Udbygning af udhus.
Fra : Erik Hansen

Dato : 02-04-03 20:55

Hejsa.

Jeg ønsker at udvide mit udhus i mit nyindkøbte hus. Jeg vil udvide
det fra 9 til 18 kvm. Kræves der byggetilladelse fra kommunen.? Jeg
har dog skrevet til min kommune, men endnu ikke fået et svar, og jeg
vil gerne igang med at bygge når påsken begynder.

Jeg vil bruge samme princip for bygning som det eksisterende udhus er
bygget på. Der er bl.a. 100x100 stolper sat i jorden. Jeg har læst at
de skal minimum 80 cm ned for at være frostsikre, er det korrekt.?
Jeg vil naturligvis trykimprægneret stolper, men kan jeg gøre noget
yderligere for at øge holdbarheden i jorden?, eller er almindelig
trykimprægnering tilstrækkelig, hvorlænge kan man forvente det evt.kan
holde.?

Jeg har tænkt mig at udskifte alle bræder på mit eksisterende udhus,
så det kommer til at se end ud, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg
gør det billigst. Jeg har tænkt mig at bruge nogle 100x16 mm bræder,
som jeg vil sætte over hinanden, jeg mener det hedder 1 på 2. Er det
andre måde som er lige så anvendelige, og billige. Jeg har set at et
100x16 brædt trykimprægneret koste 3,50 pr. meter...

Ups, katten fik trykket på tastertur, så denne mail er desværre sendt
to gange....

--
....::Hilsen Erik

Min rigtige e-mail adresse findes på
http://home1.inet.tele.dk/ehh/e-mail.gif

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-04-03 07:36

"Erik Hansen" skrev
> [...]
> har dog skrevet til min kommune, men endnu ikke fået et svar, og jeg
> vil gerne igang med at bygge når påsken begynder.

Forskellig faktorer spiller ind: Bygningsprocent og afstand til
skel er de væsentligeste.

> [...]
> yderligere for at øge holdbarheden i jorden?, eller er almindelig
> trykimprægnering tilstrækkelig, hvorlænge kan man forvente det evt.kan

Du kan risikere knas med forsikringen, hvis du bygger med
nedgravede stolper. Mit gamle udhus var bygget på den
måde du beskriver og det ville de ikke forsikre.
Det står der dog endnu, 32 år efter.

> [...]
> andre måde som er lige så anvendelige, og billige. Jeg har set at et
> 100x16 brædt trykimprægneret koste 3,50 pr. meter...

Jeg foretrækker personlig den svenske stil, hvor brædderne
sættes vertikalt, kant mod kant, og "fugen" dækkes med
en smal liste. Men det skal jo primært se pænt ud sammen med
dit hus.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Mark Schiller

Dato : 04-04-03 08:18

Thu, 3 Apr 2003 08:36:03 +0200, berigede Peter Schrøder <nospample@se>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg foretrækker personlig den svenske stil, hvor brædderne
>sættes vertikalt, kant mod kant, og "fugen" dækkes med
>en smal liste. Men det skal jo primært se pænt ud sammen med
>dit hus.

Helt enig, det ser rigtig pænt ud - løsningen har dog en enkelt ulempe.
Når vejret har gjort sit over en årrække (sikkert uoverkommelig mange),
så vil det nederste stykke af brædderne være smårådne og skal derfor
skiftes. Ved den svenske model, er det alle brædderne der skal skiftes,
ved den horisontale model, er det kun det nederste brædt der skal
skiftes.

(ovenstående bygger _ikke_ på personlige erfaringer, men blot på
observationer gjort ude i "samfundet"

Men naturligvis, hvis dette først indtræder efter 40 år, så er udgiften
pr år rimelig overskuelig

/Mark

Fra : Keld Nygaard

Dato : 04-04-03 09:14

> Du kan risikere knas med forsikringen, hvis du bygger med
> nedgravede stolper. Mit gamle udhus var bygget på den
> måde du beskriver og det ville de ikke forsikre.
> Det står der dog endnu, 32 år efter.

