VVS priser
Fra : Calle

Dato : 21-03-01 14:47

Hej

Er der nogen der kan give mig priserne på følgende VVS nr. incl. moms og det
hele.

46 0944.300
46 0944.825
46 0945.246
46 0945.365
46 0945.520

--

Automatikmekaniker
Calle

Fra : palle

Dato : 21-03-01 17:51

Fra : palle

Dato : 21-03-01 17:55

> [...]
> Hej
>
> Er der nogen der kan give mig priserne på følgende VVS nr. incl. moms

De numre fandtes ikke i det VVS-katalog hvor jeg både fik
vejl.udsalgspris og forhandlerpris og jeg var lige ved at falde ned af
stolen, 70% er avancen !
1 forhandlerkrone = 3,33 vejl.udsalgspriskrone
så forstår man bedre at VVS-folk har råd til guld og ædelstene

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-03-01 22:14

In article <p25u6.21062$44.1408594@news010.worldonline.dk>,
"palle" <palle@nyrop.dk> wrote:

> 70% er avancen !
> 1 forhandlerkrone = 3,33 vejl.udsalgspriskrone

Hvordan får du de to udsagn til at hænge sammen?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-03-01 22:22

Martin Edlich wrote:

> Hvordan får du de to udsagn til at hænge sammen?

Han har vel blot udregnet avancen efter udsalgsprisen, og så rundet op
fra de 69,97 procent det giver.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-03-01 00:23

In article <3AB91B95.505D@post4.tele.dk>,
Kim Ludvigsen <ludvig@post4.tele.dk> wrote:

> Han har vel blot udregnet avancen efter udsalgsprisen, og så rundet op
> fra de 69,97 procent det giver.

Avance er noget man lægger til indkøbsprisen, det er ikke noget man
trækker fra udsalgsprisen.

Avancen skulle i det nævnte eksempel være 333% (ikke at det gør det
bedre).

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 22-03-01 06:49

"Martin Edlich" <newsspam2@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

> Avance er noget man lægger til indkøbsprisen, det er ikke noget man
> trækker fra udsalgsprisen.

100% ukorrekt. Avance beregnes ALTID ud fra salgsprisen. Sådan er det altså
bare...

Mvh Jonas

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-03-01 07:01

In article <99c3q4$27fm$1@news.cybercity.dk>,
"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote:

> 100% ukorrekt. Avance beregnes ALTID ud fra salgsprisen. Sådan er det altså
> bare...

Hvor har du dog den ide fra?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 22-03-01 07:26

> Hvor har du dog den ide fra?

Handelshøjskolen, min revisor m.m.fl.

Hvor har du dog din idé fra?

Mvh Jonas

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-03-01 15:33

In article <99c60j$29jg$1@news.cybercity.dk>,
"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote:

> Handelshøjskolen, min revisor m.m.fl.

Tror du ikke det er bruttoavanceprocenten du tænker på?

> Hvor har du dog din idé fra?

Lidt virksomhedsøkonomi på ingeniørstudiet, og det daglige liv.

Har du nogensinde hørt om avancer på over 100%?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 22-03-01 17:00

> Tror du ikke det er bruttoavanceprocenten du tænker på?

Korrekt at den også beregnes på den måde, men det var nu ikke det jeg
tænkte. (Jeg kan godt læse.)

> Lidt virksomhedsøkonomi på ingeniørstudiet, og det daglige liv.

Det hører retteligt heller ikke hjemme under virksomhedsøkonomi, men under
afsætningsøkonomi. Dog vil jeg tro at hvis du ulejliger dig med at finde
lærebøgerne fra virksomhedsøkonomi frem står det muligvis også der et sted.
Desuden vil jeg hævde at du husker forkert.
Der foreligger naturligvis den (teoretiske) mulighed at din viden er mere
end ca. 15 år gammel, og at man den gang beregnede avance "omvendt". Jeg
tvivler meget.

Det er nu også ret logisk, det her: Du anfører selv at man regnskabsmæssigt
beregner bruttoavancen ud fra omsætningen - altså salgsprisen. Synes du
ikke det ville virke en smule besynderligt hvis butikspersonale, indkøbere,
prisfastsættere, tilbudsgivere osv. i detailbrancen til dagligt skulle
beregne avance udfra kostpris - - - for så at læse regnskaberne, beregnet
den anden vej. Man får jo f.eks. ikke økonomiafdelingen til, i regnskabet,
at anføre forskellen på kostpris og salgspris, udtrykt som "gennemsnitlig
omvendt avanceprocent" (til lejligheden opfundet begreb). Det giver ingen
mening.

Jeg er udmærket bekendt med den antagelse at hvis en grønthandler har købt
et æble til 50 øre og sælger det til halvanden krone, synes man at han har
tjent 200%. Men det er altså kun noget, som hører hjemme i denne
"synes-verden". I forretningsmæssig sammenhæng, altså når man anvender et
udtryk som "avance" er det ALTID ud fra salgsprisen. Og hvis der er tale om
en virksomheds samlede salg og køb (vareforbrug) set over en periode kaldes
det bruttoavance. Det er akkurat det samme, man taler om.

