Mariehønehus
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 30-03-03 06:27

Jeg fik forårskatalog fra "Isabella Smith" igår.

Heri er det et mariehønehus - altså et lille hus lavet specielt til
Mariehøns... Der er også "Mad til Mariehøns".

Er det en gang "pengene lige ud af vinduet" - eller er der noget om
snakken?

Har nogen her erfaringer med at holde mariehønsene til vinteren over?

Med hjertelig sommertidshilsen
Dorte

Fra : Jakob Bock

Dato : 30-03-03 15:52

Dorte R.M. Hansen skrev:

> Har nogen her erfaringer med at holde mariehønsene til vinteren over?

Nej, men jeg har læst et sted, at mariehøns bl.a. overvintrer i de
visne brændenælder. Så opfordring må lyde, at man skal slappe lidt af
med "oprydningen" i haven både forår og efterår, da man på den måde
ødelægger grundlaget for en sund bestand af de mange gavnlige insekter
der findes.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-03 16:04

On Sun, 30 Mar 2003 15:52:26 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>med "oprydningen" i haven både forår og efterår, da man på den måde
>ødelægger grundlaget for en sund bestand af de mange gavnlige insekter

Og brændenælder er også 'hjemsted' for en del sommerfuglearter om
sommeren.

Der findes et ret godt (og billigt) hæfte om mariehøns, udgivet af
Naturhistorisk museum, det kan købes via deres hjemmeside
(http://www.naturhistoriskmuseum.dk) - hæftet kan ses her:
<http://www.naturhistoriskmuseum.dk/web/tittel/nm-2-00.htm>
http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : lilium

Dato : 30-03-03 17:43

http://www.kandu.dk/

Fra : lilium

Dato : 30-03-03 17:45

"Dorte R.M. Hansen" skrev d. 30-03-03 06:27 dette indlæg :
> [...]
> snakken?
>
> Har nogen her erfaringer med at holde mariehønsene til vinteren over?

Jeg har prøvet at overvintre mariehøns i køleskabet i et honningbæger (
uden honning ). Det gik fint og efter 2 måneder blev de sluppet løs i
drivhuset ( ca. 150 stks ).

Lilium

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-03 18:53

On Sun, 30 Mar 2003 16:45:22 GMT, "lilium" <lilium.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har prøvet at overvintre mariehøns i køleskabet i et honningbæger (
>uden honning ). Det gik fint og efter 2 måneder blev de sluppet løs i
>drivhuset ( ca. 150 stks ).

Fik de noget at leve af, eller er et køleskab så koldt at de ikke tager
føde til sig?

Vi fik på arbejdet for nogle år siden tilsendt 5000 mariehøns med posten
- de skulle bruges mod bladlus. Jeg skal hilse og sige at 5000 er mange