hoppegynge.
Fra : Britta Madsen

Dato : 20-03-01 20:56

Hejsa..
Jeg har lige et spørgsmål og det er hvornår må man sætte et barn i en
hoppegynge? Jeg har en dreng på 3 mdr.
M.v.h
Britta

Fra : Marianne Høyen

Dato : 20-03-01 21:55

> Jeg har lige et spørgsmål og det er hvornår må man sætte et barn i en
> hoppegynge? Jeg har en dreng på 3 mdr.

Han skal i hvert fald kunne holde hovedet 100% selv, så det varer nok nogen
tid. Nogle tager voldsomt afstand fra hoppegynger (og gå-vogne), da man
mener, de i bedste fald er overflødige, i værste fald giver grundlag for
misdannelser. Bruger man hoppegynge eller gåvogn, da kun 15 min. ad gangen.

Marianne

Fra : Gitte Beyer

Dato : 21-03-01 18:20

Hej Marianne

> [...]
>misdannelser. Bruger man hoppegynge eller gåvogn, da kun 15 min. ad gangen.

Mener du ikke gå-stol i stedet for gå-vogn? Jeg har nemlig hørt de
samme dårlige ting om gå-stole og hoppe-gynger, men aldrig om
gå-vogne. Jeg kan nu heller ikke se, at der er den store forskel på om
den lille støtter sig til en gå-vogn eller møblerne, bortset fra
mobiliteten selvfølgelig. Mens jeg ofte har hørt "eksperter" fraråde
gå-stole, da de bl.a. kan give dårlige vaner (det er lettere at sidde
i stolen og komme omkring, end ved egen hjælp) og skader.

MVH
Gitte

Fra : Marianne Høyen

Dato : 23-03-01 21:53

"Gitte Beyer" <gitte@beyer.nu> skrev i en meddelelse

> Mener du ikke gå-stol i stedet for gå-vogn? Jeg har nemlig hørt de
> samme dårlige ting om gå-stole og hoppe-gynger, men aldrig om
> gå-vogne.

Jooooo

mvh
Marianne

Fra : Tine Andersen

Dato : 21-03-01 10:18

Britta Madsen <bm_tigerdyr@get2net.dk> wrote in message
> Hejsa..
> Jeg har lige et spørgsmål og det er hvornår må man sætte et barn i en
> hoppegynge? Jeg har en dreng på 3 mdr.
> M.v.h
> Britta

Jeg har hørt, at drenge kan få skader på testiklerne af hoppegynger, så
måske er svaret 'aldrig'
Tine

Fra : bo nielsen

Dato : 21-03-01 12:35

Hej,
Din dreng skal kunne sidde selv, dvs uden støtte på et fladt underlag,
ellers risikerer du at han får skadet sin rygrad. Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Birdy

Dato : 21-03-01 19:21

Er der egentlig nogen grund til at sætte ham i den?
Birdy

Fra : Anne

Dato : 27-03-01 22:08

Hej Britta,
for at dit barn skal kunne udvikle de muskler og færdigheder han skal bruge
til senere at sidde, kravle og gå et det vigtigt ikke at gribe ind i
forløbet.
For at kunne f.eks. sidde, øver og træner barnet alle de muskler der er brug
for liggene på gulvet, det løfter hoved, det løfter ben, det laver en
siddestilling liggene på ryggen o.s.v.
Når du tilbyder dit barn et legetøj som hoppegynge, gåvogn og jeg vil da
også nævne skråstolen så indskrænker du faktisk dets bevægelighed og
motivation på både kortere og længere sigt.
Det bedste du kan gøre for at dit barn skal udvikle en god motorik er, at
lade det ligge på et tæppe på gulvet med legetøj indenfor og udenfor
rækkevidde. Lad være med at lade det sidde før at det selv kan sætte sig op.
Og resten af tiden at bære det på din krop enten ved hjælp af en bæresele,
din arm eller et bæreklæde.

Anne

--
Hvis du er i tvivl om vaccination... http://www.vaccinationsforum.dk/

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 28-03-01 19:03

> for at dit barn skal kunne udvikle de muskler og færdigheder han skal
bruge
> til senere at sidde, kravle og gå et det vigtigt ikke at gribe ind i
> forløbet.
Jeg kommer så tit til at tænke på de "stakkels" afrikanske og indianske
børn,
der er bundet til deres mores ryg det første leveår...
Er der nogen undersøgelser om hvorvidt disse børn udvikler normal motorik
eller aldrig lærer at holde balancen....Bare en tanke.
Selv hører min datter til gruppen, der aldrig har kravlet eller ligget på
maven, det
sidste fordi hun altid havde mavekneb. Så hvidt jeg kan forstå på vores
læge,
har hun ikke taget skade.
Jeg tror snarere problemet kan være, at de bliver ladt alene eller måske
sidder forkert?

MVH Carina

Fra : Anne

Dato : 28-03-01 21:14

> [...]
> Er der nogen undersøgelser om hvorvidt disse børn udvikler normal motorik
> eller aldrig lærer at holde balancen....Bare en tanke.

Jeg tror faktisk, at noget af det bedste man kan gøre for sit barn, er at
bære det så tit som overhovedet muligt indtil det selv kan gå, ligesom aber
og naturfolk gør det. Det er nemlig noget der udvikler balancen, men når man
lægger det fra sig, tror jeg ikke det var tanken at det skulle puttes i
noget holdeapparat.

> [...]
> maven, det
> sidste fordi hun altid havde mavekneb. Så hvidt jeg kan forstå på vores

Så er spørgsmålet hvad vil det sige at tage skade?
Vi ved at det er vigtigt for senere indlæring at have afsluttet
udviklungstrin som f.eks. kravlestadiet, men evtl. problemer er jo ikke så
enkele at diagnosticere som et brækket ben.

> Jeg tror snarere problemet kan være, at de bliver ladt alene eller måske
> sidder forkert?

Jeg tror at der er mange små der sidder forkert, for tidligt og for længe.
Og desværre er der jo også nogle der bliver ladt i fred/alene fordi de er
såkaldte nemme børn der ikke brokker sig.

Anne

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 31-03-01 22:31

> [...]
man
> lægger det fra sig, tror jeg ikke det var tanken at det skulle puttes i

hej Anne

du gav mig selv løsningen til ovenstående dillemma:
Da jeg "påstod", at min datter ikke har kravlet eller ligget på maven,
glemte jeg at tilføje, at hun stort set altid har hængt på en af os
forældre.
Hun har haft delvist kolik forstået på den måde at hun altid have mavekneb
og var utilpads. Vi var meget glade for opfindelsen af bæreselen, da den var
det eneste sted hun var nogenlunde rolig i. Så man kan godt sige, hun blev
bevæget en del ligesom inde i maven, og på den måde fik styrket balnacen.?

MVH Carina