En ting man skal være opmærksom på.
Fra : Claus Lassen

Dato : 04-04-03 15:14

Hej alle.

Noget jeg godt kan blive lidt bange for, når vi snakker om mennesker der
bekender sig til kristendom, islam, jødedom, mm, er at folk bliver så
fokuseret på "det derude", at de glemmer sig selv. Der skal ikke megen
kristendom til, før folk føler sig tynget af skyld, når de kommer i kirken.
Vi er jo alle syndere? I mine øre, lyder det noget spacet.
Der kan være stor forskel på den måde en præst kommer ud med sit budskab,
men ofte er sådan en kirkeseance præet af en stemning mellem præst og de
tilhørende ikke i "øjenhøjde" Der bliver talt til folk som om de bare er
nogle stakkels syndere, og nu skal de bare høre...Men i sidste ende, skal de
nok blive tilgivet.

Jeg synes det er på tide, at vi mennesker kommer i åndelig "øjenhøjde" og
starter med at regne os selv som førsteperson i vores EGET liv.

Jeg skriver dette fordi jeg gerne vil vide mere om hvordan i derude
fortolker jeres religion.
Jeg er selv "overtroisk" jeg har brygget min egen religion sammen, men min
"overtro" har ingen slutning.....

Hilsen Claus

Fra : Torgeir Wennesland

Dato : 04-04-03 16:41

On Fri, 4 Apr 2003 16:14:19 +0200, "Claus Lassen"
<tubeaudio@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>fortolker jeres religion.
>Jeg er selv "overtroisk" jeg har brygget min egen religion sammen, men min

TW: Hei. Jeg regner meg som personlig kristen og er langt på vei enig
med deg i første halvdelen av innlegget ditt, men jeg faller nok litt
av i siste halvdelen. Mitt syn finner du her:
http://groups.google.com/groups?hl=no&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=o23spu07epiruuf4bb2mqeckvd667ar5bu%404ax.com

Kanskje du kan greie å identifisere deg med meg like godt som jeg
klarer det med deg på tross av våre forskjellige ståsteder? Det ville
være interessant å få din kommentar på hvordan jeg opplever store
deler av kristendommen slik den er i statskirke-tradisjonen her i
Norge - kanskje ikke så ulikt Danmark. Det er stort sett slik jeg
alltid har opplevet den - både før og etter jeg ble omvendt. Jeg
kjenner meg med andre ord godt igjen i første halvdelen av innlegget
ditt, på mange måter. Og kanskje litt i siste også, før jeg ble
omvendt.

Jeg faller av i siste halvdelen av innløegget ditt, da Jesus og ikke
jeg selv har bygget min religion, og at det er han og ikke meg selv
jeg ønsker som førsteperson i livet mitt.

Du er hjertelig velkommen du også :)
--
Mvh Torgeir Wennesland

Fra : TBC

Dato : 05-04-03 00:08

"Claus Lassen" <tubeaudio@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle stakkels syndere, og nu skal de bare høre...Men i sidste ende, skal

Udemærkede betragtninger af noget beklageligt der vel heller ikke
oprindeligt fra Jesus har været meningen med det kristne fællesskab.

> Jeg synes det er på tide, at vi mennesker kommer i åndelig "øjenhøjde" og
> starter med at regne os selv som førsteperson i vores EGET liv.

Her syntes jeg det begynder at nærme sig et skråplan og gå galt ifht min
egen indstiling og overbevisning, hvor man må tilstræbe og forsøge at sætte
gud først i sit liv. Det giver mig nemmelig straks associationer om Adam og
Eva og det at spise frugten af træet til kundskab om godt og ondt. Som de jo
blev fristet: "den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver
som Gud og (underforstået: selv) kan kende godt og ondt". Det apekt stiller
jeg som en betænkelighed ved dit udsagn, hvis det tages i ultimativ
forstand.

> Jeg skriver dette fordi jeg gerne vil vide mere om hvordan i derude
> fortolker jeres religion.

Således forsøgt at løfte en lille flig deraf.

