Frugtbuske
Fra : Sigrun og Morten

Dato : 06-04-03 01:00

Kan jeg stadig nå at flytte ribs, solbær og jordbær og forvente et normalt
udbytte af planterne i år?
Hjælpes planterne på vej, hvis jeg gøder ved omplantning? De står i en
rimeligt "træt" jord.
Mange hilsner
Morten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-03 08:06

On Sun, 6 Apr 2003 02:00:04 +0200, "Sigrun og Morten" <a@b.dk> wrote:

>Kan jeg stadig nå at flytte ribs, solbær og jordbær og forvente et normalt
>udbytte af planterne i år?

Det vil nok gå lidt ud over udbyttet, men du kan godt flytte dem nu og
så alligevel få bær på dem.

>Hjælpes planterne på vej, hvis jeg gøder ved omplantning? De står i en
>rimeligt "træt" jord.

Jeg bryder mig ikke om at give gødning samtidig med at jeg planter noget
nyt. Jeg er bange for at svide planterne, så jeg plejer at vente til
planterne er kommet i god vækst på deres nye voksested.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-04-03 14:29

Mads Lie Jensen skrev:

> Jeg bryder mig ikke om at give gødning samtidig med at jeg planter noget
> nyt. Jeg er bange for at svide planterne, så jeg plejer at vente til
> planterne er kommet i god vækst på deres nye voksested.

Risikoen for at bringe planterne endnu mere ud af balance er vel også
til stede, hvis man umiddelbart gøder med et gødning med en masse
tilgængelige næringsstoffer. Derimod kan det vel godt anbefales at
tilføre jorden i plantehullet halvt omsat kompost eller lign. der
afgiver næringsstofferne løbende i takt med at det omsættes.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock