind fra hækken igen, så jeg skal nok få min del
af skuffejerns vabler i år.

Held og lykke med projektet. Det bedste er at vurdere kamp området.
Dække nogle steder til, hakke i andre og gennemgrave og si jorden i
andre områder (derved fjernes skvaderkålen effektivt - næsten). I have
programmet haven i hune viste hun hvordan hun vha nogle metalplader
stukket lodret ned i jorden begrænsede det omåde som hun i starten
ville gåre "ukrudtsfrit". Om dette ville virke på kvalder ved jeg
ikke, men jeg tror ikke hun har haft så meget af det stads.

mvh
Karen
"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> wrote in message news:<3e91d2f3$0$150$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> Jo...
> Byg et hønsehus. køb 5 høns. riv en spand skvalderkål op hver dag og giv det
> til hønsene.
> Fordele :
> 1. skv.kålen gør nytte
> 2. du konverterer ukrudt til æg
> 3. i er 5+ 1 der bliver glad hver dag !
>
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Lars Clement
> clement@post9.tele.dk
> "JB" <j.bodholdt@SPAMtdcdasl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e90468a$0$42588$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jeg har desværre en del skvalderkål i haven,
> > har i nogen ideer til at komme det til livs.
> >
> > på forhånd tak.
> >
> > JB
> >
> >

villumsen (08-04-2003)
Kommentar
Fra : villumsen


Dato : 08-04-03 00:57

sælg huset og flyt langt væk


"JB" <j.bodholdt@SPAMtdcdasl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e90468a$0$42588$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har desværre en del skvalderkål i haven,
> har i nogen ideer til at komme det til livs.
>
> på forhånd tak.
>
> JB
>
>



Christian B. Andrese~ (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 08-04-03 08:03


"villumsen" <michael-bettina@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3e921104$0$24689$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> sælg huset og flyt langt væk

Væk fra skvalderkål ?
Så skal man da vist enten til en Irakisk ørken eller Sahara.


--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]
Bill Cabot: What's that man's T-Shirt say?
Depot Worker: Oh...[laughs]... I am a bomb technician, if
you see me running, try to catch up!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408610
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste