Skærme
Fijala 3554
Mærkelig fejl på min helt nye Acer AL732
Fra : Erik W.

Dato : 02-04-03 17:38

Hej alle - jeg har brug for hjælp.
Jeg modtog min nye Acer AL732 med posten idag, og det er rigtigt som alle
siger: Den er fantastisk lækkert designet, håndværkmæssigt lækkert udført i
aluminium. Fotografier yder slet ingen retfærdighed den skal ses med
fingene.
Det er alt sammen godt nok, men den virker ikke! Uanset hvad jeg gør lyser
den blot kraftigt hvidt over hele skærmen. Jeg har kun mulighed for at sætte
VGA stik til den ligenu, men selvom den skulle være sat til en anden form
for input, så burde jeg vel kunne komme ind til OSD menuen? Ligemeget hvilke
knapper jeg trykker på lyser den kun med det der kraftige hvide lys, kun
powerknappen gør en forskel. Den eneste forskel der er på ingen tilslutning
og på at have VGA stik sat til, er at når der ingen tilslutning er så
slukker skærmen sig selv.
Hvad sker der? - En mulig forklaring kunne være at skærmen står skruet op på
fuld brightness eller kontrast. Det foreslår Manualens troubleshooting liste
faktisk, og foreslår at man justerer skærmen til der kommer billede på. Men
det kan jo være lidt svært hvis man ikke kan se OSD menuen?
Håber at I kan hjælpe, ellers må jeg jo tilbage med den imorgen.
MVH Erik

Fra : Jacob Riis

Dato : 02-04-03 18:20

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> det kan jo være lidt svært hvis man ikke kan se OSD menuen?
> Håber at I kan hjælpe, ellers må jeg jo tilbage med den imorgen.

Det lyder som en hardwarefejl. Jeg ville kontakte butikken hvor du har købt
den og spørge dem hvad du skal gøre. Det med at lysstyrken er skruet for
højt op tror jeg ikke rigtigt på. Jeg prøvede selv lige på min egen skærm at
sætte brightness til 100%. Ved denne indstlling kan man sagtens bruge
computeren, selvom man nok ville få lidt ondt i øjnene på grund at
lysstyrken. Jeg har desværre hørt om flere folk der har haft problemer med
deres AL732.

--
Jacob, AL732

Fra : Erik W.

Dato : 02-04-03 21:30

"Jacob Riis" skrev...

> [...]
> computeren, selvom man nok ville få lidt ondt i øjnene på grund at
> lysstyrken. Jeg har desværre hørt om flere folk der har haft problemer med

Jeg siger tak for hjælpen Jacob. Jeg tager bilen til Viborg imorgen og får
byttet skærmen i Midt-datas butik. Jeg kan simpelthen ikke bære at skulle
vente den uge det vil tage at få den byttet pr. postordre.Jeg tager min
bærbare med så jeg kan tjekke skærmen grundigt i butikken inden jeg tager
hjem med den nye.

Mvh Erik

Fra : Jacob Riis

Dato : 03-04-03 01:45

> [...]
> vente den uge det vil tage at få den byttet pr. postordre.Jeg tager min
> bærbare med så jeg kan tjekke skærmen grundigt i butikken inden jeg tager

Jeg kan anbefale at du downloader dette testprogram til skærme
http://www.wrensoft.com/ftp/montest.exe Hvis du vil teste for pixelfejl skal
du lægge mærke til testene lige i starten hvor den viser forskellige farver.
Undersøg skærmen for hver enkelt farve og se om der evt. skulle være fejl.
Der er også hjælp i programmet der forklarer ved hver enkelt test hvad man
skal lægge mærke til (klik på spørgsmålstegnet) Jeg giver programmet et
thumbs up Og så et lille tip fra mig. Hvis du tror du har set en fejl,
så undersøg lige skærmen for støvfnug, det kan godt se ud som om skærmen er
"i stykker" hvis skærmen er beskidt.

--
Jacob

Fra : Erik W.

Dato : 03-04-03 21:56

"Jacob Riis" skrev ...
> [...]
farver.
> Undersøg skærmen for hver enkelt farve og se om der evt. skulle være fejl.

Jeg siger tak for hjælpen Jacob. Midt-Data var ikke til at have med at gøre,
så jeg sendte den tilbage på 14 dages returet. Istedet tog jeg ud og købte
skærmen hos SHG som butikskøb, dem har jeg aldrig haft problemer med.
Selvom SHG faktisk ofte som ekstra service giver retur-ret på butikskøb, så
er de ikke lovmæssigt forpligtet til det, så derfor var det vigtigt at
kunne tjekke skærmen ordentligt, inden jeg tog hjem med den under armen. Jeg
skal lige love for at de lurede, da jeg smækkede den bærbare op på disken og
startede programmet Passmark Monitor Test som du havde fortalt mig om. De
var imponerede og spurgte efter navnet på programmet. Heldigvis havde
skærmen ingen fejl og jeg er nu den lykkelige ejer af en lækker designer
skærm med god billedkvalitet. Skærmen kører nu på min stationære computer,
men den bærbare var perfekt til at teste skærmen med i butikken.

Mvh Erik

Fra : Jacob Riis

Dato : 03-04-03 23:08

> [...]

> skærm med god billedkvalitet. Skærmen kører nu på min stationære computer,
> men den bærbare var perfekt til at teste skærmen med i butikken.

Jeg har også købt min skærm hos SHG og jeg kommer også fra Århus. Jeg
bestemte mig for at den leveret med posten, så kunne jeg være sikker på at
jeg kunne aflevere den igen uden problemer, hvis jeg ikke skulle være
tilfreds med den. Men det var godt at du så hurtigt kunne få fat i en ny
skærm hos SHG, når Midt Data ikke rigtigt var samarbejdsvillige. Lige et
ekstra spørgsmål: Fulgte der et DVI kabel med hos dig?

--
Jacob

Fra : Erik W.

Dato : 04-04-03 06:34

"Jacob Riis" skrev ...
> Lige et ekstra spørgsmål: Fulgte der et DVI kabel med hos dig?

Både og.... Den jeg fik fra Midt-data var der ikke DVI-kabel med, men det
var der med den fra SHG.

Mvh Erik

Fra : JRS

Dato : 04-04-03 23:29

> "Jacob Riis" skrev ...
>
> Både og.... Den jeg fik fra Midt-data var der ikke DVI-kabel med, men det
> var der med den fra SHG.
¨
Den jeg fik fra SHG var der ikke noget kabel med .. Spurgte endda efter om
det var i pakken, og fik et "Ja selvfølgelig" .. Fik to dage efter skærmen
byttet pga pixelfejl, og i denne kasse var det sørme heller ik ..
Godt man er selvforsynene ..

Hvis der er nogen der mangler et DVI-kabel skal de endeligt bare maile mig

MVH
JRS

Fra : Jacob Riis

Dato : 05-04-03 01:04

"JRS" <jrs@kvalme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Godt man er selvforsynene ..
>
> Hvis der er nogen der mangler et DVI-kabel skal de endeligt bare maile mig

Sagen er den at de første skærme der er sendt fra Acer ikke indeholdt et DVI
kabel, senere besluttede man så DVI kablet skulle følge med. Den skærm som
jeg købte hos SHG i slutningen af februar var der ingen DVI kabel med. Jeg
har læst på www.prad.de at folk der har købt en skærm uden DVI kabel kan
ringe til Acer Hotline og få tilsendt et kabel. Nede i Tyskland skulle der
kun gå en enkelt dag eller to så skulle folk have kablet. Jeg kontaktede så
supporten i Danmark og sagde at de nede i Tyskland fik tilsendt et DVI
kabel, hvis de kontaktede supporten. Manden jeg snakkede med (han hedder
Erik) lovede mig så at sende mig et kabel. Nu er der gået over en måned
(snakkede allerede med dem efter en uge hvor kablet blev af) og jeg har
stadig ikke modtaget noget kabel. Jeg tror jeg vil kontakte Acer mandg igen
og spørge hvor det kabel bliver af, jeg skal nok berette her i gruppen
hvordan det gik.

--
Jacob

Fra : Jacob Riis

Dato : 11-04-03 16:19

"Jacob Riis" <contactingrouponly@noprivatemessages> skrev i en meddelelse

> [...]

igen
> og spørge hvor det kabel bliver af, jeg skal nok berette her i gruppen

Så fik jeg en mail tilbage om at DVI kablet er på vej. (max 3 dage). Bedre
sent end aldrig, det er jo altid godt at få et gratis kabel men selve
håndteringen af sagen er jeg nu alligevel skuffet over. Hvis der ikke fulgte
et kabel med jeres AL732 så kontakt

Acer Support
Åbningstider: Mandag-fredag 9:00-19:00
Telefon: 38 48 73 42
Nordic_support@acer-euro.com

Der vil blive spurgt om serial nr. som i finder på bag på skærmen (der hvor
stregkoden er)

--
Jacob

Fra : JRS

Dato : 04-04-03 23:35

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse
[snip]
Skærmen kører nu på min stationære computer,
> men den bærbare var perfekt til at teste skærmen med i butikken.

