jordskokker
Fra : Pia-Helene

Dato : 06-04-03 02:47

Hej

Jeg her overvejet at løse et afskærmningsproblem i min køkkenhave ved at
sætte jordskokker, som jo skulle blive temmelig høje og tilmed være ret
vindfaste................er det overhovedet en god idé??

Skal jeg evt, sætte en form for 'stop' i jorden for at undgå at de spreder
sig, og hvilket 'stop' i så fald?? (brædder el.)
Eller er panikken omkring jordskokkers selvspredning vildt overdrevet??

Pia-Helene

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-04-03 07:23

"Pia-Helene" <pia-helene@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætte jordskokker, som jo skulle blive temmelig høje og tilmed være ret
> vindfaste................er det overhovedet en god idé??

Det kommer an på, hvad problemet består af - det er kun en begrænset del af
året, de er høje og har blade på.
Skønhedsværdien er ret begrænset, så hvis det er til at afskærme terassen,
ville jeg vælge noget andet.
Jeg ved ikke lige, hvor vindfaste de er - de kan godt lægge sig i en kraftig
blæst.

> Skal jeg evt, sætte en form for 'stop' i jorden for at undgå at de spreder
> sig, og hvilket 'stop' i så fald?? (brædder el.)
> Eller er panikken omkring jordskokkers selvspredning vildt overdrevet??

Hvis du ikke har lyst eller tid til at samle vildfarne knolde op, vil det
være en god ide at lave en begrænsning, f.eks. fliser gravet ned på højkant.
Og som Preben har skrevet: De bliver bedst, hvis du graver op og tynder ud
hvert år - men det kommer jo af sig selv, hvis du spiser dem i
november-december.

Hvis du bruger fræser, breder de sig kraftigt, men hvis du bruger
almindelige håndredskaber, er der ingen grund til panik - kun til "rettidig
omhu"

Hilsen Inger

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-04-03 14:23

Inger Pedersen skrev:

> Skønhedsværdien er ret begrænset

Det er jo i høj grad en subjektiv betragtning -- jeg synes de er
rigtigt flotte. Sidste år var vi oven i købet så heldige, at de
blomstrede sidst på sæsonen.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Margry

Dato : 12-04-03 07:19

Hov.. blomstrer de?? fortæl fortæl
Jeg læste lige med på Jeres tråd, og kan fortælle at jeg har haft et 40
meter langt hegn/mur af jordskokker til afgrænsning mellem have og mark, og
har været så glad for de 2,5 m høje jordskokker der er sat med jernrør for
hver 2m (som vi havde på lager). Da vi bor på en forblæst alpetop, har vi
for at støtte dem mod vind, sat ståltråd op på jernrørene i 2 højder , og
flettet jordskokkerne ind i mellem, og det virker ganske fremragende.
Udbyttet af de 110 planter jordskokker kan der fyldes adskillige spande med,
og naboer venner m.m. er blevet forsynet.
Idag er planen at eftergrave hele stykket for forputtede knolde, og sætte en
ny hæk, som i år bliver tilført solsikker og andet pynt, netop for at bryde
det grønne. Det skal lige siges at hækken står frit, og der bliver slået
græs på begge sider, netop for at undgå en uønsket spredning.
Malou