Religion en sygdom?
Fra : Peter

Dato : 29-03-03 01:24

Hej jeg så denne artikkel, der tyder på at religiøse og andre folk med vrangforstillinger reelt
har en sygdom i hjernen.
Se artiklen "God on brain"

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2865009.stm

mvh Peter

Fra : TBC

Dato : 29-03-03 05:51

"Peter" <pex@NoEmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej jeg så denne artikkel, der tyder på at religiøse og andre folk med
> [...]

Man har jo tydeligvis overfortolket artiklen hvis den konklusion man når er
"at religion er en *sygdom* i hjernen" (Artiklen vil dog til dit forsvar
meget gerne insinuere dette)

Artiklen beskæftiger sig med folk der lider af Epilepsi der udgår fra
hjernens tindinge-lap. Man ved at der blandt en minoritet af disse patienter
er nogle der har større tilbøjelighed til religiøse forestillinger og
psykotiske oplevelser, hvilket der ikke er noget nyt i. Jeg arbejder selv i
psykiatrien, hvor det iøvrigt er velkendt et en del psykotiske mennesker
også har tendens til epilepsi. Det væsentlige er at man nu har fundet at der
blandt de mennesker der har denne specifikke lidelse, epilepsi der udgår fra
hjernens tindinge-lap, er større kropslig respons på religiøse symboler end
hos andre. Derfor formoder og forslår man nu at det er forbindelser og
aktivitet i tindinge lappen der er i fokus, når det handler om det man i dag
forstår som religiøse oplevelsers fysiske manifesteringer, indvirkning og
aktivitet i hjernen. Man har ingen formodninger, forslag og da slet ikke
konklusioner videre end det, som f.eks i stil med hvad der kommer først,
hønen eller ægget. ...Det er der simpelthen ikke videnskabelig basis for at
kunne.

At man så personligt skulle kunne nå en konklusion som at religion, som har
været hos mennesket til alle kendte tider blot er en sygdom, fortæller
allerhøjest kun om hvilken slutning man så selv har lyst til, eller måske
ligefrem har behov for at tage. - Det er ihvertfald imponerende så hurtigt
og så tit man ser folk gerne vil afvise og afvikle religion i deres liv.
Spørgsmålet er hvorfor de ikke blot personligt kan nøjes med det, men
derimod kaster sig over enhver tyndbenet chance der måtte syntes at være for
at kunne bortmane gud . Hvorfor har man et behov for det, hvis man i
forvejen har afvist det i sit liv ?

Der til skal der jo *fra det religiøse perspektiv* tages til indtægt at der
kan siges at skulle skelnes imellem både sande [gudgivne] og falske [f.eks
selvsuggestive, psykotiske eller dæmonisk inspirerede] religiøse oplevelser.
Jeg vil personligt mene at sidstnævnte kategori [falske] er i væsentlig og
næsten suveræn overvægt. - Selv har de eneste "religiøse" oplevelser (som
man definerer religiøse oplevelse i denne relation) jeg har haft, været
under indflydelse af LSD og Psylopsopin den gang jeg (vildfarent)
eksperimenterede med det i min åndelige søgen. - Det var ihvertfald *ikke*
først og fremmest gudgivne religiøse oplevelser der var tale om der, men der
var helt sikkert heftig aktivitet, ...også i mine tindingelapper

TBC

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-03-03 12:18

Peter <pex@NoEmail.com> writes:

> Hej jeg så denne artikkel, der tyder på at religiøse og andre folk med vrangforstillinger reelt
> har en sygdom i hjernen.
> Se artiklen "God on brain"

Ethvert begynderkursus i logik ville fortælle dig dette i en af de
første lektioner, men OK:

Udsagn a: Der eksisterer x, der også er y

Udsagn b: For alle x gælder at de er y.

Du siger:

x: personer med religiøse oplevelser
y: person med sygdom i hjernen
a -> b

Eller på menneskesprog:

(Der eksisterer personer med religiøse oplevelser, der også har en
sygdom i hjernen) medfører at (For alle personer med religiøse
oplevelser gælder det, at de har en sygdom i hjernen).

Du kan _ikke_ slutte fra udsagn a til udsagn b. Det er en
fejlslutning.

Hvis du er i tvivl skal jeg gerne give dig et af de mest berømte
eksempler herhjemme på netop denne type fejlslutninger:

x: ting, der ikke kan flyve
y: sten.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : TBC

Dato : 29-03-03 14:03

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan _ikke_ slutte fra udsagn a til udsagn b. Det er en
> fejlslutning.

