En dansk spammer offentliggjort
Fra : Ukendt

Dato : 01-04-03 16:44

Hej Gruppe

Jeg har gennem længere tid fået disse mails - This really works for your
benefit.

Og så starter den med dette "I'm a real person writing to you, and I'm
telling you this works... Give
it a try... You WILL make some serious cash !"

Men det er man jo så vant til, men nu scrollede jeg for sjov ned i mailen og
dælme om ikke denne adresse kom frem:

PLACE YOUR ORDER FOR THESE REPORTS NOW :
REPORT # 1: "The Insider's Guide To Advertising
for Free On The Net"

Order Report #1 from:

K. AANAES (US$, EURO and GB£ accepted)
Hjelmsoemaglevej 22
DK-4100 Ringsted
Denmark

Jeg slog adressen op på krak (1) og ganske rigtigt, der bor en Knud Aanæs.
Han har telefon nummer: 57641877 og Mobil numre: 40748265 og 28577145
Han har også en mail adresse, så han er sat på her som CC modtager.

Han er jo medvirkende til spam, hvad kan man mon gøre ved ham?
Hvad er en passende straf?
Hvad siger juraen om at sende den slags uopfordret afsted til uskyldige
danske mail bokse?

Jeg sletter normalt spam uden at blinke med øjet, men Knuden her pisser mig
af, for jeg har fået denne mail 5 - 6 gange nu inden for en uge...

(1)http://www.krak.dk/scripts/soegning/krakdk_soegning_resultatside.asp?pub_
id=KVWW&data=t&formnavn=normal&Map_left=&Map_right=&Map_top=&Map_bottom=&VIR
K=&navn=&soegeord=&vej=Hjelmsoemaglevej+&HUSNR=22&POSTNR_FRA=4100&tlf=

--
/Jesper

Fra : Heidi

Dato : 01-04-03 16:45

Jesper Nielsen wrote:

[snip]

Det er da en familie med et seriøst antal telefonnumre!

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : B.H. [2600]

Dato : 01-04-03 17:35

"Heidi" <xnospamx@adslhome.dk>

> Det er da en familie med et seriøst antal telefonnumre!

Hvis der er noget mistænkeligt/seriøst/specielt i at have 3stk. telefonnumre
i en familie så gælder det vist efterhånden for det meste af landets
familier... jeg mener der er da ikke noget specielt i at have 3 telefonumre
pr. hustand i dagens DK

Fra : Calle.

Dato : 01-04-03 17:42

B.H. [2600] wrote:
> [...]
> meste af landets familier... jeg mener der er da ikke noget specielt
> i at have 3 telefonumre pr. hustand i dagens DK

Når jeg søger på adressen i krak, får jeg nu flere end 3
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : B.H. [2600]

Dato : 01-04-03 17:39

"Heidi" <xnospamx@adslhome.dk>

Fra : B.H. [2630]

Dato : 01-04-03 17:44

"Heidi" <xnospamx@adslhome.dk>

> [...]

i en familie så gælder det vist efterhånden for det meste af landets
familier... jeg mener der er da ikke noget specielt i at have 3 telefonumre

I øvrigt syntes jeg egentlig ikke at det er så smart igen, at hænge manden
ud med navn, adresse osv. før man har undersøgt om det måske er nogen der
blot misbruger hans info...

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-04-03 20:05

"Heidi" == Heidi <xnospamx@adslhome.dk> writes:

> Jesper Nielsen wrote:
> [snip]

> Det er da en familie med et seriøst antal telefonnumre!

Uha, så er jeg nok også spammer.

Min husstand har 2 fastnetnumre og to mobilnumre:

Mobil til Fruen og undertegnede.
Fastnetnummer som mit arbejde kender.
Fastnetnummer som familien kender.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Heidi

Dato : 01-04-03 20:57

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Uha, så er jeg nok også spammer.

Jeg har aldrig udtalt mig om at antallet af telefonnumre
skulle have nogen sammenhæng med om manden
er spammer eller ej. Jeg kommenterede bare antallet,
fordi jeg synes 6 numre er meget.

> Min husstand har 2 fastnetnumre og to mobilnumre:
>
> Mobil til Fruen og undertegnede.
> Fastnetnummer som mit arbejde kender.
> Fastnetnummer som familien kender.

Der er også forskel på 4 og 6.
Men i øvrigt var det heller ikke noget kritik - bare
en konstatering.

Fra : Elmo Jensen

Dato : 01-04-03 23:13

"Heidi" <xNOSPAMx@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> er spammer eller ej. Jeg kommenterede bare antallet,
> fordi jeg synes 6 numre er meget.

Øh.. iflg. Jesper Nielsens mail som du besvarer i starten af tråden er der
kun tre numre, men det er måske mig der har misset et eller andet....

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
MSN: netmeeting@ddibbsystem.dk
ICQ: 125572551

---
Udgående epost er certificeret Virus Frie.

Fra : Jacob

Dato : 02-04-03 00:39

> [...]
> fordi jeg synes 6 numre er meget.

> Der er også forskel på 4 og 6.
> Men i øvrigt var det heller ikke noget kritik - bare

vi har 1 x fast og 5 x mobil nr hos os (bor 5 i huset) - Og ingen af os er
spammere

Jacob

Fra : Max

Dato : 24-04-03 06:35

> vi har 1 x fast og 5 x mobil nr hos os (bor 5 i huset) - Og ingen af os er
> spammere

Fjols, læs dog hvad hun lige skrev før du svare!!!

> Jacob

JA!

/Max

Fra : Elmo Jensen

Dato : 01-04-03 23:09

> Det er da en familie med et seriøst antal telefonnumre!

Ikke forstået. Vi har da tre fastnetnumre og fire mobilnumre. Er det ikke
meget normalt?

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-04-03 16:54

"Jesper Nielsen" <jesper nielsen> wrote in message

> Han er jo medvirkende til spam, hvad kan man mon gøre ved ham?
> Hvad er en passende straf?

Bøllebank

Men bortset fra det, så er hans navn og adresse i e-mailen jo altså ikke
bevis for at han har afsendt den, så der er nok ikke noget at gøre. Med
mindre du kan få noget ud af IP nummer m.v.

Fra : HKJ

Dato : 01-04-03 17:21

"Jesper Nielsen" <jesper nielsen> wrote in message

> Han er jo medvirkende til spam, hvad kan man mon gøre ved ham?
> Hvad er en passende straf?

Hvad med at melde ham til forbrugerombudsmanden?

Du kan jo læse lidt på http://www.net-tjek.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-04-03 17:23

"Jesper Nielsen" <jesper nielsen> skrev :

>Han er jo medvirkende til spam, hvad kan man mon gøre ved ham?
>Hvad er en passende straf?
>Hvad siger juraen om at sende den slags uopfordret afsted til uskyldige
>danske mail bokse?

Den rigtige gruppe til dit indlæg havde været
news:dk.admin.netmisbrug, det er der spam diskuteres.
(og der er sat fut til denne gruppe, så svar herpå bliver bragt
der.)

Det er lige før, jeg vil kalde dig for spammer, poste til en hel
masse uvedkommende grupper uden at sætte fut til den mest
relevante.

<http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html>
<http://www.usenet.dk/grupper.pl>

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-03 18:38

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
> Den rigtige gruppe til dit indlæg havde været
> news:dk.admin.netmisbrug, det er der spam diskuteres.
> (og der er sat fut til denne gruppe, så svar herpå bliver bragt
> der.)

der var nu også et jura spm. i, men det så du ikke?

> Det er lige før, jeg vil kalde dig for spammer, poste til en hel
> masse uvedkommende grupper uden at sætte fut til den mest
> relevante.

jeg sendte den til disse grupper for vi kan vel alle blive enige om at det
er mere og mere belastende ikke? At bringe dette indlæg i flere grupper kan
måske bevirke at en anden Knude en anden gang betænker sig. Kald mig bare
spammer, men så ved du ikke hvad en spammer er..

/Jesper

Fra : Jesper

Dato : 01-04-03 22:46

"Jesper Nielsen" <jesper nielsen> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske bevirke at en anden Knude en anden gang betænker sig. Kald mig bare
> spammer, men så ved du ikke hvad en spammer er..

Næh... at poste samme indlæg i flere grupper er endnu mere belastende.
Få dig et spamfilter, hvis du ikke kan lide indholdet i din mailbox

Kig i øvrigt her, inden du brokker dig : http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-04-03 10:00

"Jesper Nielsen" <jesper nielsen> escribió

> At bringe dette indlæg i flere grupper kan
> måske bevirke at en anden Knude en anden gang betænker sig.

Jeg sender dig lige en mail om et forsvundet barn, en hund der akut
skal adopteres, røde kors telefon og bankkonti og en mail om en ny
farlig edb-virus der er i omløb, det kan måske bevirke noget
positivt.
Nej vel?
En nyhedspost skal ikke sendes til en masse offtopic grupper blot
fordi der måske er en i en af de grupper der kunne være interesseret
i at læse den. hvis der skal snakkes om spam, bør det ske i
dk.admin.netmisbrug.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : B.H. [2630]

Dato : 02-04-03 11:04

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com>

> [...]
> skal adopteres, røde kors telefon og bankkonti og en mail om en ny
> farlig edb-virus der er i omløb, det kan måske bevirke noget

He he... så er det vist skåret ud i pap så selv JP burde forstå det

Fra : e-block

Dato : 01-04-03 20:17

tror der er en der ikke kan lide naboen, og så laver en aprilsnar på ham...

Fra : DS

Dato : 02-04-03 12:42

Jesper kommer med et seriøst indlæg som vedr. en af de største problemer i
IT-verdenen - og så begynder I at tale om telefonnumre ?
Det var dælens så pernippen man kan blive ...

Jesper, jeg ved ikke om din besked hører hjemme her - er temmelig ny hvad
gælder NG's selv - og jeg kan desværre ikke hjælpe dig med et svar.

Men !

Hvis jeg modtager spam, og vi taler om den alvorlige 5-6 mails-per-dag-ting,
så findes der en masse programmer du kan bruge til at spore vedkommende. De
fleste har da også indbygget "notify ISP" funktion, med database over
tusinder af variabler - og hvilke virksomheder / domæner disse tilhører.

Selv har jeg fået standset en storm af spam fra en .hu adresse (ungarn) -
jeg havde aldrig fundet ud hvor mailsene kom fra, havde det ikke været for
et program som ovenstående. Skriv mig en mail hvis du vil høre mere om det -
det er aldrig 100% sikkert at "synderen" bliver fundet, men det virker sådan
indtil videre ...

Det skal dog nævnes at nogle af disse programmer også har "straf"
funktioner. Dvs, send spam retur ! Det har jeg dog aldrig gjort, og håber
virkelig ikke at ingen anden gør det - for se på det større perspektiv.
Hvorfor kaldes spam et stort problem ? Man kan jo både blokere sender osv,
for at undgå genen. Men problemet er lige så meget overbelastningen på
nettet og det faktum at 30-40% af al trafik på nettet er masse-mails.

Dvs. i teorien (og nedenstående skal ikke diskuteres her, selvom der sikkert
er mange der har det ene for og imod - alle de kloge hoveder)
Hvis spam ikke eksisterede, kunne vi hver især få omkring 1-2 kbs ekstra i
båndbredde.

Smid mig en mail hvis du vil høre noget mere om de der sporingsprogrammer -
og ja, de ER lovlige og for det meste faktisk freeware.

MVH, Frederik

Fra : DS

Dato : 02-04-03 12:54

Undskyld - glemte at klippe i beskeden.

Fra : Heidi

Dato : 02-04-03 14:25

DS wrote:
> Jesper kommer med et seriøst indlæg som vedr. en af de største
> problemer i IT-verdenen - og så begynder I at tale om telefonnumre ?
> Det var dælens så pernippen man kan blive ...

Jeg ved ikke hvem der er pernippen - jeg kom med en
kommentar til antallet af telefonnumre - i al uskyldighed - og
har ikke på noget tidspunkt sammenholdt dette antal med
sandsynligheden for at man er spammer - selvom flere
åbenbart ser en sammenhæng mellem disse to ting, da
de har travlt med at forsvare sig...

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-03 15:18

Fra : B.H. [2630]

Dato : 02-04-03 15:33

> [...]

> stå øvert på listen over dem man skulle sende penge til? Ergo er han jo
> medvirkende til spam og muligvis ulovlig salg.

Og du mener så at spam bekæmpes med mere spam ?

Din diskussion hører til i news:dk.admin.netmisbrug og kun der... alt andet
er misbrug/spam (som jeg med dette indlæg er med til)

Fra : Carsten

Dato : 03-04-03 11:57

Få jer et liv!

Carsten

Fra : Karin Offenbach Rasm~

Dato : 03-04-03 10:12

Hej
Rent faktisk har jeg modtaget nøjagtigt den samme mail en 7-8 gange - jeg
har dog ikke læst den færdig men slettet den i en vis fart. Jeg har
efterlyst min kat overalt på nettet og det var lige efter dette jeg begyndte
at modtage disse mails. Formodentlig en der har "hægtet" sig på da men jo
giver div. oplysninger ved efterlysninger.

Karin

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 13-04-03 19:39

Jesper Nielsen <jesper nielsen> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e89b397$0$24656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg sletter normalt spam uden at blinke med øjet, men Knuden her pisser
mig
> af, for jeg har fået denne mail 5 - 6 gange nu inden for en uge...

Post eet eller andet med hans mail-adresse i afsenderfeltet f.ex. i
misc.invest. eller alt.sex. hierakiet og lad naturen gå sin gang

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-04-03 07:45

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@remove_this.jensen.tdcadsl.dk>
wrote in message news:3e99ae3a$0$24687$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
>
> Post eet eller andet med hans mail-adresse i afsenderfeltet f.ex. i
> misc.invest. eller alt.sex. hierakiet og lad naturen gå sin gang

Fremragende idé, den vil jeg huske.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Salsalæreren

Dato : 08-05-03 13:38

Hej jeg har sendt en mail ud på nogle nyhedsgrupper angående et salsakursus,
desværre fik jeg ved ET uheld sendt flere eksemplarer afsted, straks er der
en person der tilmelder mig diverse mailinglister fordi han syntes at det
har jeg fortjent???
Men hvad skal jeg sige andet end at jeg syntes personen skal skrive til mig
og forklare hvorfor han syntes jeg spammer ham. jeg er villig til at lytte
til hans argumenter, men jeg syntes han burdte give mig chancen for at
forklare mit synspunkt.. Som går på at jeg troede at man gerne og tror
stadig at man gerne må sende relevante mails ud på nuhedgrupperneeller er
det kun "specielt indviede" som må bruge servicen???

Fra : Lars Funck

Dato : 08-05-03 13:19

"Salsalæreren" <redzepi@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Som går på at jeg troede at man gerne og tror
> stadig at man gerne må sende relevante mails ud på nuhedgrupperneeller er
> det kun "specielt indviede" som må bruge servicen???

Jeg kan godt nikke genkendende til dit problem. Der er megen hysteri på
usenet om folk der ikke holder sig 100 % på dydens smalle sti. Hvad enten
man topposter, krydsposter, har en signatur på 5 linier etc. etc. så står
"forbrydelsen" og de gener den forårsager sjældent mål med reaktionen.

Der er nogen der får et kick ud af at trashe andre ved mindste lejlighed.
Ham gutten der koblede dig på diverse maillister havde sikkert lige fundet
på det smarte kneb og sad så kun og ventede på at en "rotte" gik i fælden.
Du var så bare uheldig at træde lidt ved siden af på det forkerte tidspunkt.
Man kan kun håbe at den præcedens der nu er skabt for at straffe spammere
vil mindste folks løst til selv at stå for straffen.

MVH

Lars

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-05-03 16:25

"Salsalæreren" <redzepi@mail.dk> wrote in

> [...]
> eksemplarer afsted, straks er der en person der tilmelder mig
> diverse mailinglister fordi han syntes at det har jeg

Og du ved at det er en person der gør det og ikke bare diverse email-
adresse-høstere der har fundet den ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-05-03 13:29

Salsalæreren skrev:

> Hej jeg har sendt en mail ud på nogle nyhedsgrupper angående
> et salsakursus,

Det er bemærket.

> desværre fik jeg ved ET uheld sendt flere eksemplarer afsted,

Er det et uheld at du har sendt følgende salsarelaterede indlæg:

- og sendt dem til så forskellige grupper som dk.medier, dk.snak,
dk.sport, dk.kultur.sprog, dk.marked.privat, dk.opslag.personlige,
dk.fritid, dk.kultur.musik, dk.forbruger, alt.dk.sjat og dk.opslag?

Det er seriøst misbrug af usenet - uanset om det er bevidst eller
ej.

> straks er der en person der tilmelder mig
> diverse mailinglister fordi han syntes at det har jeg
> fortjent???

Folk der spammer er generelt ikke særlig populære. Jeg bryder mig
personligt ikke om at man "spammer tilbage" - altså tilmelder
afsenderens adresse diverse lister (specielt ikke fordi
afsenderadressen ofte er falsk) - men det er i øvrigt ret
underordnet eftersom du allerede har brugt adressen i de indlæg du
selv har sendt.

> [...]
> jeg spammer ham. jeg er villig til at lytte til hans
> argumenter, men jeg syntes han burdte give mig chancen for at

Dine salsaindlæg har måske relevans i en enkelt af de mange grupper
du har sendt det til (opslagsgruppen). I alle de andre grupper har
indlægget *ingen* relevans - det er kun til gene for gruppernes
brugere og indlægget bliver betragtet som spam.

> Som går på at jeg troede at man gerne
> og tror stadig at man gerne må sende relevante mails ud på
> nuhedgrupperne

Kodeordet er "relevante". Læs om hvad de forskellige grupper er til
her: <http://usenet.dk/grupper.pl>. Et indlæg bliver ikke relevant
fordi du mener at det er relevant i en given gruppe - læs fundatsen
for gruppen hvis du er i tvivl. Helt generelt er annoncering og
reklamer uønsket i alle almindelige debatgrupper. Du reklamerer for
dit dansekursus - men det er i de forkerte grupper.

> eller er det kun "specielt indviede" som må bruge servicen???

Nej. Usenet er for alle - man skal blot holde sig til de
retningslinjer der gælder for brug af usenet (netiketten).

Prøv at kigge på nogle af de mange sider på usenet.dk - fx denne
<http://www.usenet.dk/info/netikettebrud.html>

Jeg flytter debatten til netikettegruppen hvor den hører hjemme.

Krydspostet til 6 grupper, opfølgning (FUT)[1] er sat til: <news:dk.admin.netikette>
Svar på dette indlæg henvises til nævnte gruppe og kan kun ses der
1) <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-05-03 13:40

Lars Funck skrev:

> "Salsalæreren" <redzepi@mail.dk> skrev

> Jeg kan godt nikke genkendende til dit problem. Der er megen
> hysteri på usenet om folk der ikke holder sig 100 % på dydens
> smalle sti.

Der er folk der overreagerer ved netikettebrud, enig.

> Hvad enten man topposter, krydsposter, har en
> signatur på 5 linier etc. etc. så står "forbrydelsen" og de
> gener den forårsager sjældent mål med reaktionen.

Det er ikke tilfældet i de grupper jeg benytter. Her er langt de
fleste vejledninger ganske sobre - og de er i høj grad med til at
sikre at debatten kører uden større læsevanskeligheder.

> [...]
> ventede på at en "rotte" gik i fælden. Du var så bare uheldig
> at træde lidt ved siden af på det forkerte tidspunkt.

Nu ved jeg ikke om du har set hvad det er Salsalæreren har gjort.
Men det er altså ikke i petitesseafdelingen. Han/hun har sendt et
indlæg (med enkelte ændringer i emne og tekst) 6 gange til i alt 11
grupper. Indlægget er måske relevant i *en* af grupperne - men det
er med garanti irrelevant i de 10 andre.

Se også mit svar til Salsalæreren:

Krydspostet til 5 grupper, opfølgning (FUT)[1] er sat til: <news:dk.admin.netikette>