Pyntegrus i bedet
Fra : j.fjord@get2net.dk

Dato : 31-03-03 15:21

Vi skal til at have grus i nogle bede i haven.

Det ene er er åbent bed, hvor der skal laves nogle nyplantninger med små
buske.

Det andet er rundt om et 10-15 år gammelt birketræ.

Hvordan skal bunden lægges? Skal der plastik direkte under gruset, eller
skal der evt. jord imellem?

Vi ønsker naturligvis at der ikke kommer ukrudt.

Vil der være nogle problemer i forbindelse med nyplantningerne. Vi
forestiller os at have rent jord uden plastik og grus rundt om buskene.

Mvh Jesper

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-03 19:40

On 31 Mar 2003 14:20:42 GMT, j.fjord@get2net.dk wrote:

> [...]
>
>Det andet er rundt om et 10-15 år gammelt birketræ.
>
>Hvordan skal bunden lægges? Skal der plastik direkte under gruset, eller

Hvis du vil bruge plast (eller anden dug) under, så skal det være
direkte under gruset. Hvis der er jord ovenpå, så gror ukrudtet bare i
det.

>Vi ønsker naturligvis at der ikke kommer ukrudt.
>
>Vil der være nogle problemer i forbindelse med nyplantningerne. Vi
>forestiller os at have rent jord uden plastik og grus rundt om buskene.

Brug hellere 'rigtig' ukrudtsdug i stedet for plastic. Vand kan trænge
gennem ukrudtsdug, hvorimod det med plast vil samle sig hvor der er
lavest eller der hvor man prikker hul til planterne. Ukrudtsdug vil nok
også holde betydeligt bedre i det lange løb.

Med ukrudtsdug mener jeg det som hedder mypex som bruges på
planteskoler. Mypex sælges dog normalt kun i hele ruller a 100 meter (og
fra 1 meter i bredden). Men der kan nok fås noget tilsvarende i
byggemarkeder eller lign.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Mark Schiller

Dato : 02-04-03 08:14

Mon, 31 Mar 2003 20:40:08 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Med ukrudtsdug mener jeg det som hedder mypex som bruges på
>planteskoler. Mypex sælges dog normalt kun i hele ruller a 100 meter (og
>fra 1 meter i bredden).

Problemet er bare, at "I" plejer, at tage en herregård + en fliseklipper
+ de næste 40 års produktion af juletræer for det

Er der noget til hinder for, at anvende avis-tricket i stedet - altså
bortset fra, at man skal lægge nye aviser ca. hver 3. år .......

/Mark
- som undrer sig såre over, at han ikke har set en eneste chili-posting
endnu

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-03 20:12

On Wed, 02 Apr 2003 09:13:37 +0200, Mark Schiller <ms@vosborg.invalid>
wrote:

>Problemet er bare, at "I" plejer, at tage en herregård + en fliseklipper
>+ de næste 40 års produktion af juletræer for det

Nåja, alternativet er jo at du selv skal have en rulle som kun er 20%
brugt stående

>Er der noget til hinder for, at anvende avis-tricket i stedet - altså
>bortset fra, at man skal lægge nye aviser ca. hver 3. år .......

Jeg tror at dem som kan finde på at ligge plast/ukurdtsdug under sten og
barkflis f.eks. er folk som helst vil undgå arbejdet. Ikke noget forkert
i det, men hvis der så skal nye aviser under stenene hvert tredie år, så
bliver det et ret stort arbejde alligevel.

>- som undrer sig såre over, at han ikke har set en eneste chili-posting
>endnu

Det er jo knap nok blevet forår
Selv om det da vist godt nok er længe siden jeg har haft en hel
fridag....... så lidt forår må det vist være.

Fra : Mark Schiller

Dato : 03-04-03 12:45

Wed, 02 Apr 2003 21:12:28 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Nåja, alternativet er jo at du selv skal have en rulle som kun er 20%
>brugt stående

Måske

> [...]
>i det, men hvis der så skal nye aviser under stenene hvert tredie år, så
>bliver det et ret stort arbejde alligevel.

Tja, man kan da på "min" måde bruge 2 år på, at akkumulere energi nok
til at udføre opgave

>Det er jo knap nok blevet forår

Mine chiliplanter siger, at det er 15cm forår

/Mark