Nå ja, så flot, simpelt og logisk kan det selvfølgelig også udtrykkes.

Men det lader til at være normen at være overmåde overinklusiv hvis chancen
øjnes for at kunne miskreditere sand såvel som falsk religion, ja i det hele
taget bare religion og religiøsitet nu om stunder.

TBC

Fra : Von Eberstein

Dato : 26-04-03 10:51

Hmm vil det sige;

'Alt hvad der er virkeligt kan bevises(eller baggrunden for det kan)'

-Religionens baggrund (gud) kan ikke bevises
-religion er ikke virkeligt

???

Fra : TBC

Dato : 30-04-03 03:33

"Von Eberstein" <Therapy@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm vil det sige;
>
> 'Alt hvad der er virkeligt kan bevises(eller baggrunden for det kan)'
>
> -Religionens baggrund (gud) kan ikke bevises
> -religion er ikke virkeligt

Hvis du ønsker at dine medebatører skal kunne forstå relationen du
"besvarer" er du nødt til at gøre det mere klart, hvem og hvad du besvarer.
(ved f.eks at bruge usenet's anbefalede citatteknik)

Som det er nu kan jeg ikke finde relation til mit indlæg og mine udsagn og
så din besvarelse som i tråden er sat som en opfølgning (RE:) til mit
indlæg, eftersom jeg ikke kan kæde din besvarelse sammen med at jeg
fremholdt at der er en dominerende tendens til at miskreditere religion og
religiøsitet i tiden.

Men skal jeg umiddelbart kommentere dine alenestående udsagn vil jeg mene at
der sikkert er mange ting i eksistens som man ikke kan bevise. En gang
evnede man ikke at bevise at der fandtes bakterier, galakser, DNA eller
magnetisme osv. Men det betød jo ikke at det ikke var noget der også fandtes
og var virkeligt den gang, vel ?

TBC

Fra : René Løwenneck

Dato : 01-04-03 16:01

Hej Peter !

"Peter" <pex@NoEmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej jeg så denne artikkel, der tyder på at religiøse og andre folk med
vrangforstillinger reelt
> har en sygdom i hjernen.

Sejt )

René Løweneck
www.loweneck.dk
www.lowesite.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-05-03 22:24

Religion er ingen sygdom, men et forsøg på at finde et trygt ståsted i
en verden man ikke kan forstå.

Kommer man ud for noget man ikke kan forstå eller forklare, så kan det
gøres religiøst og derved bliver det mere forståeligt og dermed trygt.
Er hændelsen uhyggelig kan den difineres som modsætning til den
religiøse øverste gud og derved blive en del af det religiøse
verdensbillede og så er det også blevet sat i en ramme der gør ens
tilværelse tryg.

Så religion er blot et forsøg på at skabe sig en fast klippe i det
oprørte hav.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Von Eberstein

Dato : 01-05-03 23:16

Helt enig, med dig der. Selvom at psykiatrien nok mener noget andet om
religion... Vi har vel alle vores egen religion eller ståsted. Desværre
prøver vi at finde det ståsted alle andre steder end i os selv.

--

PVE

Neopsykologi - Genopstarten af en gammel æra
www.neopsychology.tk

Fra : Vidal

Dato : 02-05-03 22:47

In news:3eb19848$0$52120$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Von Eberstein <Therapy@c.dk> typed:

> Helt enig, med dig der. Selvom at psykiatrien nok mener noget andet om
> religion... Vi har vel alle vores egen religion eller ståsted.

Er det neopsykologien, eller den etablerede, du refererer til?

> Desværre prøver vi at finde det ståsted alle andre steder end i os
> selv.

Lukas 17:.

21 Ikke heller vil man sige: Se her, eller: Se der er det;
thi se, Guds Rige er inden i eder."

Så Von, din påstand gælder ikke de kristne, men kun jer andre.
Måske skulle du alligevel forsøge med biblen igen, selvom
den ikke sagde dig noget i første omgang. Du har ikke set
ordentligt efter.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche
mener. Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik

Fra : Von Eberstein

Dato : 03-05-03 08:34

Ståsteder, nej. Jeg er fandt noget i mig selv - ikke ved brug af religion
eller psykologi, men i zoo. Derfor undrer det mig at man har så stor trang
til at høre til noget som er meget rigtigt end andet. Når du bliver født er
du ren. Derefter blive man præget med nøje udvalgte særheder, forældrene end
måtte have. Men at udvikle sit eget, nej gudfader, hvad kunne det dog ikke
føre til. Jeg er ikke ubekendt med biblen. Jeg ser en kombineret
underholdnings og fagbog. Faktisk en smart sammensætning. I
fagbogsmaterialet kan vi idag se noget historisk rigtighed og i
underholdningsbogen 'tror' vi at det er rigtigt, fordi der jo også er en
fagbog. Nej - religion er ikke en sygdom... Det er en misforståelse..

--

PVE

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-05-03 01:06

Von Eberstein Therapy@c.dk skrev dette:

> Nej - religion er ikke en sygdom... Det er en misforståelse..

Dén holdning kan kun skyldes at du har misforstået hvad Bibelen og den
bibelske kristendom er for en størrelse!

Og så må du iøvrigt meget gerne sætte dig ind i reglerne for hvordan
man bedst klipper og citerer det indlæg man svarer på; læs mere her:

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Von Eberstein

Dato : 05-05-03 03:13

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Dén holdning kan kun skyldes at du har misforstået hvad Bibelen og den
> bibelske kristendom er for en størrelse!

Det er muligt. Der er jo utroligt mange måder at læse biblen på. Hvilken af
dem hentyder du til?

> Og så må du iøvrigt meget gerne sætte dig ind i reglerne for hvordan
> man bedst klipper og citerer det indlæg man svarer på; læs mere her:
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Læst og forstået. Takker for det og prøver at huske hvordan det skal gøres

PVE

Humanity on trial
www.N-P-I.tk

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-05-03 06:39

Von Eberstein Therapy@c.dk skrev dette:

> Læst og forstået. Takker for det og prøver at huske hvordan det
> skal gøres

Helt ok

Fra : Vidal

Dato : 05-05-03 12:05

"Von Eberstein" <Therapy@c.dk> wrote in message news:<3eb5c6b9$0$89614$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Det er muligt. Der er jo utroligt mange måder at læse biblen på. Hvilken af
> dem hentyder du til?

Det er vist ligegyldigt hvilken, bare en af dem.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Von Eberstein

Dato : 07-05-03 08:23

> Det er vist ligegyldigt hvilken, bare en af dem.

Hvilket så vil sige.... At jeg kan gå til en Satanist og få svaret?

--
PVE

Humanity on trial
www.N-P-I.tk

Fra : Vidal

Dato : 07-05-03 19:53

In news:3eb8b0de$0$89595$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Von Eberstein <Therapy@c.dk> typed:

> Hvilket så vil sige.... At jeg kan gå til en Satanist og få svaret?

Njah, det er jo *din* måde at læse biblen på, der efterlyses,
eller blot en af de utallige læsninger, du (aner)kender...

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Von Eberstein

Dato : 08-05-03 08:56

*lol* Det er vist ved at løbe lidt ud i sandet her.

Fred være med det.

--
PVE

Humanity on trial
www.N-P-I.tk

Fra : Vidal

Dato : 08-05-03 19:59

In news:3eba0927$0$89620$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
[...]

AF:

[...]

Vidal:

_______________________________________

> Det er vist ved at løbe lidt ud i sandet her.

Jo, det er vist mere luft end substans med dig?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : René Løweneck

Dato : 05-05-03 20:45

Hej Vidal !

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Så Von, din påstand gælder ikke de kristne, men kun jer andre.....

Hvad mener du med det ?

René Løweneck
www.loweneck.dk
www.lowesite.dk
LøweSite CMS er specialdesignet til små og mellemstore danske virksomheder.

Fra : Vidal

Dato : 05-05-03 22:59

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse

> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med det ?

Von siger:

"Vi har vel alle vores egen religion eller ståsted. Desværre
prøver vi at finde det ståsted alle andre steder end i os selv."

I Lukas 17:21 (det er i Biblen) står der

21 Ikke heller vil man sige: Se her, eller: Se der er det;
for se, Guds Rige er inden i eder."

Hvilket, hvis du studerer det nøjere, påviser Von ikke har ret,
ihverfald med hensyn til kristne. Gudsriget er inden i mennesket,
derfor er for vi kristne det ståsted, Von omtaler, i os selv og skal
søges der.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-05-03 00:40

lars@hjertensfryd.dk (Lars Kristensen) writes:

> Religion er ingen sygdom, men et forsøg på at finde et trygt ståsted i
> en verden man ikke kan forstå.

Eller også er religion noget, som mange ikke kan forstå og derfor
prøver at akademisere.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Tryk NO NO NO NO NO NO, herefter er telefonen i
The RockBear. ((^)) 'Normal stilling'"