dækbark
Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 06-04-03 07:16

Hejsa.

Jeg vil gerne have dækbark på bedene. Hvor langt regner man ca. med at en
sæk med 80 ltr. rækker?? Jeg har vel omkring 30 m2 der skal dækkes.

På forhånd tak!
Kristina Andreassen

Fra : Andersen

Dato : 06-04-03 07:29

hej
det kommer jo an på hvor trygt et lag du vil have, normalt skal der ca.
5 -10 cm på for at holde ukrudt væk
V.H Andersen

Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 06-04-03 07:53

Jamen så må der hellere komme 12 cm på for vi bor lige op af skoven og det
begynder snart at vælte ind med ukrudt

Kristina

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-03 08:09

On Sun, 6 Apr 2003 08:15:30 +0200, "Ulrik Andreassen"
<ulrik@infomail.dk> wrote:

>Jeg vil gerne have dækbark på bedene. Hvor langt regner man ca. med at en
>sæk med 80 ltr. rækker?? Jeg har vel omkring 30 m2 der skal dækkes.

En tommelfingerregel siger 1 sæk (80l) pr kvadratmeter. Det svarer til
et lag på 8 cm, hvilket er meget passende.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Pia J

Dato : 06-04-03 08:39

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> En tommelfingerregel siger 1 sæk (80l) pr kvadratmeter. Det svarer til
> et lag på 8 cm, hvilket er meget passende.

Huha, det lyder dyrt.

Jeg så en gang på nettet, et sted de solgte brænde tror jeg - at man kunne
købe en kæmpe pakke med 1000 liter tror jeg - det må da være måden at gøre
det på istedet for de små sække fra planteskolen? Selvom jeg selvfølgelig
hverken kan finde site eller huske pris...

:Pia

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-04-03 08:53

> [...]
> det på istedet for de små sække fra planteskolen? Selvom jeg selvfølgelig
> hverken kan finde site eller huske pris...

Nemlig, du er inde på noget af det rigtige. Dækbark og træflis er ikke noget
man køber i 80 l poser hvis man skal have til mere end et par potteplanter -
man griber telefonen og ringer til en vognmand. Han leverer det for et par
hundrede kr. pr. kubikmeter.

eks:
http://www.ats-arden.dk/Main.asp?side=varer&sprog=dk&id=35

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kristina Andreassen

Dato : 06-04-03 09:42

Det lyder jo rigtig smart men er det så lige så pænt som det jeg kan købe på
planteskolen til 129 for 3x80 ltr?? Nogen der kender en vognmand på sjælland
der leverer??

Kristina

Fra : Calle.

Dato : 06-04-03 12:41

Kristina Andreassen wrote:
> Det lyder jo rigtig smart men er det så lige så pænt som det jeg kan
> købe på planteskolen til 129 for 3x80 ltr?? Nogen der kender en
> vognmand på sjælland der leverer??

http://www.kold-bark.dk/ som har depoter mange steder i DK. Der er en
depotliste på siden.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-03 14:00

On Sun, 6 Apr 2003 10:42:25 +0200, "Kristina Andreassen"
<kristina@infomail.dk> wrote:

>Det lyder jo rigtig smart men er det så lige så pænt som det jeg kan købe på
>planteskolen til 129 for 3x80 ltr??

Det man får hos vognmanden er tit noget grovere i strukturen. Det er
noget vognmanden får direkte fra et savværk. Til store flader ser det ok
ud, men er det til mindre prydbede rundt om i haven, så foretrækker jeg
det i poserne.

Vognmandens bark kan man også køre gennem en kompostkværn/flishugger, så
bliver det straks meget pænere. Om en husholdnings-kompostkværn kan tage
bark er jeg dog ikke sikker på.