TBC

Fra : TBC

Dato : 05-04-03 00:30

> [...]
> nogle stakkels syndere, og nu skal de bare høre...Men i sidste ende, skal

Udmærkede betragtninger af noget beklageligt der vel heller ikke
> [...]

> starter med at regne os selv som førsteperson i vores EGET liv.

Her syntes jeg det begynder at nærme sig et skråplan og gå galt ifht min
egen indstilling og overbevisning, hvor man må tilstræbe og forsøge at sætte
gud først i sit liv. Det giver mig nemlig straks associationer om Adam og
Eva og det at spise frugten af træet til kundskab om godt og ondt. Som de jo
blev fristet: "den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver
som Gud og (underforstået: selv) kan kende godt og ondt". Det aspekt stiller
jeg som en betænkelighed ved dit udsagn om *hvordan* vi selv skal være
førsteperson i vores eget liv hvis det tages i ultimativ forstand.
Men den med at vi mennesker kommer i åndelig "øjenhøjde" er jeg helt
indforstået med.

Fra : Claus Lassen

Dato : 05-04-03 07:39

Jeg ser mig selv som guden i mit liv.
Vi skal selv tage ansvar for vores liv. Det mener jeg er der hvor vi
mennesker går galt i byen mange gange. Vi bestemmer selv hvordan livet skal
forme sig i store træk.
Jeg har hørt på mange religiøse mennesker tale om deres religion og fælles
for dem alle er, at de bevæger sig længere og længere væk fra sig selv og
"virkeligheden" i takt med deres tilbedelse til gud, bliver stærkere.

Specielt Islam, der står for total underkastelse, er meget skæmmende, hvis
vi i hovedtræk tolker det som der er. Her kan vi tale om mennesker der er
sat i den åndelige skammekrog.

Jeg ved godt man kan tolke sig religion som man har lyst til.
" Vend den anden kind til " Er det det som Bush (den sindsyge stodder)
(undskyld udtrykket) gør når han marchere i krig? Han elsker jo at snakke om
" The lord"
Er Osama muslim? I følge Islam må man ikke slå ihjel.

For mig ser det ud som om det "gamle" religioner er ved at være klar til en
revurdering.
Vi kan ikke rende rundt om tilbede en der gik på vandet for over 2000 år
siden.
Prøv at tænke på, hvor nemt vi mennesker er at påvirke, når vi taler
massehysteri, tilbedelse af guder, skuespillere, musikere, mm. Og så tænk på
hvordan vi muligvis var at påvirke for 2000 år siden??

Jeg er mig og du er dig. Vi rummer begge store energier og ønsket for det
gode. Det er !bare" at finde det.

Hilsen Claus

Fra : Kurt

Dato : 05-04-03 11:36

"Claus Lassen" <tubeaudio@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]

> hvordan vi muligvis var at påvirke for 2000 år siden??
>
> Jeg er mig og du er dig. Vi rummer begge store energier og ønsket for det

Godt skrevet claus .
De gamle bøger er bare gamle bøger ,der hører hjemme på et museum,
hvor vi kan gå og kigge på dem og tænke på hvor nemme vi har været at
vildlede.
Nogle mennesker er bare en tand for naive ,og godtroende.

Fra : Vidal

Dato : 05-04-03 16:22

"Kurt" <kurt@kurt.kurt> skrev i en meddelelse news:3e8eb1ab$0$42566$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> vildlede.
> Nogle mennesker er bare en tand for naive ,og godtroende.

Tak Kurt. Jeg glæder mig altid over dine indlæg. En
så larmende mangel på forståelse af, hvad kristendom
handler om, er sjælden. Har du nu igen spist for mange
kartofler?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Kurt

Dato : 05-04-03 18:33

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> Tak Kurt. Jeg glæder mig altid over dine indlæg. En
> så larmende mangel på forståelse af, hvad kristendom
> handler om, er sjælden. Har du nu igen spist for mange
> kartofler?

Det var så lidt ,sku' det være en anden gang .
Jeg tror nu ikke mine holdninger og forståelse er sjældne .
Der er mange der synes som jeg .
De fleste gider bare ikke bruge tid på at forsøge at 'redde' jer .
Der skal jo være noget modvægt herinde ,
ellers ender det bare med at i udelukkende sidder
og bekræfter hinanden i jeres overfortolkninger af bibelen .

Og nej ,jeg har ikke brug for kartofler for at ha' et tilstrækkeligt niveu
af serotonin,
og almindelig kritisk realitets sans .

Fra : TBC

Dato : 06-04-03 02:51

"Kurt" <kurt@kurt.kurt> skrev i en meddelelse

> De gamle bøger er bare gamle bøger ,der hører hjemme på et museum,
> hvor vi kan gå og kigge på dem

Ja, uha, man skulle jo nødigt risikere ligefrem at læse dem

> og tænke på hvor nemme vi har været at
> vildlede.
> Nogle mennesker er bare en tand for naive ,og godtroende.

Som f.eks når man afviser bibelen uden at læse den

TBC

Fra : Kurt

Dato : 06-04-03 13:39

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
> "Kurt" <kurt@kurt.kurt> skrev i en meddelelse

> Ja, uha, man skulle jo nødigt risikere ligefrem at læse dem

Nej ,lige netop ,det har vist sig med al tydelighed at det er ikke sundt
for mennesker at læse for meget i de bøger .

> Som f.eks når man afviser bibelen uden at læse den

Jeg har skam haft kristendomsundervisning i skolen ,
og besøg af og diskutioner med masser af jehovas vidner ,
og et par ivrige præster ved forskellige lejligheder.

Det er mere end rigeligt for almindelige kritiske personer ,
til at danne sig et godt indtryk af hvor naive i er .
Jeg kan squ' godt forstå at nogle folk laver sekter ,
for at ta' røven på andre ,for der er virkelig nogle ,
der er for nemme .
Ikke at jeg selv kunne finde på det ,for jeg er et godt menneske ,
og forsøger aldrig at vildlede ,eller snyde, mine medmennesker .

Fra : TBC

Dato : 06-04-03 19:23

"Kurt" <kurt@kurt.kurt> wrote in message news:<3e902000$0$42631$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Nej ,lige netop ,det har vist sig med al tydelighed at det er ikke sundt
> for mennesker at læse for meget i de bøger .

Det har ihvertfald med alt tydelighed vist sig hvor usundt der er når
selv dem der siger at de står for hvad der står i bøgerne netop *IKKE*
retter sig efter hvad der står i dem, men tværtimod i gerning bliver
en benægtigelse af gudhengivenhedens kraft

Hvad kan du da finde galt med kærlighed, glæde, fred, tålmodighed,
venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse ? ...Jeg kan
kun finde felj ved dem der er en benægtigelse af en sådan ånd, måske
endog ligefrem i guds navn som man tit har set det.

Jeg vil nærmere argumentere at det med alt tydelighed har vist sig
hvor usundt det har været når folk ikke har agtet tilstrækkeligt på de
ord og dem lære der har stået i bibelen, men selv har stillet sig op
som "guder" med mennskebud til at kende godt og ondt. Som allerede
fremhævet: tag inkvisitionen som eksempel.

> [...]
> Ikke at jeg selv kunne finde på det ,for jeg er et godt menneske ,
> og forsøger aldrig at vildlede ,eller snyde, mine medmennesker .

Nå, du har da ihvertfald fundet dig egen fordomsfulde "trosbekendelse"
.....Tillykke med det. Det er sikkert også den nemmete måde at afvise
enhver troende på, incl mig. Men hvor naivt er det lige at tro at man
kan skære alt og alle over en kam ?

TBC

Fra : TBC

Dato : 06-04-03 02:47

"Claus Lassen" <tubeaudio@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ser mig selv som guden i mit liv.

Ok, så forstod jeg dig rigtigt. Så er du ihvertfald ikke tiltrukket af
kristendom, men satanismens idealer vil på det punkt helt sikkert kunne
tiltale dig mere, og er også i overensstemmelse med din indstilling. Det er
faktisk det gamle og helt basale stridsspørgsmål om hvem man mener der skal
have retten til at sidde inde med "kundskaben om godt og ondt". Der
fortrækker du så som det helt dominerende flertal også gør, selv at "blive
som Gud og selv kende godt og ondt". Og det har du din frie vilje til at
kunne som du selv ønsker. Det er dit frie valg. Man kan vælge at være for,
eller at være imod.

> Vi skal selv tage ansvar for vores liv.

Bestemt. Det gælder alle. Kristne, satanister, ateister og alle andre.
Forskellen imellem satanisten og den kristne ligger i at satanisten
grundlæggende kun har ansvaret over for sig selv og fornægter det ifht gud,
hvor den kristne har ansvaret over for sig selv, men tillige også over for
gud.

> Det mener jeg er der hvor vi
> mennesker går galt i byen mange gange. Vi bestemmer selv hvordan livet
skal
> forme sig i store træk.

Enig, og vi skal selv tage ansvar for vores liv, både over for os selv, over
for gud og over for andre. Det ligger til den kristne selvforståelse og
identitet, modsat hvad du mener og tror. "Enhver skal bære sin egen
ansvarsbyrde" som Paulus siger i sit brev til galaterne.

> Jeg har hørt på mange religiøse mennesker tale om deres religion og fælles
> for dem alle er, at de bevæger sig længere og længere væk fra sig selv og
> "virkeligheden" i takt med deres tilbedelse til gud, bliver stærkere.

Nu er det for det første ikke alle religioner der kan være sande på samme
tid, så nogle udflippede religiøse kan helt sikkert bevæge sig langt
væk fra virkelighedens verden på den måde at der bliver overtro, mystik
måske endog sammenblandet med et psykotisk sind der bliver det dominerende.

Det det handler om for sande kristne er at de ikke er en del af denne
verden, særligt i den forstand at de forsøger rette deres liv ind efter Guds
normer, først og fremmest af kærlighed til Gud og næsten, frem for at søge
f.eks hensynsløse selviske mål. Og dette søger den kristne at prioritere
over
(men ikke nødvendigvis direkte i modsætning til) materialistiske mål eller
at realisere sig selv i denne verden.

> [...]
om
> " The lord"
> Er Osama muslim? I følge Islam må man ikke slå ihjel.

Som jeg allerede tidligere har insinueret i tråden er det ikke alle der
*SIGER* at tilbede og gøre guds vilje der *GØR* gør hans vilje og reelt og
sandt tilbeder ham. Se Mat 7:21-23. Og sådan har det været op igennem hele
religionens og også kristendommens historie. Nogle af de værste forbrydelser
der er foregået, også i vores del af verdenen (f.eks inkvisitionen, korstog
osv.) er netop begået af folk der påberåber sig at være kristne. Men i
bibelen finder man den vejledning at man kan kende forskel på folk ved at
betragte deres frugter (altså deres gerninger). Det er ikke dem der blot
selv påberåber sig at være sande tilbedere, der bliver frelst, men dem der
gør guds vilje. De andre skal vi som kristne faktisk vende os bort fra (og
ikke være delagtige med dem i deres gerninger). Iøvrigt er der også flere
kristne retninger der mener at guds dom over verdenen ligefrem vil begynde
med dom over falsk religion. ...Så du har noget at glæde dig til

> For mig ser det ud som om det "gamle" religioner er ved at være klar til
en
> revurdering.

Bestemt, smædelsen af religionens navn, ved falskelig og ondt virke i dens
navn har vist sig i uhyggelige højder.
Den grundlæggende sande og basale kristne lære trænger bestemt til at blive
revurderet i sin egen ret, uafhængigt af ethvert fordærvs forsmædelse. Og
der taler bibelen heldigvis sit klare sprog for enhver der måtte søge det.
(Engang var det endog så slemt at kirken ikke ville tillade at menigmand
havde adgang til bibelen uden om den, f.eks på sit eget sprog. ...Det kunne
man blive brændt for)

Men de fleste i dag søger blot at smæde bibelen idet de ikke syntes om det
personlige ansvar der følger med, eller fordi de blot er uvidende om bibelen
i det hele taget. Rigtigt mange der taler bibelen formsmædende imod, har
faktisk slet ikke læst bibelen ...har du ?

TBC

Fra : Claus Lassen

Dato : 06-04-03 06:45

Som jeg tidligere har skrevet, har jeg ikke læst biblen.
Men jeg har til gengæld snakket om dette emne mange gange, med kristne og
ikke kristne.
Jeg interessere mig generelt om "de store spørgsmål i live" og jeg er ikke
satanist, selvom du med dine kristne briller skal skynde dig at finde et
andet religions ikon frem og betragte mig ud fra det. Det er jo præcis det
jeg mener med at vi mennesker, trækker os væk for os selv. Dit syn på mig,
er IKKE direkte. Du ser ikke på mig, med dine egne øjne. Du ser mig gennem
religionens øjne......

Jeg kan godt forstå dig og jeg respektere din holdning, bare du ikke kalder
mig satanist.
Prøv at læse min nye tråd. Alene det, at jeg tror på sjælen, gør nok jeg
ikke for medlemskort til den lokale satan klub foreløbig!

Fra : TBC

Dato : 06-04-03 19:09

"Claus Lassen" <tubeaudio@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<b6oetd$qpd$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> er IKKE direkte. Du ser ikke på mig, med dine egne øjne. Du ser mig gennem

Jeg betragter dig ikke som satanist. Dertil skal der en del mere, med
bevidstgjorte valg af idealer til. Men det er rigtigt at jeg satte det
på spidsen ved at påpege at den indstilling der er den dominerende i
verdenen deles med de mennesker der er satanister. Det er i mine øjne
nemmelig en ret essentiel problemstilling som du også selv med din
vinkel påpeger og tager stilling til. (Lade gud bestemme, eller selv
være "gud" og kende godt og ondt) Jeg påpegede dette grundlæggende
spørgsmål i tråd med at du "gerne vil vide mere om hvordan i derude
fortolker jeres religion.". Og som kristen forstår jeg det jo som
sådan at verdenen er i den ondes magt som det er pt, og der af var der
jo så et aspekt med den udbredte holdning der dominerer som jeg så
påpegede over for dig. I tråd med din indfaldsvinkel til at religionen
"trækker os væk fra verdenen" fik du således min kristne vinkel som du
har spurgt om, og som jeg forstår den.

> [...]
> Prøv at læse min nye tråd. Alene det, at jeg tror på sjælen, gør nok jeg
> ikke for medlemskort til den lokale satan klub foreløbig!

At jeg sætter argumentationen på spidsen og påpeger ligheder og
forskelle ved den verdslige, den kristne og den sataniske
indfaldsvinkel og deres idealer er ikke at forstå som at jeg kalder
dig satanist. Så har min argumentation forfejlet sin hensigt hvis den
således bliver misforstået. Jeg er da ked af at høre din fordom om at
jeg ikke skulle kunne se kan se dig, pga min religion, det mener jeg
nu godt jeg kan. Faktisk kæmper jeg jo imod mit eget kød som er ånden
imod med helt lignende fordringer som du præsenterer ifht min
religiøse færd, idet jeg er lige så syndig og kødelig som alle andre.
Der er ingen der har sagt at det er nemt at være kristen. Men det
betyder jo ikke at jeg skulle tilslutte mig samme indstilling som dig
eller af den grund behøver at forkaste mine religiøse idealer, for at
jeg skulle kunne "se dig". Noget som jeg heller ikke syntes at du
skulle forvente at jeg skulle gøre, selv om det egentligt er det du
påberåber dig at jeg burde have samme syn på sagen som dig, uden at
skele til mine religiøse idealer.

TBC

Fra : Vidal

Dato : 06-04-03 20:20

"Claus Lassen" <tubeaudio@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:b6oetd$qpd$1@news.cybercity.dk...

> Som jeg tidligere har skrevet, har jeg ikke læst biblen.

> Jeg interessere mig generelt om "de store spørgsmål i live"

Er de to udsagn forenelige?

Kristendommen er den religion, der giver flest mennesker svar
på de spørgsmål.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Claus Lassen

Dato : 06-04-03 22:07

Hej Villy.

