Små sarte spirer
Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-04-03 13:44

Mine agurker og tomater spirer, som var de betalt for det,
og nu kan de ikke længere være i mit minidrivhus.
Jeg tør endnu ikke plante dem ud i drivhuset p.gr.a.
faren for nattefrost.
Hvor længe kan de stå i minidrivhuset uden låg?
Der er jo ikke voldsomt megen jord at gro i...
Eller ska' jeg potte dem om i så'n nogle fiberpotter?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-04-03 15:23

Peter Schrøder skrev:

> Eller ska' jeg potte dem om i så'n nogle fiberpotter?

Du kan bare potte dem om i ganske almindelige plastpotter -- f.eks. 10
cm i diameter til at starte med.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-04-03 23:39

Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk> skrev i en news:b6hcji$kbv$1@sunsite.dk...

> Du kan bare potte dem om i ganske almindelige plastpotter -- f.eks. 10
> cm i diameter til at starte med.
>
> --
> Venlig hilsen
> Jakob Bock

Gurken skal ikke ud før du kan holde 18 grader i jorden hele døgnet, så du
må nok hellere gøre klar til at binde den op inde i stuevinduet.....hele
stuevinduet.....

Eller lave varmetelt i drivhuset, evt. med akvarievarmer i kapillærkassen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-04-03 07:16

"Preben Riis Sørensen" og Jakob Bock skrev

> Du kan bare potte dem om i ganske almindelige plastpotter -- f.eks. 10

Med den fart de har på, agurkerne, må jeg nok heller finde nogle endnu
større potter. De er allerede ved at planke den ud over vindueskarmen.

> Gurken skal ikke ud før du kan holde 18 grader i jorden hele døgnet, så du
> må nok hellere gøre klar til at binde den op inde i stuevinduet.....hele
> stuevinduet.....

He he, Ja, jeg kom nok en anelse for tidligt igang.
Der kribler jo lidt i fingene for at få jord under neglene.
Nu må jeg så samle mig et sortiment af plastpotter
og styroporkasser. Det er smådyrt når man skal i gang, hva'?

Fra : Mark Schiller

Dato : 04-04-03 07:41

Fri, 4 Apr 2003 08:16:09 +0200, berigede Peter Schrøder <nospample@se>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Nu må jeg så samle mig et sortiment af plastpotter
>og styroporkasser. Det er smådyrt når man skal i gang, hva'?

Nah, kapilarkasser koster fra 100 dask og nedefter og plastpotter kan du
finde mange steder, ganske gratis - så det er bare om, at komme igang

/Mark

Fra : Brian XJ

Dato : 09-04-03 21:58

Hvornår /hvordan får man dem omstiklet uden alt for meget død og
ødelæggelse?

Jeg har selv en masse tagetes spirer, 5-7 cm høje, som jeg har omstiklet,
fordi de stod alt for tæt i en klynge. Nu en uge senere er næsten alle gået
ud, hvad gør jeg forkert? Det er den samme type jord, de bliver sat i. De
kommer ind på badeværelse gulvet med varme.

Jeg har også en del tomat/peber/chilli planter, der også snart skal
omstikles. Men hvor store bør de være før man begynder på sådan noget?

mvh
Brian Jeppesen
bljsoft@yahoo.com

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-04-03 22:25

Brian XJ <bljsoft@yahoo.com> skrev i en
> [...]
>
> Jeg har også en del tomat/peber/chilli planter, der også snart skal
> omstikles. Men hvor store bør de være før man begynder på sådan noget?

Jeg skal ikke kloge alt for meget, men du har vel været for hård ved
rødderne, eller glemt at vande? Man skal kunne løsne roden ubeskadiget
sammen med en vis klump jord, ellers er der sået alt for tæt. Mange (f.eks.
tomat) skal slet ikke prikles, men blot ompottes (så 1 plante i hver),
hvorved man slet ikke skader rødderne. Jeg forstår ikke hvad du vil med
gulvvarme. Måske den er synderen (for varm). Stuetemperatur må være nok, og
så skal der jo være sol, evt. dæmpet med hvid plastpose.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Pia J

Dato : 10-04-03 09:43

"Brian XJ" <bljsoft@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> ud, hvad gør jeg forkert? Det er den samme type jord, de bliver sat i. De
> kommer ind på badeværelse gulvet med varme.

Jeg synes ellers tagetes er nemme - spirer på 2 dage, jeg priklede mine for
sent og fik vist voldet dem lidt, de har også tørstet et par gange - men de
er store og flotte. Og jeg brugte endda fingrene, for det med priklepinden
gik helt i kage.

Jeg tror de har det FOR varmt og får for lidt lys. Stuevindue er fint, også
selvom det har svinget mellem 18 og 25 grader herinde den seneste tid. Jeg
vander en smule hver dag, også på bladene.

Du skriver de kommer ind på gulvet - dvs de er der ikke hele tiden? Hvor er
de så resten af tiden? Ude er for tidligt.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-04-03 17:47

On Thu, 10 Apr 2003 10:42:52 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>er store og flotte. Og jeg brugte endda fingrene, for det med priklepinden

Jeg kan heller ikke rigtigt med en priklepind - til gengæld har jeg en
gammel gaffel liggende som er rigtig god til formålet Lave et lille
hul med gaflen, ned med planten og trykke jorden til med et par fingre.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-04-03 22:14

Brian XJ skrev:

> De kommer ind på badeværelse gulvet med varme.

Husk på, at planter skal have lys for at leve -- får de det på
badeværelset? Og så skal der også vand til -- dog må jorden ikke være
sjask våd -- og slet ikke i længere tid af gangen.

Når du planter om, så skal du forsøge at beskadige rødderne mindst
muligt. Hvis planterne står meget tæt, kan det naturligvis være svært.
I så fald kan det være bedre at tynde ud i planterne (klippe den ned,
da du også beskadiger rødder, hvis du bare hiver dem op), og så dele
potteklumpen, så du får lidt jord med til hver plante.

> Jeg har også en del tomat/peber/chilli planter, der også snart skal
> omstikles. Men hvor store bør de være før man begynder på sådan noget?

Du skal plante dem om, så snart de har udvokset den potte de står i
nu. Dvs., når jorden i potten er godt gennemgroet af rødder.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock