ISS & Javascript
Fra : Preben Meisner

Dato : 01-04-03 17:56

Jeg har et lille problem. Jeg benytter mig af den tutorial om ISS
der er på HTML.dk, altså jeg har en side (index.asp) og på den
includer jeg så forskellige andre sider. På en af de sider jeg
includer har jeg en form, og den vil jeg gerne have valideret
enden den sendes afsted. Til denne vaildering har jeg brugt
følgende java script:

<script type="text/javascript">

function validering()
{
error = 0;
if((document.forms[0].brugernavn.value=='') && (error==0))
{
alert('Du skal udfylde feltet med dit navn!');
document.forms[0].brugernavn.focus();
error = 1;
}

if(error == 0)
document.forms[0].submit();
}

</script>

Dette script virker i sig selv også godt nok, men så snart det
kommer på en side der bliver included med ISS så virker det ikke
længere, nogen der kan hjælpe mig ud? eller måske har et bedre
forslag til hvordan jeg kan validere mine forms?

På forhånd tak

Mvh.
Preben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-04-03 20:32

Preben Meisner skrev:

> Jeg har et lille problem. Jeg benytter mig af den tutorial om ISS
> der er på HTML.dk,

Jeg troede først du mente IIS (Internet Information Server), men et
tjek på html.dk viser at du nok nærmere mener SSI (Server Side
Includes). Man kan selvfølgelig nemt skrive forkert, men det er en
god ide at lære de forskellige forkortelser rigtigt. Til dels fordi
det er lettere at få hjælp når andre folk umiddelbart kan forstå
hvad man mener, men først og fremmest fordi man får meget lettere
ved selv at finde hjælp hvis man staver tekniske ord korrekt (en
googlesøgning på ISS giver et noget andet resultat end en søgning
på SSI).

Tilbage til problemet.

> <script type="text/javascript">
>
> function validering()
> {
> error = 0;
> if((document.forms[0].brugernavn.value=='') && (error==0))

Formentlig ligger årsagen til dine problemer i den måde du
refererer dine forms på. "document.forms[0]" er den første form i
et dokument - hvis du inkluderer en form med SSI før den form du
vil validere får du problemer. Du bør referere til form-elementer
via deres navn eller id.

> Dette script virker i sig selv også godt nok, men så snart det
> kommer på en side der bliver included med ISS så virker det ikke
> længere, nogen der kan hjælpe mig ud?

Som skrevet ovenfor tror jeg at problemet ligger i at du inkluderer
en anden form via SSI. Under alle omstændigheder er der ikke nogen
specielle problemer med at bruge javascript sammen med SSI. Al
inkludering foregår før selve asp-koden køres (og dermed også før
en javascriptkode køres). Du kan tjekke din kildekode i en browser
og se om det afslører en fejl - en mulighed er også at siden
indeholder ugyldig kode der får javascriptet til at fejle.

Har du evt. et link vi kan kigge på?

Løsningen til dit problem finder du bedst i gruppen
<news:dk.edb.internet.webdesign.clientside>, hvor javascript hører
hjemme.

Jeg sætter opfølgning (FUT) dertil.

FUT: dk.edb.internet.webdesign.clientside
--
Jens Gyldenkærne Clausen