Haveløgs-roderi i bedet
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-03-03 18:33

Hej nyhedsgruppe

Jeg har et frygteligt roderi med haveløg i mine plantebed rundt om huset.
Jeg har nogle små buske stående med en meters mellemrum i plantebedet som
omkranser huset. Imellem disse små buske har jeg lidt løgplanter som kommer
op på forskellige tidspunkter. Der er vintergækker, påskeliljer, erantis,
scilla og mange andre. Til at starte med var der selvfølgelig system i det,
men gennem årene er det rodet sammen så det ser forfærdeligt ud. Der kommer
lidt af hvert alle steder. Hele roderiet blev ikke bedre af at en bekendt
hjalp med at luge. Der blev faktisk kylet rundt med løgene så de havnede
alle mulige steder i bedet.

Jeg vil gerne have orden på det igen (uden at skifte jorden ud). Hvordan gør
jeg det. Er der nogen som har en genial ide.

Jeg har nu ryddet et stykke jord i baghaven, hvor jeg vil placere nogle
spande. Når mine løgplanter så dukker op af jorden gennem forår og sommer og
jeg kan se hvilke sorter det er, havde jeg tænkt at grave dem op og placere
dem i spandene. Til næste år kan jeg så placere dem i bedet igen. Denne gang
i sirlig orden.

Men det er umuligt at få alle løgene gravet op. Det har jeg forsøgt sidste
år. Det blev det kun værre af. Man overser oceaner af løg.

Når jeg nu til sommer har fået gravet de løg op som jeg skal bruge, hvordan
får jeg så myrdet de oversete resterende løg. Kan jeg vande bedet med noget
som afliver de oversete løg. Jeg vil jo helst ikke aflive buskene ved samme
handling.

Hvordan får jeg renset bedene, så de er klar til næste fårårs
løgudplantning.

Er der nogen som har en god ide ?

Hilsen Åge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-03-03 01:41

Åge Halldorsson <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en
> [...]
samme
> handling.
>
> Hvordan får jeg renset bedene, så de er klar til næste fårårs

Jeg har haft dårlige erfaringer med at pensle roundup på ukrudt i
græsplænen, idet virkningen (mod forventning) senere breder sig til græsset.
Men løg er lige så sarte som græs, derfor kunne man overveje at bruge en
helt tynd blanding og kun lige snitte hvert blad en smule. Det er på eget
ansvar....

Har selv en milliard af en eller anden dværgløg, der står som en hel
græsplæne. Jeg tror de får en hilsen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen