Færøsk stavekontrol til MS-Word 2000/XP ?
Fra : John

Dato : 02-04-03 02:27

Hej alle !

Findes der et konverterings-program til at konvertere en WordPerfect til DOS
stavekontrol fil om til at kunne bruges til stavekontrol i Word 2000 / XP.

Grunden til dette spørgsmål er, at det sprog jeg skal bruge findes ikke til
Word. Det findes kun til DOS versionen af WordPerfect 5,0/5.1. (Sproget er
Færøsk)

Eller måske findes der måske et program der kan konvertere DOS versionen af
stavekontrollen til at kunne bruges under WordPerfect til Windows.

MVH
John

Fra : Jacob Twisttmann Jør~

Dato : 02-04-03 09:55

John <Palleba@palleba.dk> wrote:

> Findes der et konverterings-program til at konvertere en WordPerfect
> til DOS stavekontrol fil om til at kunne bruges til stavekontrol i
> Word 2000 / XP.

Du har stillet samme spørgsmål i flere grupper og ikke fået svar. Grunden
til det er sandsynligvis, at du ikke skal regne med at finde et sådant
program. Hvorfor skulle nogen også skrive det? - det ville sikkert være
hurtigere at skrive en ny stavekontrol. I øvrigt er stavekontroller noget
mere komplicerede, end man umiddelbart skulle tro, så det er ikke sådan lige
at konvertere fra et tekstbehandlingsprograms stavekontrol til et andet.
Ikke engang stavekontrolfilerne fra ældre versioner af Word kan uden videre
bruges i de nyeste versioner af Word, så jeg opfatter det ærligt talt som en
ønskedrøm at tro, at stavekontrollen fra DOS-WP skulle kunne bruges i
Word-XP. Desværre for dig.

> Grunden til dette spørgsmål er, at det sprog jeg skal bruge findes
> ikke til Word. Det findes kun til DOS versionen af WordPerfect
> 5,0/5.1. (Sproget er Færøsk)

Jamen, hvis du har en ældre version af WP, hvorfor bruger du så ikke bare
den, når du skriver færøsk?

> Eller måske findes der måske et program der kan konvertere DOS
> versionen af stavekontrollen til at kunne bruges under WordPerfect
> til Windows.

Hvis det var så nemt at konvertere, havde Corel sikkert allerede gjort det
og inkluderet færøsk i standardversionen af WP.

Men, du kan selvfølgelig altid prøve at presse MS til at give færingerne
deres egne proofing tools - man ved jo aldrig.

Jacob

Fra : John

Dato : 02-04-03 19:24

> Du har stillet samme spørgsmål i flere grupper og ikke fået svar. Grunden
> til det er sandsynligvis, at du ikke skal regne med at finde et sådant
> program.

Jeg har stillet spørgsmålet i flere grupper fordi det er ikke alle der læser
alle de forskellige grupper , så er der måske nogen her inde der ved noget
vedr. problemet der ikke læser de øvrige grupper, eller omvendt. Derfor
samme spørgsmål flere gange.

> Jamen, hvis du har en ældre version af WP, hvorfor bruger du så ikke bare
> den, når du skriver færøsk?

Jeg selv kan godt stave færøsk, men den var til en ven som ikke er så god
til at stave.
Og WP-DOS har jeg ikke mere. Kun stavekontrollen

> Hvis det var så nemt at konvertere, havde Corel sikkert allerede gjort det
> og inkluderet færøsk i standardversionen af WP.

Jeg fik engang en kopi af WP-Win 6.0a og da kom en til mig og konverterede
stavekontrollen med et program der var med WP disketterne, men jeg fik
aldrig taget en kopi af det fordi jeg fik et harddisk-crash

> Men, du kan selvfølgelig altid prøve at presse MS til at give færingerne
> deres egne proofing tools - man ved jo aldrig.

Ja, måske kunne man det.

MVH
John

Fra : meiland

Dato : 02-04-03 11:51

Hej john !

Jeg har måske en løsning. Såvidt jeg husker findes der i WP et program
Spell.exe som kunne vedligeholde din ordbog i wp.

Hvis det er muligt, så skal du trække samtlige ord ud af ordbogen og
over i en fil. Dette dokument åbner du i Word og tilføjer alle ord til
brugerordbogen.

Du får godt nok ikke en Færøsk stavekontrol men det er derhen af.

