halm/træhus
Fra : klaus nielsen

Dato : 03-04-03 23:15

jeg har planer om at bygge følgende:
et hus på 100-120m2 bærende del: træ ramme. en tyk mur med træ på udvendig
side, hvor brædderne ligger vandret med et lille overlap (hedder vist noget
med klinke.)
invendigt: træ eller gips. isolering: halmballer og hulrummet fyldt op med
ler (eller måske muslingeskaller) af hensyn til skadedyr og brandfare. jeg
mener at det burde kunne ånde frit på den måde selv om det er pakket godt
ind. ( er det lovkrav med dampspærre og er det idet heletaget nødvendigt?)
punkt fundament og med muslingeskaller som kapilar brydene og isolering
Tag: gitterspær (ligesom DR huset i DR friland) også med halm som isolering.
tagbeklædning:gerne tørvetag (da det er det flotteste) men det ved jeg ikke
hvordan opbygges. men ellers benders beton tagsten ( er også billige 49kr
p/m2 )
såvidt muligt, vil jeg benytte selvskovet træ ( er der nogle gode
konserverings muligheder her ? feks lindolie ??)
det var det grundlæggende, jeg håber i har nogle gode råd
prisen betyder meget, for jeg vil ikke knokle min R ud af bukserne hele mit
liv for at betale
af på gælden
jeg har hørt at man kan imprægnere halmballer i en salt lage. det skulle
kunne modvirke råd og brand
er der noget om det, og om man kan gøre det samme ved træ. og
salt/vand blandingsforholdet ??
det er måske bedre med lindolie til træværket?
på forhånd tak

venlig hilsen
klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk

Fra : fisherprice

Dato : 29-04-03 22:21

Dampspærre:
Du kan vist undværre en dampspærre hvis du laver ydervæggen med
halmballer indsmurt i lerpuds. Dette skulle eftersigende alene være nok
til hindring af råd og som brandmodstand (Iht. DR's udsendelse tilbage i
'97 om emnet skulle 50mm være nok til at overholde en BS120-konstruktion
også hvad forsikringen angår).

Konservering (imprægnering) - af træ:
Kan muligvis ske ved okseblod... De har gjort det i Ærøskøbing ved
"Priors Hus" (en egetræsdør) og denne har efter forlydende holdt meget,
meget længe (over 300år) uden genbehandling!

I øvrigt skal du overholde bygningsreglementets kap. 8 omkring
isolering. I den forbindelse kan jeg berige dig med lambda-værdien for
halmballer (fra eget forsøg). lambda = 0,05W/mK. For en ydervæg
bestående af 450mm halmballe og 50mm puds på hverside gælder således en
u-værdi på 0,11W/m2K.
Disse værdier skal dog ikke tillæges alt for stor værdi idet der kun er
lavet forsøg med en enkelt halmballe! Men du kan sikkert finde
verificerede værdier på nettet!

Håber det hjælper lidt på den videre projektet.

http://www.kandu.dk/