Ny græsslåmaskine men hvilken ?
Fra : Henrik

Dato : 03-04-03 17:18

Hejsa,

Jeg skal have en ny græsslåmaskine inden for de næste par uger, men
hvilken?

Skal det være 230 V, batteri eller benzin?
Budgettet kan klare max 2.000

ps. jeg bor i Århus - hvis nogle har set nogle lokale gode tilbud

venlig hilsen

Fra : Hans

Dato : 03-04-03 17:27

> [...]
>
> Skal det være 230 V, batteri eller benzin?
> Budgettet kan klare max 2.000
>
> ps. jeg bor i Århus - hvis nogle har set nogle lokale gode tilbud

Før du får et fornuftigt svar bør du nok skrive lidt om størrelsen på din
plæne og dens beliggenhed ( skråner grunden osv. )

Mvh Hans

Fra : Henrik

Dato : 03-04-03 18:24

On Thu, 3 Apr 2003 18:26:36 +0200, "Hans" <h@ns.dk> wrote:

>Før du får et fornuftigt svar bør du nok skrive lidt om størrelsen på din
>plæne og dens beliggenhed ( skråner grunden osv. )
>
>Mvh Hans

Hmmm det kan du jo have ret i Hans.

Plænen er da 4-500 m2 - og relativ flad.

Mvh.

Fra : Hans

Dato : 03-04-03 19:42

> Hmmm det kan du jo have ret i Hans.
>
> Plænen er da 4-500 m2 - og relativ flad.

Så kan jeg anbefale at du køber en rotorklipper med benzin motor, de fås da
til omkring 1500.- i de store byggemarkeder, En EL klipper tror jeg ikke er
løsningen pga. en lang forlængerledning.
Men en håndskubber kan sagtens bruges til din plæne, de fleste bliver bare
træt af sådan en.

Mvh Hans

Fra : Frederiksen

Dato : 03-04-03 19:50

> Plænen er da 4-500 m2 - og relativ flad.

Til så lille en plæne ville jeg vælge en håndskuber, evt motoriseret (hvad
hedder sådan en, når det ikke er en rotorklipper?). Du kommer til at slå
græs i max ½ time, og det er god motion - og du får kvarterets flotteste
plæne ud af det.

Mvh Maria

Fra : Ivar

Dato : 03-04-03 20:32

Frederiksen skrev:

> Til så lille en plæne ville jeg vælge en håndskuber, ...
> Du kommer til at slå græs i max ½ time

Du må have friske ben hvis du kan slå 500 m2 græs
med en håndskubber på under en 1/2 time

Ivar

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-03 20:48

On Thu, 3 Apr 2003 20:49:30 +0200, "Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

>Til så lille en plæne ville jeg vælge en håndskuber, evt motoriseret (hvad
>hedder sådan en, når det ikke er en rotorklipper?). Du kommer til at slå

Hvis der er motor på, så kaldes den en cylinderklipper. De er ikke ret
almindelige, men de klipper græsset pænere end en rotorklipper.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Ivar

Dato : 03-04-03 20:36

Henrik skrev:

> Skal det være 230 V, batteri eller benzin?

Helt klart benzin. Det tager kun den halve tid med en benzin-klipper.

Hvad har du nu?

Ivar

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-04-03 23:03

Mads Lie Jensen skrev:

> Hvis der er motor på, så kaldes den en cylinderklipper. De er ikke ret
> almindelige, men de klipper græsset pænere end en rotorklipper.

Selvfølgelig forudsat, at den er korrekt indstillet -- går jeg ud fra.
Jeg hører tit argumentet, at en cylinderklipper klipper pænere end en
rotorklipper. Jeg har selv en cylinderklipper (med rugbrødsmotor,
naturligvis!), men den klipper altså ikke særligt pænt mere.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-03 20:47

On Thu, 03 Apr 2003 23:02:59 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>rotorklipper. Jeg har selv en cylinderklipper (med rugbrødsmotor,
>naturligvis!), men den klipper altså ikke særligt pænt mere.

Er det så ikke fordi den skal slibes og/eller justeres?

...men det er jo så også det samme med en rotorklipper, den gør det jo
også pænest hvis den er skarpsleben. Det er den bare ikke ret længe ad
gangen, og hvor mange får overhovedet slebet kniven på deres
rotorklipper efter den er købt?

Fra : Henrik

Dato : 03-04-03 23:16

On Thu, 03 Apr 2003 18:17:57 +0200, Henrik
<henrik1234567890@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Skal det være 230 V, batteri eller benzin?
>Budgettet kan klare max 2.000
>
>ps. jeg bor i Århus - hvis nogle har set nogle lokale gode tilbud

Tak for de mange indlæg. Jeg er nok overbevist om at vælge en bensin
rotorklipper.

Men hvilken - hvor får jeg den bedste klipper billigst?

/henrik

Fra : Peter C

Dato : 05-04-03 18:56

> Men hvilken - hvor får jeg den bedste klipper billigst?

Hmmm....ja det afhænger jo af flere ting.
Jeg er af den faste overbevisning at pris og kvalitet hænger sammen.

Er man af "køb-og-smid-væk" typen, kan den billigste hjem&fix-model være det
bedste køb, men er man typen der passer og plejer om sine maskiner, og
ønsker de skal holde længe vil en mærkevare nok være den bedste løsning. Jeg
har netop købt en Husquarna, da jeg bilder mig ind at høre til sidstnævnte
gruppe.
Den var dyrere end modellerne hos Bauhaus, men jeg satser på at ting som
f.eks.pulverlakeret skjold og kuglelejer i hjulene vil tjene sig hjem i
løbet af de næste mange år.

Prøv f.eks. at tage en rundtur på nettet, og saml lidt inspiration

her er et par links at starte med

http://www.stiga.com/StartFS.asp?Country_id=6
http://www.husqvarna.skov-have.dk/
http://www.jonsered.dk/
http://www.stihl.dk/
http://www.ginge.dk/Hovedmenu/Dansk/index.asp

MVH Peter C.

Fra : Joergen Bech

Dato : 09-04-03 18:55

On Sat, 5 Apr 2003 19:56:19 +0200, "Peter C" <peter_cfutte@mail.dk>
wrote:

---klip---

>Prøv f.eks. at tage en rundtur på nettet, og saml lidt inspiration

> [...]

Hvad med Flymos elektriske maskiner? Jeg har udmærket set, at de
mere traditionelle typer (med hjul og opsamling osv) af dette mærke
ikke får de
bedste kommentarer med på vejen (og fås i hobetal til lav pris i
Den Blå Avis), men jeg tænker på "luftpude"-modellerne: F.eks.
den største af denne type, med klippebredde på 40 cm og en
1500 watt motor (knap 1200,- hos Harald Nyborg).
Hvis man kan finde sig i at forlængerledningen er i vejen af og til,
må denne type vel være den nemmeste at have med at gøre?
Man skal ikke have en dunk benzin stående til den og der er langt
færre dele der kan gå i stykker?

Er der nogle der kan anbefale (eller vil fraråde) køb af en sådan
tingest. Jeg står selv og skal have en plæneklipper snart (til en
ca. 400 m2 græsplæne).

Nu vi er ved emnet: Jeg har set, at man også kan få nogle
mosfjernermaskiner (håndskubbere) til omkring 800,-. Er de noget
bevendt, eller får man samme effekt med en almindelig græsrive?

TIA,

JB

Fra : Henrik

Dato : 10-04-03 08:13

> [...]
>mosfjernermaskiner (håndskubbere) til omkring 800,-. Er de noget
>bevendt, eller får man samme effekt med en almindelig græsrive?

Jeg har ikke noget imod ledning - så input på hvordan denne flymo
model er at bruge er meget velkommen....

/henrik

Fra : Jakob Bock

Dato : 04-04-03 22:25

Mads Lie Jensen skrev:

> Er det så ikke fordi den skal slibes og/eller justeres?

Sikkert. Den bliver da også justeret løbende, men helt godt bliver det
ikke. Det er en såkaldt "lydløs" model, og forhandleren sagde, at hvis
de skulle slibe den, ville den komme til at larme som en almindelig
plæneklipper, da den skal slipes i en bestemt vinkel, og det kræver
udstyr, som de ikke har. Og jeg vil altså hellere kunne gå og hygge
mig uden høreværn, og så have en lidt "grimmere" plæne. Det der sker
er, at den ikke klipper rent i midten -- i siderne klipper den ganske
fornuftigt. Så hvis man kører to gange over plænen (lidt forskudt i
forhold til det første spor), så bliver det også ret pænt.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Finn Hybjerg Hansen