Har du kigget lidt på grå farver via DVI ? Min laver nogle mærkelige røde
blinkende fejl der mindre om pixelfejl ved nogle grå/blå nuancer, men den
gør det KUN når jeg kører via DVI .. Kan selvfølgelig være mit skærmkort ..
men tjaa..

MVH
JRS

Fra : Jacob Riis

Dato : 05-04-03 00:54

> [...]
> gør det KUN når jeg kører via DVI .. Kan selvfølgelig være mit skærmkort

Den fejl har været omtalt en hel del på det tyske TFT site www.prad.de hvis
du går ind i deres board (forum) og laver en søgning (suche, oppe i højre
hjørne i boardet) på Acer AL732 Pixelfehler kan du finde et par tråde om
emnet. Her er en kæmpe lang tråd om emnet
http://makeashorterlink.com/?Z15A22814 Sådan som jeg har forstået det en
hardwarefejl på DVI indgangen på enkelte skærme. Løsningen er at få skærmen
byttet. Kig evt. her
http://www.ati.com/support/infobase/dvitroubleshooting.html og se om du selv
kan få det på plads.

--
Jacob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-04-03 18:36

On Wed, 2 Apr 2003 18:38:12 +0200, Erik W. wrote:

> [...]
> det kan jo være lidt svært hvis man ikke kan se OSD menuen?
> Håber at I kan hjælpe, ellers må jeg jo tilbage med den imorgen.

Du har husket at skifte fra DVI til VGA på fronten af skærmen, ikke ?

Måske den fra fabrikkens side står sat til DVI signal - men du skal jo
bruge VGA.

Jeg kender dig ikke, og ved derfor ikke om du nu tænker:

1. Helt ærligt, SÅ dum er jeg ikke - tror du jeg er idiot - naturligvis har
jeg tjekket dette efter.

2. Perfekt - det løste problemet - tak for hjælpen :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jacob Riis

Dato : 02-04-03 18:59

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du har husket at skifte fra DVI til VGA på fronten af skærmen, ikke ?
>
> Måske den fra fabrikkens side står sat til DVI signal - men du skal jo

Skærmen ser selv når man tænder for den hvilke indgange der er forbindelse
på. Det vil sige at hvis den ikke får data fra digital indgangen så skifter
den automatisk videre til analog indgangen. Hvis den så heller får noget
signal herfra skifter den videre til composite og S-video. Hvis man
bagefter ønsker at skifte kilden hvorfra skærmen skal modtage signal, skal
man holde auto knappen inde et lille øjeblik så skifter skærmen til en anden
kilde.

--
Jacob, Acer AL732

Fra : Erik W.

Dato : 02-04-03 21:26

"Dr.Ralph" skrev ...
> [...]
>
> Jeg kender dig ikke, og ved derfor ikke om du nu tænker:
> 1. Helt ærligt, SÅ dum er jeg ikke - tror du jeg er idiot - naturligvis

Jeg har tjekket det, det var min første tanke. men jeg bliver ikke fornærmet
over den slags spørgsmål, det er ofte sådan at man stirrer sig blind på et
problem, og at et enkelt spørgsmål fra en udenforstående kan løse op for det
hele.

> 2. Perfekt - det løste problemet - tak for hjælpen :)

Nej desværre jeg er nu rimeligt sikker på at det er en hardwarefejl som jeg
ikke selv kan løse. Det ender nok med at jeg kører fra Århus til Midt-Data i
Viborg og får den byttet i butikken. Jeg kan simpelt hen ikke bære at vente
den uge det vil tage at få byttet skærmen pr. postordre.Jeg tager min
bærbare med, så jeg kan tjekke den nye skærm inden jeg tager hjem.

Tak for svaret og Mvh Erik

Fra : Flemming Joensson

Dato : 02-04-03 22:52

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in

> [...]
> tage at få byttet skærmen pr. postordre.Jeg tager min bærbare med,
> så jeg kan tjekke den nye skærm inden jeg tager hjem.

Hvilken opløsning kører du på udgangen på den bærbare?
Den må ikke være over 1280x1024 - ellers tror jeg ikke skærmen viser
noget... Men så igen, den burde i hvert fald vise OSD menuen alligevel,
så måske du har ret og det er en HW fejl.

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.