Endnu et væsentligt argument kunne være de utallige brancher som opererer
med avanceprocenter i 70-90'erne. F.eks. et stykke slik som koster 8 øre i
indkøb og sælges for 1 krone. Man har her en avance på 92%. Ud fra
købsprisen beregnet giver det helt groteske tal, som det er besværligt at
forholde sig til umiddelbart - for ikke at tale om umiddelbar sammenligning
af indtjeningsmulighederne ved at forhandle det ene stykke slik fremfor det
andet.

Og forøvrigt:
Der var én, som inddrog momsen i regnestykket (husker ikke lige om det var
dig).
Om moms er inkl. eller ekskl. er i denne henseende komplet ligegyldigt. Man
må antage at der både er moms på købet (indgående) og salget (udgående).
Man regner naturligvis altid begge beløb ENTEN uden ELLER med moms - ellers
er det da først noget rod.....

(Puha, nu gider jeg vist ikke mere...)

> Har du nogensinde hørt om avancer på over 100%?

Nej, det er naturligvis umuligt; medmindre altså varen har en negativ
kostpris.

Mvh Jonas

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-03-01 18:40

In article <99d7l8$r1m$1@news.cybercity.dk>,
"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote:

> (Puha, nu gider jeg vist ikke mere...)

Det forstår jeg da så udemærket.

> Nej, det er naturligvis umuligt; medmindre altså varen har en negativ
> kostpris.

Det var nu mere om du havde hørt om det jeg var ude efter - ikke om det
var noget vrøvl.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Søren Kring

Dato : 22-03-01 10:06

palle wrote:

>klip<
> 1 forhandlerkrone = 3,33 vejl.udsalgspriskrone
> så forstår man bedre at VVS-folk har råd til guld og ædelstene

Vidste du ikke det?
Jeg var på indkøb sidst. Jeg manglede en 87 gr. bøjning i
40mm afløbsrør. Den kostede 25,- kr. Hvis der er nogen der
ikke synes det er galt så kan jeg oplyse at jeg havde en i
forvejen, som jeg havde købt i Tyskland. Dér koster en sådan
1,80 DM og den er også VA-godkendt. Så en eller anden tjener
guld og grønne skove i Danmark. Såvidt jeg ved forærer de
ikke noget væk i Tyskland.

hilsen Søren

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-03-01 22:49

Er der nogle, der kan sende mig omtalte vvs-katalog, da jeg muligvis
vil skrive en historie om det. Jeg betaler naturligvis fragt.
vh
journalist
Jørgen Rasmussen (Roskilde)

Fra : Kirstine

Dato : 22-03-01 13:17

In article <5l2u6.20666$44.1379668@news010.worldonline.dk>, Calle@jyde.dk
says...
> Hej
>
> Er der nogen der kan give mig priserne på følgende VVS nr. incl. moms og det
> [...]

Hej Calle

Min kæreste arbejder for et VVS engros firma, og her er, hvad han fandt
frem til :

46 0944.300 = Danfoss ECL Comfort M/digital ur = 4010,00 m/moms
46 0944.825 = Danfoss ECL Program C25 = 315,00 m/moms
46 0945.246 = ?
46 0945.365 = Danfoss anlægsføler ESM-11 = 381,00 m/moms
46 0945.520 = Danfoss Uni. Føler ESMB Stål Lgd 2,5 = 408,00 m/moms

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Calle

Dato : 22-03-01 13:58

Hej

Jeg kan se at jeg hellere må slå til på det tilbud, jeg har fået. Jeg kan få
det hele fabriksnyt komplet for 2000,- incl moms.
Ps. jeg skal da love for at jeg fik en debat igang. Det er også sundt at få
luftet sine meninger.

Automatikmekaniker
Calle

Fra : Kirstine

Dato : 22-03-01 17:05

In article <LLmu6.2$Ov.362@news010.worldonline.dk>, Calle@jyde.dk says...
> [...]
> det hele fabriksnyt komplet for 2000,- incl moms.
> Ps. jeg skal da love for at jeg fik en debat igang. Det er også sundt at få

Hej Calle

Det vil sige, at du kan spare 3000,- ???? En autoriseret VVS installatør
ville muligvis med rigtigt gode rabatter hos grossisten kunne få varerne
for omkring 3000,- - altså stadig 1000,- dyrere end det tilbud, du har
fået. Hvis jeg ville dig, ville jeg tjekke, om det virkeligt er Danfoss
produkter - og hvor varme de i så fald er!

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Calle

Dato : 23-03-01 13:41

Hej

Jeg er 100% sikker på at det er org. produkt, da det er et tilbud jeg har
fået i en medarbejderbutik hos fabrikanten (Danfoss). Det var lige for at se
hvor meget jeg sparede