I min tro, hvor jeg er kommet til i mit liv, kan disse to ting sagtens passe
sammen.
Det med at være tilbeder af en bestemt religion, er jo mange gange fordi man
vokset op med det. Senere i mit liv har jeg snakket med mange kristne,
muslimer og "alm" spiritister.

Som søgende menneske - som vi alle er - har jeg ind til videre ikke kunnet
forholde mig til den skråsikkerhed og mere eller mindre afgrænset verden,
som "alm" religioner gør ved folk. Jeg er nok ovre i at være en form for
spiritist som det ser ud nu.
Men det er jo ikke ensbetydende med at folk med mere eller mindre
forskelligt syn på livet, ikke skulle kunne snakke sammen.

Alle i kristne (jeg ved det. Groft sagt) virker meget afstandstagen over for
en som mig, der ser livet fra en lidt anden vinkel. Det er ikke første gang
jeg oplever dette fænomen.

Jeg ved godt at denne nyhedsgruppe handler om kristendom, men betyder det at
venlige folk som mig, straks skal henvises til andre nyhedsgrupper der
handler om new age, eller star wars?

Et par indlæg er seriøse, og dem takker jeg for. I er ikke glemt.

Med venlig hilsen Claus

Fra : Vidal

Dato : 06-04-03 22:43

In news:b6q4st$2svs$1@news.cybercity.dk,
Claus Lassen <tubeaudio@vip.cybercity.dk> typed:

> Alle i kristne (jeg ved det. Groft sagt) virker meget afstandstagen
> over for en som mig, der ser livet fra en lidt anden vinkel.

Jeg tror ikke, det er det, du oplever her. Denne gruppe er
ikke beregnet til diskussioner om andet end kristendom.
Derfor vil folk ikke forholde sig til dine teorier. Der, hvor
jeg tager fat i dit indlæg, er jo netop, hvor der er antydning
af kristendom i det.

> Jeg ved godt at denne nyhedsgruppe handler om kristendom, men betyder
> det at venlige folk som mig, straks skal henvises til andre
> nyhedsgrupper der handler om new age, eller star wars?

Prøv med dk.livssyn, det er ikke Star Wars, de diskuterer.
Der er også folk herfra, der abonnerer på den. Så måske
kan du få en diskussion igang der.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Mange finder det stærkt irriterende, at folk ikke rydder op i
indlæggene, og sletter, det der ikke er relevant, når de svarer.
Der står noget om det i netikketten. Det vil måske også virke
fremmende på dit budskab, hvis du finder ud af det.

Fra : Claus Lassen

Dato : 07-04-03 07:16

Fordommen føre 1-0

Lev vel. Jeg er blevet bekræftet i, at jeg har valgt rigtigt, når vi snakker
overtro.

Jeg vil lade jer dvæle i jeres små verdener. Godt jeg har haft mulighed for
selv at vælge min religion, og ikke er medlem af jeres lukkede samfund.

Fra : Vidal

Dato : 07-04-03 08:33

In news:b6r53a$rep$1@news.cybercity.dk,
Claus Lassen <tubeaudio@vip.cybercity.dk> typed:

Jeg kan ikke forstå mit indlæg kan forårsage din vrede.
Der har også været folk, der ville diskutere 'Vandrer mod
lyset' f.eks., men det vil vi altså heller ikke.

Du har ikke forstået usenets opdeling i interessegrupper.
Det *er* jo ikke kristendom, du vil diskutere, men et
sammensurium af forskellige newage ting. Og det kunne
måske være interessant, *men ikke i denne gruppe*.

> Fordommen føre 1-0

Hvilken fordom?

> Lev vel. Jeg er blevet bekræftet i, at jeg har valgt rigtigt, når vi
> snakker overtro.

Hvem har snakket om overtro?

> Jeg vil lade jer dvæle i jeres små verdener.

Kristendommen er verdens største religion, så helt
små er vore verdener ikke.

> Godt jeg har haft
> mulighed for selv at vælge min religion,

Jeg har ikke altid været kristen, men er det nu.

> og ikke er medlem af jeres lukkede samfund.

Du finder vist ikke mere åben religion end kristendommen.

Og:

Tænk over det, hvis du skriver i andre grupper.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard