vejret
Fra : Pia J

Dato : 03-04-03 09:46

Har lige læst vejrudsigten - er jeg den eneste som er deprimeret?

Søndag og mandag
Tørt og en del sol, men især i de sydøstlige egne er der mulighed for lokale
slud- eller snebyger. Det bliver koldt med dagtemp. mellem 2 og 5 graders
varme og om natten ned mellem 3 og 8 graders frost

Og da jeg ikke har haft have før, har jeg ikke ført statistik over den
slags, men burde det ikke blive VARMERE? Her gik jeg og troede jeg havde
travlt med at fabrikere krydderurtekasser til såning ude.

:Pia

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-04-03 09:59

Pia J wrote:
> Har lige læst vejrudsigten - er jeg den eneste som er
deprimeret?

....det kan ikke betale sig at ærgre sig over noget, man ikke kan
lave om på - hyg dig ved den knitrende pejs med en god bog i
stedet

....og nej, jeg har heller ikke en pejs
Hans

Fra : permann

Dato : 03-04-03 10:01

"Pia J" skrev d. 03-04-03 09:46 dette indlæg :
> [...]
havde
> travlt med at fabrikere krydderurtekasser til såning ude.

Hej Pia

Det er koldt og blæsende for årstiden men du kan roligt
så i kasser indefor eller endnu bedre så ude i et drivhus,
hvis du har sådan et,
pludselig er vejret godt så du kan komme i haven og plante ud.

Det er rigtigt det kribler for at komme ud nu på denne tid
men du må have tålmodighed lidt endnu, men du kan da gå og fjerne
det visne og klippe ned osv.

V H Permann

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 03-04-03 10:17

"permann" <permann.news@kandu.dk> wrote in message news:3e8bf8d0$0$120

> Det er koldt og blæsende for årstiden men du kan roligt
> så i kasser indefor

Tro mig, hver en vandret plads er allerede optaget af små bakker som jeg
ihærdigt prøver at hindre kattene i at mase med deres fede måse... Der er
slet ikke plads til krydderurterne! Og jeg skal have lagt kartofler for
første gang i mit liv, det er vist ikke så kløgtigt så længe der er
frostrisiko?

For sjov skyld har jeg også lagt et par spisekartofler op som var spiret i
posen - men efter de har fået lys (nordligt vindue) er de blevet helt
grønne. Duer de så? Meget dekorativt med lilla spirer Læggekartoflerne
ligger fint og spirer i samme vindue uden at blive grønne. Hvad er
forskellen?

:Pia

Fra : permann

Dato : 03-04-03 10:49

"Pia J" skrev d. 03-04-03 10:17 dette indlæg :

> [...]
Læggekartoflerne
> ligger fint og spirer i samme vindue uden at blive grønne. Hvad er

Hej Pia

Kartofler bliver grønne af sollyset, men du kan roligt
lægge dem ud i jorden når den er varm nok.

Det er så smart med kartofler at de kommer først op
når jorden er varm nok, selvom du lægger dem for
tidligt.

Hvis jeg må anbefale en kartoffelsort så er der en der hedder
exquisa, jeg tror nok det er stavet korrekt, det er en god sort
der minder om aspargeskartofler men er mere mostandsdygtig
for sygdomme og de smager rigtig godt.

V H Permann

http://www.kandu.dk/

Fra : Musen

Dato : 03-04-03 21:07

klip---
> [...]
> grønne. Duer de så? Meget dekorativt med lilla spirer Læggekartoflerne
> ligger fint og spirer i samme vindue uden at blive grønne. Hvad er

Sidste år lagde jeg kun gamle spirede spisekartofler i jorden, og det blev
til en hulens masse rigtig lækre nye kartofler, så det holder jeg mig også
til iår

Venlig hilsen Musen

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-04-03 11:37

Pia J skrev:

> Og jeg skal have lagt kartofler for
> første gang i mit liv, det er vist ikke så kløgtigt så længe der er
> frostrisiko?

Du kan lige så godt vente. I havesammenhæng giver det sjældent nogen
fordel at være for tidligt ude.

> For sjov skyld har jeg også lagt et par spisekartofler op som var spiret i
> posen - men efter de har fået lys (nordligt vindue) er de blevet helt
> grønne. Duer de så?

Ja. Nogen hævder ligefrem, at den solanin der dannes ved
lyspåvirkningen skulle gøre kartoflerne mere modstandsdygtige overfor
skadedyr og svampeangreb.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Andersen

Dato : 03-04-03 12:15

jeg kan huske som barn at vi havde snestorm d. 26 April nemlig på min
fødselsdag ( snyft ) og det lå til langt ind i maj det er ca. 15 - 20 år
siden

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-03 20:42

On Thu, 3 Apr 2003 13:15:12 +0200, " Andersen" <k-h-a@mail.dk> wrote:

>jeg kan huske som barn at vi havde snestorm d. 26 April nemlig på min
>fødselsdag ( snyft ) og det lå til langt ind i maj det er ca. 15 - 20 år
>siden

Sikke dog en skrækhistorie - og så lige inden sengetid....

Jeg håber godt nok ikke det sker i år - jeg har det slemt nok med de ned
til 8 frostgrader de snakker om i weekenden. Lidt nattefros kan jeg gå
med til, men 8 grader? Det er jo så koldt at det er svært at gøre noget
mod. (Her tænker jeg især på mit arbejde, hvor vi har massevis af
planter som er langt fremme og som helt sikkert vil tage skade af 8
graders frost - måske ikke skade så de dør af det, men skade nok til at
de ser triste ud, hvilket da vil være surt)

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 03-04-03 17:16

Pia J wrote:
> [...]
> slags, men burde det ikke blive VARMERE? Her gik jeg og troede jeg havde
> travlt med at fabrikere krydderurtekasser til såning ude.

Rolig nu, det skal nok blive bedre, men som man siger: "Vejret i april
er lige så uforudsigeligt som en kvinde".

Mvh. Marianne
Som også snart vil ud og have jord under neglene for alvor.