Er det marked for dette ? (oppfinnelse)
Fra : Reinert Korsnes

Dato : 28-03-03 11:08

Hei,

Er noen som tror at det er et marked for denne oppfinnelsen:

http://home.chello.no/~rkorsnes/lure/

?

reinert

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-03-03 09:48

"Reinert Korsnes" skrev
> Er noen som tror at det er et marked for denne oppfinnelsen:

Den er nok allerede opfundet. Det hedder en wobler
Prøv heller kræfter med en "lure" som kan fyldes, helt eller delvis,
med vand, så den kan kastes langt og spinnes langsomt ind uden at synke
for hurtigt.
Lidt a la´ et bobleflod. Sådan een ville jeg gerne købe.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 29-03-03 21:13

Peter Schrøder wrote:

> "Reinert Korsnes" skrev
>
> Den er nok allerede opfundet. Det hedder en wobler

Takk for interesse.

Jeg har oppdatert min presentasjon på bakgrunn
av tilbakemeldinger. Så mange har missforstått.
Kunne du se på dette:

http://home.chello.no/~rkorsnes/lure/

?

(jeg tror du også har missforstått - beklager men
kommunikasjon kan være vanskelig)

reinert

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 29-03-03 21:22

On Sat, 29 Mar 2003 21:12:54 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Reinert
Korsnes wrote:

>Takk for interesse.
>
>Jeg har oppdatert min presentasjon på bakgrunn
>av tilbakemeldinger. Så mange har missforstått.
>Kunne du se på dette:

Jag tror inte det finns något större intresse för din uppfinning. Om man
behöver en wobbler som kan ställas in att gå på olika djup så kan man köpa
en Abu Hi-Lo. Sådana har funnits i 50 år.

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 31-03-03 08:49

*?* kent *?* wrote:

> Jag tror inte det finns något större intresse för din uppfinning. Om man
> behöver en wobbler som kan ställas in att gå på olika djup så kan man köpa
> en Abu Hi-Lo. Sådana har funnits i 50 år.

Den kjenner jeg ikke til.
Finnes det beskrivelse av den på Internet ?
Kan den rotere ?
Er den lett (for den må vel flyte) ?

reinert

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 31-03-03 15:54

On Mon, 31 Mar 2003 09:48:41 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Reinert
Korsnes wrote:

>Den kjenner jeg ikke til.

?????

Det är en av de mest kända wobblers som finns....

>Finnes det beskrivelse av den på Internet ?

Från ABUs katalog 1956:
<http://www.antiquetackleobserver.com/abuhilo9.jpg>
<http://www.antiquetackleobserver.com/abuhilo10.jpg>

Och Hi-Lo säljs fortfarande, och anses bland annat som det bästa som finns
om man fiskar efter gädda.

>Kan den rotere ?

Varför skulle den rotera? Den imiterar en fisk, fiskar roterar sällan.

>Er den lett (for den må vel flyte) ?

Finns både som flytande och sjunkande, och i olika storlekar.

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 01-04-03 08:13

*?* kent *?* wrote:

> ?????

Og grunnen er at jeg for det meste har fisket
i sjøen (både fra land og båt). Woblere er
vel mest for jedde ? (jedde finnes ikke der
jeg har fisket).

reinert

....snipp..

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 01-04-03 14:42

On Tue, 01 Apr 2003 09:13:28 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Reinert
Korsnes wrote:

>Og grunnen er at jeg for det meste har fisket
>i sjøen (både fra land og båt). Woblere er
>vel mest for jedde ? (jedde finnes ikke der
>jeg har fisket).

Wobbler kan användas för de flesta sorters fisk, inte bara gädda.

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 01-04-03 10:08

*?* kent *?* wrote:

....snip...

> Och Hi-Lo säljs fortfarande, och anses bland annat som det bästa som finns
> om man fiskar efter gädda.

> Varför skulle den rotera? Den imiterar en fisk, fiskar roterar sällan.

Forresten, synes du ikke det er litt upraktisk med alle
krokene som disse wobblerne gjere har under ?

En funksjon til disse krokene er vel at wobbleren
skal holde balansen (og ikke for å kroke fast
fisken) ? Ihvertfall for "normalt" fiske, så kommer
fisken etter sluken og det er vel mest naturlig
å ha en kroken (dreggen) bak på sluken ?
En wobbler ligger ikke enkelt i en eske.
Den henger seg gjerne på alt mulig.

Jeg prøver her bare å finne et argument mot wobblere
til fordel for min oppfinnelse

reinert

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 01-04-03 14:46

On Tue, 01 Apr 2003 11:07:42 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Reinert
Korsnes wrote:

>*?* kent *?* wrote:
>
>...snip...

>Forresten, synes du ikke det er litt upraktisk med alle
>krokene som disse wobblerne gjere har under ?

Nej. Du kan ta av krokar om du vill.

>En funksjon til disse krokene er vel at wobbleren
>skal holde balansen (og ikke for å kroke fast
>fisken) ? Ihvertfall for "normalt" fiske, så kommer

Nej. Krokarna behövs inte för balansen.

>fisken etter sluken og det er vel mest naturlig
>å ha en kroken (dreggen) bak på sluken ?

Det beror på vad det är för fisk. Många fiskarter hugger mitt på
bytesfisken (=wobblern).

>En wobbler ligger ikke enkelt i en eske.
>Den henger seg gjerne på alt mulig.

Varför testar du inte wobblers själv, och får en egen uppfattning om det?
Wobblers finns i alla varianter, stora och små, med trekrok och med
dubbelkrok, med en krok och med flera krokar, sjunkande och flytande, ledad
och oledad, och i alla tänkbara färger (plus en del till). Med mera.

>Jeg prøver her bare å finne et argument mot wobblere
>til fordel for min oppfinnelse

Jag tror du kommer att få mycket svårt att hitta argument som går mot
wobbler och samtidigt är för din uppfinning.

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 01-04-03 16:20

*¨* kent *¨* wrote:

> [...]
> bytesfisken (=wobblern).

> Varför testar du inte wobblers själv, och får en egen uppfattning om det?

Jeg tror ingen bruker wobblere for sjøfiske ?
Selv etter laks. Ihvertfall har jeg aldri sett sette brukt i havet.
Jeg har kjøpt mange woblere i min tid - men aldri brukt dem mye.

Og hvorfor har sluker vanligvis bare krok ved halen ?

reinert

...snip...

Fra : Henric

Dato : 01-04-03 19:24

> Jeg tror ingen bruker wobblere for sjøfiske ?
Jag fiskar en hel del lax på små Rappalawobblers. Gös (sandart?) har jag
endast tagit på wobbler. De extra krokarna är bra när du fiskar med längre
wobblers eller får hugg av tex gös. Dom är hårda i käften och svårkrokade
men eftersom de flesta wobblers ej hämmas i gången av krokarna (förutsatt
man ej valt för stora krokar) är det alltigenom ett plus att ha fler än en
trekrok på wobblern (om vi bortser från att avkrokingsmöjligheterna
försvåras av extra krokar samt trasselrisken vid kast). När du trollar tex
gös vill du ha flytande wobblers som tillåter att du stannar båten. En sked
sjunker till botten och fastnar oftast. Man måste skilja på skedar och
wobblers utifrån deras unika egenskaper som bete - det ena kan ej ersätta
det andra, utan bör ses som komplement i den kompletta fiskelådan.
/H

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 01-04-03 20:24

On Tue, 01 Apr 2003 17:20:22 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Reinert
Korsnes wrote:

<klipp>

>Jeg tror ingen bruker wobblere for sjøfiske ?

Tro inte så mycket. Det finns många som använder wobblers vid havsfiske.
Rapala säljer mängder med wobblers som är speciellt gjorda för saltvatten.

>Selv etter laks. Ihvertfall har jeg aldri sett sette brukt i havet.

Att _du_ inte har sett det innebär inte att de inte används.

>Jeg har kjøpt mange woblere i min tid - men aldri brukt dem mye.

Och?

>Og hvorfor har sluker vanligvis bare krok ved halen ?

Antagligen för att det är svårt att montera krokar på andra ställen. Men
det finns metalldrag/-sluker som har mer än bara en krok, bland annat så
tillverkar Abu sådana.

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 05-04-03 21:14

*¨* kent *¨* wrote:

> [...]
> Rapala säljer mängder med wobblers som är speciellt gjorda för saltvatten.

> Att _du_ inte har sett det innebär inte att de inte används.

Det avhenger kanskje hvor i verrden en fisker

reinert

....snip...

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 05-04-03 21:33

On Sat, 05 Apr 2003 22:14:06 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Reinert
Korsnes wrote:

>Det avhenger kanskje hvor i verrden en fisker

Nej. Wobblers används överallt, från Polynesien till Grönland. Jag vet folk
som använder wobblers i Saltströmmen i Nordnorge, i Norges fjordar, i
insjöar, i åar och älvar, vid havsfiske i Nordsjön och Östersjön. Och
överallt annars.

Det är bara du som inte VILL förstå att wobblers är bra, och kan användas
till alla sorters fiske, och att din nya uppfinning inte fyller ett tomrum,
utan den platsen är redan upptagen av wobblers.....

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 07-04-03 13:20

*?* kent *?* wrote:

> [...]
> folk som använder wobblers i Saltströmmen i Nordnorge, i Norges fjordar, i
> insjöar, i åar och älvar, vid havsfiske i Nordsjön och Östersjön. Och

Jeg har fisket tonnevis med fiskestang i midten av Norge
(Nord Trøndelag) og ihvertfall der bruker de ikke bruker wobblere
- kanskje med unntak av en eller annen forvirret turist

Det virker som at wobblere brukes av folk som
ikke er vant til å fylle båten og fryseren

reinert

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 07-04-03 14:26

On Mon, 07 Apr 2003 14:20:21 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Reinert
Korsnes wrote:

> [...]
>- kanskje med unntak av en eller annen forvirret turist
>
>Det virker som at wobblere brukes av folk som
>ikke er vant til å fylle båten og fryseren

De som bara är ute efter att fylla båten och frysen är inte sportfiskare
(lystfiskere), så vad sådant folk gör intresserar mig inte alls. Men jag
vet att på de flesta ställen så använder sådant folk nät.

Det faktum att _du_ inte verkar känna till wobblers säger bara att du inte
är en _sportfiskare_. Inget annat.

<klipp>

EOD.

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 08-04-03 07:43

*?* kent *?* wrote:

> [...]
> vet att på de flesta ställen så använder sådant folk nät.
>
> Det faktum att _du_ inte verkar känna till wobblers säger bara att du inte

I Norge heter det "matauk". Dvs en organiserer sin egen mat
ved en slags "natural-husholdning". Altså en "ikke-urban"
livsstil. En kan også tørke, røyke og salte fisken.
Da unngår en fryseren.

Woblere med masse uhåndterlige kroker er noe "urbant dill".
Noe for de som til vanlig spiser råtten fisk fra butikken

reinert

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 08-04-03 15:28

On Tue, 08 Apr 2003 08:42:56 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Reinert
Korsnes wrote:

> [...]
>
>Woblere med masse uhåndterlige kroker er noe "urbant dill".
>Noe for de som til vanlig spiser råtten fisk fra butikken

Du har hamnat i fel newsgrupp. Den här gruppen heter
"dk.fritid.lystfiskeri". Och den är avsedd för _lystfiskere_. Inte för
sådana som du.

Så forsvind.

Fra : Henric

Dato : 08-04-03 18:35

Lysande läsning
Det enda sättet att undersöka marknadspotentialen är att låta tillverka
några exemplar av draget och försöka sälja det. Här finns inga sanningar att
hämta. Bara åsikter. Kan man sälja Magic Lure så kan du nog sälja ditt drag.
Ditt drag kanske kan vara ett fint komplement till just wobblern och skeden?
Naturhushållning tycker jag inte alls står i motsats till att vara
sportfiskare. Jag köper själv aldrig fisk utan fiskar upp allt jag behöver
för konsumtion. Övergår det däremot till fiske för avsalu är vi inne på
något helt annat.
Mvh Henric

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 09-04-03 13:57

Henric wrote:

> [...]
> för konsumtion. Övergår det däremot till fiske för avsalu är vi inne på

En viktig del av mitt "lyst-fiskeri" er å tilberede
og spise fisken. Kanskje lagre den også.

Altså fisk som jeg selv har fisket med eller uten wobbler

reinert

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-03-03 22:00

"Reinert Korsnes" skrev
> Jeg har oppdatert min presentasjon på bakgrunn
> av tilbakemeldinger. Så mange har missforstått.

Hej igen Reinert. Din ide er sund nok. Men: Hvordan opnår du at vand
og luft bytter plads under indspinningen. Min erfaring siger, at, hvis
du har en
lure for enden af din line, er der kun to faktorer som spiller ind:
Vægten på luren
og vinklen på linen, medmindre du har en "depth/pressure driven
regulation of the
outer geometry of the lure" som netop en wobler har.
Har du fået det til at virke i praksis?

> (jeg tror du også har missforstått - beklager men
> kommunikasjon kan være vanskelig)

Ja, det er lidt vanskeligt at fiske på norsk.

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 31-03-03 08:34

Peter Schrøder wrote:

> "Reinert Korsnes" skrev
>
> Hej igen Reinert. Din ide er sund nok. Men: Hvordan opnår du at vand
> og luft bytter plads under indspinningen. Min erfaring siger, at, hvis

Det er foreløbig en hemmelighet.
Dette er bare en liten hobby for meg, men jeg skal eventuelt gå noen runder
med Patentstyret før jeg publiserer dette. I mellomtiden
prøver jeg også på egen hånd å finne ut om dette er funnet opp før.
Det gjelder å finpusse patentkravene før en publiserer.

> [...]
> regulation of the
> outer geometry of the lure" som netop en wobler har.

Jeg har bare brukt enkle woblere der dypet til den
bare avhenger av hvor fort en trekker den (i tillegg
til vinkelen til linen). Men det finnes altså woblere
som er "trykk-følsomme" - altså som "vet" hvor dypt
de er og som brukeren kan instille på f.eks. 2 m dyp ?
Inneholder de en gass-lomme ? Og kan de rotere ?

Kunne du eventuelt gi meg en referanse på dette ?

> Har du fået det til at virke i praksis?

Jeg har bare gjort enkle (delvise) eksperimenter
og fysikken er enkel.

Jeg tror at det blir litt komplisert/dyrt for meg
å lage en komplett modell som jeg kan fiske og gjøre
felt-eksperimenter med (for å vise mulige investorer etc).
Som sagt, så er dette en ganske uhøytidlig hobby for meg
og det er sikkert 99 prosent sjanse for at dette bare ender
et morsomt forsøk. Det er uansett vanskelig
og dyrt å introdusere nye konsepter.

Min siste oppdatering av http://home.chello.no/~rkorsnes/lure
viser altså hvordan en enkelt kan forsikre seg om funksjonaliteten
(gitt at en tror at jeg har funnet opp en mekanisme der
vann/luft bytter plass avhengig av omgivende trykk).

reinert

PS: jeg har spurt tilsvarende på andre nyhets-grupper
og fått mange usaklige svar. Jeg begynner nesten
å lure på om dette kan ha markeds-interesse i en
sammenhegn som jeg enda ikke har forstått. Kunne
en tenke seg et sett av "pelagiske fiske-sluker"
og som har interesse for fiske etter storfisk
fra båt i tropene ? Min oppfinelse har nok mest
interesse for store sluker (lures).

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 31-03-03 08:55

Bare en kommentar til:

En ide bak oppfinnelsen er å lage en sluk
som mer naturlig "svømmer" som en fisk.

Sluker av metall synker jo som bare det og
de woblerne, som jeg har sett, flyter.
Og begge har en tendens til å gå mye rett frem.

Dette er jo ikke så "naturlig" ?

Jeg *tror* at ved å bruke min oppfinnelse så kan
en også lage sluker som oppfører seg som om de
er skadd. For enkelte predator-fisk er jo dette
gjerne interessant ?

reinert

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 31-03-03 15:56

On Mon, 31 Mar 2003 09:54:38 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Reinert
Korsnes wrote:

> [...]
>
>Jeg *tror* at ved å bruke min oppfinnelse så kan
>en også lage sluker som oppfører seg som om de
>er skadd. For enkelte predator-fisk er jo dette

Är du sportfiskare/lystfisker själv? _Alla_ wobblers imiterar skadade
fiskar, och metalldrag/-sluker sjunker inte bara utan om de är avsedda för
kastfiske så rör de sig som en fisk. Det är ju det som är hela meningen med
det.

Så det tycks mig som om du försöker uppfinna hjulet en gång till.

Fra : Henric

Dato : 31-03-03 21:55

Kan man åstakomma en "störd" gång är detta mycket intressant. En wobbler
eller en sked har oftast ett relativt periodiskt och symetriskt
rörelsemönster. Man löser detta med huggutlösande störningar vid laxtrolling
med hjälp av dodgers eller flashers med extra lång lina som då och då kommer
att "störa" betets gång och skapa divergens från det normala rörelsemönstret
i betet. Jag gjuter själv gladsax med förskjuten tyngdpunkt och dess
asymetriska gång har visat sig lyckad vid havsöringsfisket.
Mvh Henric
www.henric.nu

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 01-04-03 08:04

Henric wrote:

> [...]
> rörelsemönstret i betet. Jag gjuter själv gladsax med förskjuten
> tyngdpunkt och dess asymetriska gång har visat sig lyckad vid

Jeg har mange ganger fisket i klart vann og sett fisk
som eventuelt biter på. Det virker som at fisk blir
dort "lei" av å se den samme monotone sluken over lengre tid.

Min far lærte meg å skifte sluk etter å ha fisket
på samme sted over noe tid. Det hendte ofte at
fiske bet noen av de første kastene - og så ble
det stille.

Jeg tror at det er mulig, men min oppfinnelse,
å lage sluker med en mer variert/kaotisk "adferd".
Dette var dog opprinnelig ikke meningen med oppfinnelsen.
Det hadde vært morsomt å blitt med på å utvikle en sluk
med en mer "naturlig" (ikke-monoton) adferd som fisken
ikke ble så fort lei av. Jeg tror dette er langt
fra trivielt. En kan lage mekanismer som "kaotisk"
varierer balanse-punkt og kanskje ytre geometri
til sluken. En slik "kaos-sluk" kan kanskje ikke
være for tung i forhold til størrelsen. "Drag-kreftene"
og tyngden bør vel ikke dominere bevegelsene for mye.

reinert

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 01-04-03 08:07

Reinert Korsnes wrote:

> Jeg har mange ganger fisket i klart vann og sett fisk
> som eventuelt biter på. Det virker som at fisk blir
> dort "lei" av å se den samme monotone sluken over lengre tid.
^

fort (trykkfeil)

reinert

Fra : Reinert Korsnes

Dato : 01-04-03 08:06

*?* kent *?* wrote:

> [...]
> kastfiske så rör de sig som en fisk. Det är ju det som är hela meningen

Jeg har fisket tonnevis med stang - men aldri etter jedde
Der jeg vokste opp kjøpte vi praktisk aldri fisk i butikk...

Selger du wobbler ?

reinert

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 01-04-03 14:50

On Tue, 01 Apr 2003 09:05:42 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Reinert
Korsnes wrote:

>Jeg har fisket tonnevis med stang - men aldri etter jedde

Som jag skrivit flera gånger redan så kan man använda wobbler efter de
flesta fiskarter, inte bara gädda. Jag har även fångat makrill, torsk,
bleka och sej med wobbler.

>Der jeg vokste opp kjøpte vi praktisk aldri fisk i butikk...

Och?

>Selger du wobbler ?

Nej. Men jag känner mycket väl till wobblers. Jag trodde att anledningen
till att du frågade här i gruppen var att du ville veta dels hur wobblers
fungerar och dels om det finns någon marknad för din uppfinning. Men nu
visar det sig att du inte vill ha några svar som innehåller något positivt
om wobblers och annat.

Så därför kommer jag inte att svara på dina frågor mer. Varför skall jag
hjälpa dig när du sedan blir sur för hjälpen?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 31-03-03 11:22

"Reinert Korsnes" skrev
> Det er foreløbig en hemmelighet.
> Det gjelder å finpusse patentkravene før en publiserer.

Det er nok en god ide

> [...]
> som er "trykk-følsomme" - altså som "vet" hvor dypt
> de er og som brukeren kan instille på f.eks. 2 m dyp ?

Ikke indstille, nej.
Skeen kunne indstilles til en bestemt vinkel, som
så bestemte dybden. Den blev i samme dybde ved spin-stop.

> Inneholder de en gass-lomme ?

Ved det ikke. Antagelig er de bare vægtmæssigt udbalanceret.

> Og kan de rotere ?

Nej.

> Kunne du eventuelt gi meg en referanse på dette ?

Den hed "Robin-(something)"

> [...]
> en tenke seg et sett av "pelagiske fiske-sluker"
> og som har interesse for fiske etter storfisk
> fra båt i tropene ? Min oppfinelse har nok mest

Med mit kendskab til tropisk fiskeri, er en sådan lure ikke
noget man savner. Måske til bass eller gedde fiskeri
hvor luren jo godt kan være (forholdsvis) stor.
Prøv at kontakte woblerfabrikkerne for at høre om der
er et marked. De må være de første til at vide det.

Fra : Michael

Dato : 01-04-03 15:36

Hvad med at spørge/sende spørgsmålet ind til "Flemming Leth" ? ? han har
sikkert svaret... =)