Montering af fodpaneler
Fra : Nikolaj Vibede

Dato : 01-04-03 16:10

Hej Gruppe

Jeg skal have monteret nogle nye fodpaneler/lister i mit køkkem. Mit
spørgsmål er hvordan man sætter dem fast? Banker man bare en halvstor dukker
igennem og ind i muren?!? Eller hvad ?

Det er tale om både gasbeton og murstens vægge.

Mvh
Nikolaj

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-04-03 16:33

"Nikolaj Vibede" <Nikolaj@*NOSPAM*vibede.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal have monteret nogle nye fodpaneler/lister i mit køkkem. Mit
> spørgsmål er hvordan man sætter dem fast? Banker man bare en halvstor

Hvis det er mange meter, ville jeg nok bruge en sømpistol. Kan lejes i
byggemarkeder.

- Martin

Fra : Calle.

Dato : 01-04-03 16:31

Nikolaj Vibede wrote:
> [...]
> dukker igennem og ind i muren?!? Eller hvad ?
>
> Det er tale om både gasbeton og murstens vægge.

Hvis du ikke vi have at søm/skruer skal være synlige, så sæt et par
klatter bygning-silicone jævnt fordelt, det kan sagtens holde dem.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 01-04-03 17:33

> [...]
dukker
> igennem og ind i muren?!? Eller hvad ?
>
> Det er tale om både gasbeton og murstens vægge.

Det smarteste er karmsøm. Fischer laver dem, byggemarkederne har dem. Du
borer et par huller i fodlisten med undersænkning som passer til sømmet, så
sætter du fodlisten hvor du vil have den, borer med et murbor igennem
fodlisten og banker karmsømmet i. Bagefter spartler du ud og så kan det ikke
ses.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Andersen

Dato : 02-04-03 16:51

Man montere paneler ved at sømme på skrå i skiftevis retning derved kan det
ikke løsnes igen da sømmene binder hinanden

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 03-04-03 03:31

" Andersen" <kenn@andersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Man montere paneler ved at sømme på skrå i skiftevis retning derved kan
det
> ikke løsnes igen da sømmene binder hinanden

Ja, men der er ikke sikkerhed for at et almindeligt søm vil gå ind i
murstensvæggen uden problemer. Med karmsøm er det lettere at styre.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-04-03 07:05

Tappe & Bang-Mortensen wrote:
> " Andersen" skrev

> Ja, men der er ikke sikkerhed for at et almindeligt søm vil gå ind i
> murstensvæggen uden problemer. Med karmsøm er det lettere at styre.

Traditionelt sømmer man, men jeg foretrækker befæstigelse med skruer.

Jeg har adskillige gange skullet nedtage fodlister/fodpaneler ved
gulvrenovering eller pålægning af svømmende gulv, og det går aldrig helt
nemt ved pudsede vægge, ligesom man hyppigt ødelægger dele af
fodlisten/fodpanelet under nedtagningen når de er befæstiget med søm.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 05-04-03 20:16

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nemt ved pudsede vægge, ligesom man hyppigt ødelægger dele af
> fodlisten/fodpanelet under nedtagningen når de er befæstiget med søm.

Det helt fede ved karmsøm er at de kan skrues ud. Man borer for igennem alt
hvad der skal sidde fast og fast på. Spørg efter dem i et byggemarked, de er
gode til mange ting. De fungerer som en skrue med rawl-plug som bankes i og
skrues ud.

mvh

Stig Bang-Mortensen