Hvis du får "problemer" kan du maile på reklamer-snabela.meiland.dk

/meiland

http://www.kandu.dk/

Fra : pre

Dato : 02-04-03 19:04

Selvfølgelig står det dig frit for hvis du vil risikere at fæste lid
til noget der kommer fra den kant. Selv ville jeg foretrække alt
muligt andet - sandsynligvis deler jeg den indstilling med de øvrige
af gruppens læsere.
Det var nok en bedre løsning at kontakte evt. bekendte på Færøerne
eller Dansk Færøisk forening. Deroppe har man nemlig haft EDB og
ordbøger i mange år.
pre

mailto:perian&#64postkasse.net

Fra : John

Dato : 02-04-03 19:27

> [...]
> Det var nok en bedre løsning at kontakte evt. bekendte på Færøerne
> eller Dansk Færøisk forening. Deroppe har man nemlig haft EDB og

Jeg så at du har skrevet noget om Islandsk stavekontrol længere nede, og her
snakker du også om disse fæøske EDB bøger.

Hvad er der for nogle EDB bøger du taler om ?

MVH
John

Fra : pre

Dato : 03-04-03 19:30

Misforstå mig rigtigt. Jeg er ikke ekspert på de to vestnordiske
sprog (selv om jeg for mange år siden var mere eller mindre indblandet
i forskellige arrangementer med EDB). Selve historien er lang og
uinteressant for nutiden, det foregår lige før et softvarefirma
udviklede et helt nyt og vellykket styresystem: MS-DOS.
(MikroSoft-DOS)

Før den tid var Dansk et uartigt EDB-ord. Det holdt til i et specielt
hjørne af tabellerne og skulle næsten "hexes" frem. Et brilliant
hoved fandt ud af hvordan tegnene (i printerne var bygget op i en blok
med 10 lodrette og 8 vandrette punkter og pludselig kunne vi tegne
næsten alverdens sprog ved at brænde tegnene ind i stedet for de
sædvanlige 3-4 tegntyper der var til rådighed for en nåleprinter - og
det vakte opsigt så vi i perioder havde gæster fra mange lande.

Derfor ved jeg en lille smule og engang havde jeg en lang lang liste
over UNIKODE hvor man kunne slå op og finde mange ting. Desværre
forsvandt den i et crash og den jeg har nu viser ikke nogen af de to
sprog mellem de næsten 100000 tegn. Er du interesseret så er adressen
http://www.alanwood.net/unicode - og der er mange mange flere steder
at kikke.

Det er derfor jeg foreslår at du henvender dig til folk der bruger
sproget. Det kunne være biblioteker, foreninger, computerbutikker.
Der var engang en færøisk bogfortegnelse med i den danske. Prøv at
tale med dit bibliotek. De ved utrolig meget i vore dage og de har en
mængde gode værktøjer - og de kan rekvirere fra både ind og udland.

Endelig tror jeg at bibliotekarerne har det som vi andre: De synes
det er sjovt at "knække nødder" (Når det lykkes). Forhåbentlig lykkes
dette også.

Fra : meiland

Dato : 24-04-03 13:25

Hej Pre !
> [...]

> Det var nok en bedre løsning at kontakte evt. bekendte på Færøerne
> eller Dansk Færøisk forening. Deroppe har man nemlig haft EDB og

Jeg har været noget i tvivl om jeg overhovedet skulle give mig tid til
at tage til genmæle overfor dit indlæg.

Vi er begge to enige i at det bedste er at dele alle oplysninger med
alle i ng'en, men det er ikke altid muligt, f.eks. kan man ikke lægge
filer ud på ng'en.

Dit indlæg er faktisk noget af det mest negative jeg længe har set.
Bevares, du har lov til at have din mening og ytre den, men at
mistænkelig gøre undertegnede.......

Min ide er faktisk ikke helt dum. Programmet spell.exe eksisterer
faktisk. Desværre har jeg ikke programmet mere og kan hellere ikke helt
huske programmets anvendelsesområde ud over vedligeholdelse af ordbøger
til WP.

En anden løsning kunne være får hans wp-doks over i et wordformat og
derefter oprette en brugerordbog. Han får ikke en færøsk ordbog, men en
dansk+færøsk ordbog, som måske vil kunne være anvendelig, men så langt
har en ordbogshaj som dig jo ikke behov for at tænke

mvh Meiland

http://www.kandu.dk/