For at man kan få en bygning forsikret skal den naturligvis være lovligt
opført - så papirarbejdet skal være i orden hos kommunen.
Dernæst skal den stå på en sokkel - enten en "rigtig" eller en punkt sokkel.
Jeg forhørte mig lidt rundt efter stormen i 99, og der var ingen der ville
forsikre en bygning der ikke stod på sokkel.

/Nygaard

Fra : Nick

Dato : 04-04-03 09:49

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse
> Dernæst skal den stå på en sokkel - enten en "rigtig" eller en punkt
sokkel.

Nem måde: Grav et hul (70-80 cm min.) med et hulbor (koster ca. 250,- i
nærmeste byggefætter) og stik et paprør ned. Så fylder du op med "smat" og
stikker en stolpesko i øverst (øverst er ca. 10 cm over jorden), venter til
det er tørt, og monterer så skuret. På den måde har du punktsokkel på en nem
og ret billig måde.

/Nick

Fra : Erik Hansen

Dato : 05-04-03 10:41

Tak for alle der har skrevet.

Jeg har fået oplyst fra kommunen at udvidelsen er i orden, jeg vil
modtage den med posten om ca. 10 dage.

Jeg vil udvide udhuset med 3 meter. Kan jeg nøjes med en stolpe i hver
hjørne, således at der bliver 3 meter mellem de to stolper, eller er
det for meget?. På stolperne er der en fodrem på 50x125, og spærene
måler 50x100 med en afstand på 60 cm. Trapez pladeren sidder direkte
på spærene. Taget måler 310 cm i bredden,

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 05-04-03 16:05

> Jeg vil udvide udhuset med 3 meter. Kan jeg nøjes med en stolpe i hver
> hjørne, således at der bliver 3 meter mellem de to stolper, eller er
> det for meget?.

Det kommer an på spærremmen og fundamentet. Hvis det er i orden så kan du
godt.

> På stolperne er der en fodrem på 50x125

Alt for spinkel, du skal op i min 75 * 175 med tre meter mellem stolperne.

> og spærene
> måler 50x100 med en afstand på 60 cm. Trapez pladeren sidder direkte
> på spærene. Taget måler 310 cm i bredden,

Med 60 cm center/center, skal du bruge minimum 50 * 150 tømmer til spærrene

Stolper skal 90 cm i jorden for at nå frostfri dybde. Du kan forvente at
det holder 20 år, med det gamle trykimprægneret træ. Med det nye og lidt
mindre giftige trykimp. træ er holdbarheden ukendt. Lav hellere en
fundaments klods og sæt stolpen ovenpå den.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Erik Hansen

Dato : 06-04-03 16:30

On Sat, 5 Apr 2003 17:05:00 +0200, "Philip Oest Møller"
<Philip2022@hotmail.com> wrote:

>Alt for spinkel, du skal op i min 75 * 175 med tre meter mellem stolperne.

Nu vil jeg jo fortsætte med den samme konstruktion som det
eksisterende er lavet på, så at ændre i dimensionen for fodremmen er
ikke så praktisk, så jeg sætter en stolpe i midten, så er der 1,5 M
imellem, det er en lille smule mindre en hvad der er imellem de
eksisterende.

>Med 60 cm center/center, skal du bruge minimum 50 * 150 tømmer til spærrene

Det eksisterende er lavet med 50 X 100, og har holdt siden 1983, så
det må da være fint nok.?

> [...]
>mindre giftige trykimp. træ er holdbarheden ukendt. Lav hellere en
>fundaments klods og sæt stolpen ovenpå den.

Jeg har set flere skrevet 70 - 80 cm, men når jeg ser er færdigstøbt
fundamentklods i Bauhaus så er den ikke andet en 60 cm, dvs. den ikke
kan komme langt nok ned til at nå frostsikker dybde.?

Når men jeg har tænkt mig at støbe nogle fundamentsokler, og leje et
pælebor i det lokale byggemarkede, så skulle det ikke være et problem
at nå de 90 cm.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 06-04-03 20:15

> [...]
> ikke så praktisk, så jeg sætter en stolpe i midten, så er der 1,5 M
> imellem, det er en lille smule mindre en hvad der er imellem de

Det er forståeligt, men ændre ikke ved at det er for spinkelt. Fodremmen er
iøvrigt den rem der sidder nederst i en vægkonstruktion, den rem der
fikserer spærrene hedder spærrem. Så nu har du også de rigtige ord, når du
skal igang

> Det eksisterende er lavet med 50 X 100, og har holdt siden 1983, så
> det må da være fint nok.?

Tja, det er nok mere et spørsmål om temperamant. Når jeg bygger, bygger jeg
for at det skal holde i generationer, og så det opfylder
bygningsreglementet.

> Jeg har set flere skrevet 70 - 80 cm, men når jeg ser er færdigstøbt
> fundamentklods i Bauhaus så er den ikke andet en 60 cm, dvs. den ikke
> kan komme langt nok ned til at nå frostsikker dybde.?

Officiel frostfri dybde i danmark er 90 cm, det er ikke ofte frosten nærme
sig de dybder, i år f.eks. har den været nede i 40-50 cm.

> Når men jeg har tænkt mig at støbe nogle fundamentsokler, og leje et
> pælebor i det lokale byggemarkede, så skulle det ikke være et problem
> at nå de 90 cm.

God løsning.

Fra : Joatmon

Dato : 08-04-03 22:24

On Sun, 6 Apr 2003 21:15:04 +0200, "Philip Oest Møller"

>Tja, det er nok mere et spørsmål om temperamant. Når jeg bygger, bygger jeg
>for at det skal holde i generationer, og så det opfylder
>bygningsreglementet.

Kan du uddybe det?

Træbrancens Oplysningsråd's bog om træspærfag Træ 28 siger at:
Gitterspær
Let tag (25 kg/m2)
Taghældning 1:2 (ca. 27 gr.) - 1:1,5 (Ca. 34 gr.)
Spærafstand 1,0 m
Spændvidde op til 7,05 m kan konstrueres af 50x100

Siger bygningsreglementet noget andet, eller skulle det ikke kunne
holde?

/Henrik

Fra : Erik Hansen

Dato : 09-04-03 19:22

On Tue, 08 Apr 2003 23:23:31 +0200, Joatmon <iam@home.dk> wrote:

> [...]
>Taghældning 1:2 (ca. 27 gr.) - 1:1,5 (Ca. 34 gr.)
>Spærafstand 1,0 m
>Spændvidde op til 7,05 m kan konstrueres af 50x100

Uden at vide noget om bygningsreglementet så er det ikke et udhus med
rejsning, men med fladt tag. Der er 2 graders hældning. Det har vel
noget at sige.?

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-04-03 21:02

> Uden at vide noget om bygningsreglementet så er det ikke et udhus med
> rejsning, men med fladt tag. Der er 2 graders hældning. Det har vel
> noget at sige.?

En del.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-04-03 19:02

> [...]
> Spændvidde op til 7,05 m kan konstrueres af 50x100
>
> Siger bygningsreglementet noget andet, eller skulle det ikke kunne

Jeg har ikke nævnt noget om saddeltag og det har Erik vist heller ikke. Men
et lille simpelt (nedgravet stolper) udhus med en bredde på 310cm, som jeg
(måske forkert) har antaget er med fladt tag(<10grader).

Fra : Joatmon

Dato : 09-04-03 23:31

On Wed, 9 Apr 2003 20:01:46 +0200, "Philip Oest Møller"

>Jeg har ikke nævnt noget om saddeltag og det har Erik vist heller ikke. Men
>et lille simpelt (nedgravet stolper) udhus med en bredde på 310cm, som jeg
>(måske forkert) har antaget er med fladt tag(<10grader).

OK. Min fejl.
Så må jeg også holde med Philip mht. dimensionering af bjælkerne.
50x150 mm

/Henrik