Diverse spørgsmål om hus på landet
Fra : Susan

Dato : 01-04-03 18:11

Hejsa

Jeg har kigget på hus på nettet, og skal også ud at se på det på
lørdag. Jeg glæder mig.

Det er et stråtækt hus m. dobbel carport. Der hører også et udehus
med, som ligger vinkelret på stuehuset. Alt er stråtækt.

Hvad skal jeg have med i mine overvejelser mht. stråtækt hus? Jeg har
tænkt mig at spørge om alderen på taget, da jeg ikke vil købe noget
der skal skiftes om et par år. Ud fra billederne kan jeg umiddelbart
se at taget på udhuset ikke har samme alder som de andre. Der ligger
mos på. Højst sandsynligt fordi det ligger meget tæt på nogle træer.

Derudover er der oliefyr. Jeg bor et sted med fjernvarme nu, og ved
ikke umiddelbart så meget om oliefyr. Kan det betale sig at skifte det
ud med noget andet og mere miljøvenligt/rigtigt?

Varmeudgifterne står til 8000 kr årligt i salgsopstillingen, lyder det
rigtigt? (To etager, i alt 185 m2) Gør stråtaget det bedre isoleret?

Hvad siger I?

Venlig hilsen

Susan
---
Ved svar via email, fjernes alle "nospam" i mailadressen.

Fra : Per H

Dato : 01-04-03 18:41

On Tue, 01 Apr 2003 19:10:40 +0200, Susan <fjeilnospam@mailnospam.dk>
skrev:

>Hejsa
>
>Jeg har kigget på hus på nettet, og skal også ud at se på det på
>lørdag. Jeg glæder mig.

bare det var mig...

> [...]
>se at taget på udhuset ikke har samme alder som de andre. Der ligger
>mos på. Højst sandsynligt fordi det ligger meget tæt på nogle træer.

Stråtag, der er mos på, kan afrenses for mos. Derudover skal stråtag
have en vis tykkelse, så vidt jeg er orienteret, er et godt tag lagt
med ca 20 cm strå i tykkelsen. Det skal desuden være fast , og alså
ikke være spænd løst i tråden.

Hvis du kan se de vandrette tråde, trænger det til at blive skiftet,
M2 prisen for stråtag ligger på ca 500 kr. pålagt, så det er ikke
dyrer end så meget andet tag.

Halmen der ligger i kippen, skal skiftes oftere end selve taget.

>Derudover er der oliefyr. Jeg bor et sted med fjernvarme nu, og ved
>ikke umiddelbart så meget om oliefyr. Kan det betale sig at skifte det
>ud med noget andet og mere miljøvenligt/rigtigt?

Hvis oliefyret ellers ikke fejler noget, så kan det vel ikke betale
sig at skifte, og en årlig oliepris på ca 8000 kr er da billigt.

Og der ligger måske slet ikke fjernvarme ude i vejen.

Du må for guds skyld ikke overveje at lægge andet tag på end stråtag.

Hvis du vil snakke med en tækker kan du ringe til tæk og byg. tlf.
21762324 Hils bare fra mig.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Susan

Dato : 01-04-03 19:01

On Tue, 01 Apr 2003 19:40:49 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

[SNIP]

>Hvis oliefyret ellers ikke fejler noget, så kan det vel ikke betale
>sig at skifte, og en årlig oliepris på ca 8000 kr er da billigt.
>
>Og der ligger måske slet ikke fjernvarme ude i vejen.

Det er i landzone, så jeg regner ikke med at der er noget fjernvarme.
Jeg synes også selv at 8000 kr. lyder billigt. Det er jo så hvad
sælger har oplyst, så det kan man vel godt stole på?!

>Du må for guds skyld ikke overveje at lægge andet tag på end stråtag.

Det kunne da aldrig falde mig ind. Selvom det er en del dyere at
forsikre, er det jo en pris der er delt ud over et år, så f.eks. 2000
kr. mere årligt er jo ikke meget delt ud på 12 måneder.

Jeg vil forøvrigt også nævne at det er septiktank. Hvor ofte mon sådan
en skal tømmes, og hvad koster så det?

Venlig hilsen

Susan
---
Ved svar via email, fjern alle "nospam" i emailadressen.

Fra : Lars Fischer

Dato : 02-04-03 18:41

Hej
Spørg om forsikring stråtag er ret dyrt

Fra : HHIST

Dato : 02-04-03 03:58

Behold oliefyret, jeg har hørt det bliver dyrere i forsikring hvis man
fyrer med fast brændsel på grund af større brandfare
mvh
Finn

Fra : Marlene

Dato : 02-04-03 12:16

Lars Fischer <lars-fischr@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e89cf96$0$10402$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> Spørg om forsikring stråtag er ret dyrt

Ja, det koster næsten dobbelt så meget som almindelig forsikring.

Og mht. oliefyret, så skal forbruget nok passe, hvis de bruger brændeovn
også. Det er ca. det, vi bruger om året (i år dog lidt mere pga. kulden).

Mvh. Marlene.

Fra : Frederiksen

Dato : 01-04-03 18:50

> Hvad skal jeg have med i mine overvejelser mht. stråtækt hus?

Dyrt at forsikre, større brandfare, dyrt at få lagt nyt på.

> Derudover er der oliefyr. Jeg bor et sted med fjernvarme nu, og ved
> ikke umiddelbart så meget om oliefyr. Kan det betale sig at skifte det
> ud med noget andet og mere miljøvenligt/rigtigt?

Måske en pillebrænder på kedlen i stedet. Det kommer an på forholdene.

> Varmeudgifterne står til 8000 kr årligt i salgsopstillingen, lyder det
> rigtigt? (To etager, i alt 185 m2)

Nej, det lyder bestemt ikke særlig rigtigt. Det er blot 1600 l olie, og det
synes jeg lyder er alt for lidt. Måske er der brændeovn, som de så har brugt
flittigt.

Mvh Maria

Fra : Per H

Dato : 01-04-03 19:02

On Tue, 1 Apr 2003 19:50:27 +0200, "Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
skrev:

>Dyrt at forsikre, større brandfare, dyrt at få lagt nyt på.

det koster da ikke ret meget mere end f.eks tagpap.

500 pr m2 er da billigt.

Det sværeste er at finde en tækker der kan lægge et pænt tag.

De sidste jeg snakkede med vedr. forsikring af helt nyt stråtag, blev
overrasket over at det ikke var dyrre, men det skyldes måske at der
var brandisoleret.

Men det kan man se ud af salgsopstillingen. hvad forsikringen
forlanger.

Vh Per
icq 8212837

Fra : HodjafraPjort

Dato : 01-04-03 23:05

Hej

Vandforsyning: brønd eller kommunevand ?

Min septiktank skal tømmes * 1/år koster under 1000 kr.

Brændeovn?

Vejret? (altså vej-ret !! )

Servitutter

Forurening fra olietank??

MVH Jon

Fra : Susan

Dato : 02-04-03 09:33

On Wed, 02 Apr 2003 00:04:48 +0200, HodjafraPjort
<jone@post.tdcadsl.dk> wrote:

>Hej
>
>Vandforsyning: brønd eller kommunevand ?

På salgsopstillingen står der Offentlig iflg. sælger

>Min septiktank skal tømmes * 1/år koster under 1000 kr.

Det er ok.

>Brændeovn?

Der står ikke noget om det i salgsopstillingen, så det er der nok
ikke.

>Vejret? (altså vej-ret !! )

Det ligger lige ud til en stor vej, og der er kun en kort indkørsel
ind, som kuner til os.

>Servitutter

Hvad er det lige det er? (Regner ikke med at det har noget med
servietter at gøre :))

>Forurening fra olietank??

Det vil jeg undersøge.

Fra : Anja B.

Dato : 03-04-03 06:53

"Susan" <fjeilnospam@mailnospam.dk> wrote in message

> Hvad er det lige det er? (Regner ikke med at det har noget med
> servietter at gøre :))

Det er en slags bestemmelser, der er knyttet til huset. Kan være alt muligt,
men du skal have fat i en kopi af ejendommens blad i tingbogen, hvor de
tinglyste servitutter står. Det skal man normalt have udleveret inden køb.
Eksempelvis kan der være en servitut, der giver naboen ret til at køre hen
over din gårdsplads. Eller ejendommen kan være en del af et pumpe-laug, som
driver en pumpestation til at holde grundvandet nede. Brænder pumpen af,
skal alle være med til at betale. Bare nogen eksempler fra mit eget hus....

--

Vh Anja

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-04-03 16:32

> Varmeudgifterne står til 8000 kr årligt i salgsopstillingen, lyder det
> rigtigt? (To etager, i alt 185 m2) Gør stråtaget det bedre isoleret?

Lyder meget billigt - Vi bruger det dobbelte (og det endda med
træpiller - se link nedenfor). Men hvis huset er meget godt isoleret
eller en brændeovn har tager en stor del af slæbet kan det vel godt
passe.

>oliefyr. Kan det betale sig at skifte det
>ud med noget andet og mere miljøvenligt/rigtigt?

Ikke hvis forbruget holder. Men måske der kan være en ide i at supplere
med noger solvarme eller andet miljøvenligt/rigtigt. Solvarme kan nok
bare ikke placeres pænt på stråtaget, og et fastbrændselsfyr bliver ikke
rentabelt med det lille forbrug. Men er der ikke en brændeovn er det
måske ikke dumt at sætte en op. Udover varmen "hygger" den også

--
Anders Majland
http://www.majland.org/hvolris