position:relative
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-03 20:11

Hej NG
Jeg har på en side et billede, der med <div
style="text-align:center">...</div> er blevet centreret på siden uanset
vinduesbredde. Det fungerer for så vidt godt nok.

Men nu fik jeg det kreative indfald at ville placere en lille animation
ovenpå (et lag højere). Derfor forsøgte jeg at tilføje en position:relative;
top:0;left:0 - men derved mistede jeg centreringen.
Forsøgte så med top:0;left:50%;margin-lefthalv billedbredde). Det duede
heller ikke.
Derefter forsøgte jeg at smide endnu en div indeni og tildele den en relativ
position - stadig ryger centreringen af billedet.

Er der nogen, der har et godt bud på, hvordan jeg kan få etableret et
fixpunkt i forhold til hvilket jeg kan positionere den lille animation
absolut, uden at det store billede mister sin centrering og således at
animationen altid indtager samme position i forhold til det store billede.

Se siden her: www.hjemmesideskolen.dk/scripts/index2.asp
Jeg forestille mig at lave en gif, hvor bogstaver 'sprøjter' ud af
skrivemaskinen. Det er ikke noget problem at lave giffen, når jeg blot kan
få den indsat rigtigt på siden.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Googolplex

Dato : 04-04-03 22:49

Med position:absolute; centrerer jeg på følgende måde:

centrer
{
top: 10px;
left: -375px; (-halv sidebredde)
margin-left: 50%;
}

Ved ikke om det kan bruges til noget i forhold til position:relative; da jeg
ikke har styr på dette, men du kan da prøve.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne