jordskokker
Fra : Pia-Helene

Dato : 05-04-03 22:15

Hej

Jeg her overvejet at løse et afskærmningsproblem i min køkkenhave ved at
sætte jordskokker, som jo skulle blive temmelig høje og tilmed være ret
vindfaste................er det overhovedet en god idé??

Skal jeg evt, sætte en form for 'stop' i jorden for at undgå at de spreder
sig, og hvilket 'stop' i så fald?? (brædder el.)
Eller er panikken omkring jordskokkers selvspredning vildt overdrevet??

Pia-Helene

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-04-03 23:32

Pia-Helene <pia-helene@post.tele.dk> skrev i en
> [...]
> sig, og hvilket 'stop' i så fald?? (brædder el.)
> Eller er panikken omkring jordskokkers selvspredning vildt overdrevet??

Kære Pia og Helene!

De er slet ikke vindstærke, med mindre i styner dem i to meters højde. De
breder sig ca. en halv meter, men kultiverer i dybt flere gange og har gode
øjne når i samler op, bliver det ved det. De skal helst op hvert år, ellers
degenererer de/står for tæt. Det bedste argument for at plante dem er
smagen....Det bedste argument for ikke at gøre det, er rengøringen af
knoldene.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-04-03 01:07

Preben Riis Sørensen wrote:

snip

> Det bedste argument for ikke
> at gøre det, er rengøringen af knoldene.....

....put dem ned i en spand og spul dem med en vandingspistol på
haveslangen...
Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-04-03 23:35

Hans Paulin <his@it.dk> skrev i en news:b6nr4o$aij$1@sunsite.dk...
> Preben Riis Sørensen wrote:
>
> snip

> ...put dem ned i en spand og spul dem med en vandingspistol på
> haveslangen...
> --
> Med venlig hilsen
> Hans

Ja det tager da det mest knasende fra dem, spuler du også kun dine
kartofler?

Er der nogen der ved hvor man skaffer de røde, de skulle være større og
rundere, og dermed lettere at gøre rene?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-04-03 14:25

Hans Paulin skrev:

> ....put dem ned i en spand og spul dem med en vandingspistol på
> haveslangen...

Og sørg for at dyrke nogen, der for forholdsvis runde knolde. Vi
valgte nogle pæne store runde knolde da vi i sin tid lagde de første
jordskokker, og de knolde vi nu høster ligner dem vi satte meget.
Rengøringen er ikke noget særligt (ikke værre end så meget andet) og
spildet er minimalt.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock