MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
NTFS
Fra : Henrik Steffensen

Dato : 02-04-03 18:47

Kan det betale sig at omformattere sin harddisk til dette format i stedet
for FAT32?

Kan det gøres uden at skulle geninstallere XP, f.eks. ved hjælp af Partition
Magic?

Henrik

Fra : Snuden

Dato : 02-04-03 19:40

start en kommandoprompt

convert /?

Husk at tage en backup først :)

--
Snuden

Fra : MaRk

Dato : 02-04-03 19:43

> Kan det betale sig at omformattere sin harddisk til dette format i stedet
> for FAT32?

Ja, bedre sikkerheds og netværks muligheder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-03 19:46

Henrik Steffensen skrev:

>Kan det betale sig at omformattere sin harddisk til dette format i stedet
>for FAT32?

Nej, ikke hvis du ikke har savnet den sikkerhed mod andres
pillerier som NTFS giver mulighed for. Der vil ikke være forskel
at mærke ved daglig brug. Hastigheden kan være lidt forskellig,
men det er ikke til at sige hvilket system der er hurtigst.

--
Bertel

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 02-04-03 20:00

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> at mærke ved daglig brug. Hastigheden kan være lidt forskellig,
> men det er ikke til at sige hvilket system der er hurtigst.
Ok - det var sådan set hastigheden jeg tænkte mest på. Tak for info.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-04-03 20:11

In dk.edb.system.ms-windows, Henrik Steffensen <hst@vip.cybercity.dk>
says...
> Kan det betale sig at omformattere sin harddisk til dette format i stedet
> for FAT32?

Ja. Du har bla. mulighed for væsentligt større filer og væsentligt
større partitioner...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-03 20:18

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev:

>Ja. Du har bla. mulighed for væsentligt større filer og væsentligt
>større partitioner...

Hvad er grænserne for FAT32?

--
Bertel

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-04-03 22:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad er grænserne for FAT32?

Kommer an på...

WinME kan klare op til 2TB
http://www.microsoft.com/TechNet/prodtechnol/winxppro/reskit/prkc_fil_cycz.asp

Win98 scandisk får problemer over 127,53GB
http://support.microsoft.com/?kbid=184006

Win95/98 skal måske have et fix, for at håndtere mere end 64GB
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q263044

Win2000/XP kan kun formatere op til 32GB
http://support.microsoft.com/?kbid=314463
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jan Rysz

Dato : 03-04-03 10:22

> Win2000/XP kan kun formatere op til 32GB
> http://support.microsoft.com/?kbid=314463

Kan man godt bruge FAT32 på OS-partitionen, også formatere resten til NTFS -
for derved at bruge større partitioner ?

Jan Rysz

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-04-03 11:33

Jan Rysz wrote:

> Kan man godt bruge FAT32 på OS-partitionen, også formatere resten
> til NTFS - for derved at bruge større partitioner ?

Med Win2000/XP, ja. Det var vist kun NT 4-, der ikke kunne lide FAT32.

Hvis du kan finde en win98 bootdisk, kan du også formatere resten med
FAT32 (medmindre din harddisk er større end de 127GB).
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-03 18:18

Jan Rysz skrev:

>Kan man godt bruge FAT32 på OS-partitionen, også formatere resten til NTFS -
>for derved at bruge større partitioner ?

Med 2000 og XP kan du blande FAT32 og NTFS lige præcis som du
lyster.

--
Bertel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-04-03 15:11

In dk.edb.system.ms-windows, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> says...
> Hvad er grænserne for FAT32?

Filer stopper ved 2GB.

Fra : Edmund

Dato : 03-04-03 16:56

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.system.ms-windows, Bertel Lund Hansen
> <nospamfor@lundhansen.dk> says...
>
> Filer stopper ved 2GB.

I Win98 1st kan man godt lave og afspille en 4GB avi fil, men stifinder
kan f.eks ikke flytte den, hvis den er over 2GB.
Windows XP kan godt flytte en 4GB avi fil på et fat32 drev.

Om det så kun gælder for avi tør jeg ikke sige, jeg har ikke prøvet
andre filtyper i så store størrelser

Mvh Edmund

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 09-04-03 00:36

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> In dk.edb.system.ms-windows, Bertel Lund Hansen
> <nospamfor@lundhansen.dk> says...
>
> Filer stopper ved 2GB.

Nope.. Jeg har uden problemer haft en fil på 19GB, oprettet på en FAT32
under WinME, som virkede 100%, og kunne flyttes til en anden HD, også med
FAT32..

Fra : boplads

Dato : 09-04-03 16:59

*DrømmeFyren* wrote:
> [...]
>
> Nope.. Jeg har uden problemer haft en fil på 19GB, oprettet på en
> FAT32 under WinME, som virkede 100%, og kunne flyttes til en anden

Både og !

Det er korrekt at w2k kan håndtere fat32 størrelser på over 2GB, men de kan
kun oprettet med max 2 GB

--
removethis before replaying

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 10-04-03 15:47

"boplads" <bopladsREMOVETHIS@myrealbox.com> wrote in message

> Både og !
>
> Det er korrekt at w2k kan håndtere fat32 størrelser på over 2GB, men de
kan
> kun oprettet med max 2 GB

Jeg snakker om WinME....

Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 17:02

Edmund skrev:

> Windows XP kan godt flytte en 4GB avi fil på et fat32 drev.
>
> Om det så kun gælder for avi tør jeg ikke sige, jeg har ikke prøvet
> andre filtyper i så store størrelser

Ifølge: <http://www.lukesvideo.com/filesize.html> så er det 4 GB hvis
du kører FAT32 og jeg har svært ved at tro at det kun gælder for *.avi-
filer. Det må gælde for alle filtyper.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-04-03 18:29

In dk.edb.system.ms-windows, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> Ifølge: <http://www.lukesvideo.com/filesize.html> så er det 4 GB hvis
> du kører FAT32 og jeg har svært ved at tro at det kun gælder for *.avi-

Ja, min fejl. 4GB er ikke meget idag. En DVD kan indeholde en fil som
FAT32 ikke kan finde plads til

Fra : Edmund

Dato : 04-04-03 19:14

Madsen wrote:

> Ifølge: <http://www.lukesvideo.com/filesize.html> så er det 4 GB hvis
> du kører FAT32 og jeg har svært ved at tro at det kun gælder for
> *.avi- filer. Det må gælde for alle filtyper.

Nu har jeg så prøvet at lave en 2.2GB rar fil i Win98, og den kan man
heller ikke kopiere eller flytte i stifinder.
Stifinder kommer med denne fejlmelding ved flytning af bigfile.rar
http://home20.inet.tele.dk/edworks/2gb.PNG

Windows Commander kan derimod godt flytte/kopiere filen.

"Kaffebryggeren styrer stadig" :)

Mange programmer deler også filer ved 2GB f.eks DriveImage og Virtualdub
--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 21:41

Jesper G. Poulsen skrev:

> 4GB er ikke meget idag. En DVD kan indeholde en fil som FAT32 ikke
> kan finde plads til

Nej, hvis man roder med DVD-ripning, videoredigering og lignende så
er NTFS klart at foretrække.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 20:49

Edmund skrev:

> "Kaffebryggeren styrer stadig" :)

Det tyder det på. :)

> Mange programmer deler også filer ved 2GB f.eks DriveImage og
> Virtualdub

Ja, det har du ret i. Jeg har godt bemærket at DriveImage splitter
mine imagefiler ved 2 GB, men det gør den også hvis man booter på
disketterne og gemmer imagefilen på en NTFS-disk, så vidt jeg ved.
(Kan ikke afprøve det da den disk som jeg kører NTFS på ikke kan
ses fra DriveImage når man booter på disketterne).

Hvis man laver et image med DriveImage over på en NTFS-disk inde
fra Windows, så bliver den også splittet op i 2 GB så det må være
en begrænsning i selve programmet og ikke pga. filsystemet.

Madsen.