Kasse der bliver siddende
Fra : hoaX

Dato : 06-04-03 00:22

Hey

Ved godt at spørgsmålet er blevet stillet mange gange, men jeg kan ikke
finde svaret nogle steder.

Hvordan laver man en kasse der bliver siddende et bestemt sted på skærmen
selvom man scroller?

- hoaX
hoaX's website-->
www.hoaxmusic.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-04-03 00:32

"hoaX" <pt5@mail.dk> writes:

> [...]
> finde svaret nogle steder.
>
> Hvordan laver man en kasse der bliver siddende et bestemt sted på skærmen

Det er nemt. Man starter med at bruge en anden browser end Internet
Explorer :)

Følgende CSS vil placere en blok et sted i viewport'en og holde den der:

#myDiv {
position:fixed; /* det magiske ord, resten er detaljer */
left:100px;
top:100px;
width:100px;
height:100px;
}

Problemet er selvfølgelig at IE *stadig* ikke forstår position:fixed.
Det er der ikke nogen god undskyldning for.

I IE6 kan man lave et hack så det ser ud som om elementer er fixeret.
<URL:http://devnull.tagsoup.com/fixed/>
Tricket er at placere dem med hensyn til body, og så have resten af
indholdet i en div med samme størrelse og overflow:auto;.

Hvis man vil have ældre IE'er med, så er der ingen vej uden om at bruge
Javascript. Man sætter et script på dokumentets onscroll-handler der
flytter elementerne med når skærmen scroller. Der kommer et kort glimt
hvor man ikke ser dem, men ellers virker det.

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-04-03 00:51

"hoaX" <pt5@mail.dk> skrev :

>Hvordan laver man en kasse der bliver siddende et bestemt sted på skærmen
>selvom man scroller?

Nemt nok:

100px">indhold</div>

Ulempen:
Er ikke understøttet i IE, men er i næsten alle andre nyere
browsere.

Der findes forskellige hacks til at få det til at virke i IE, de
er mere elle mindre brugbare.
<http://www.google.com/search?q=ie%2Bposition%3A+fixed&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=>