Vores 5½ måneders dreng vender sig på mave~
Fra : Synne Petersen

Dato : 27-03-03 20:35

Hejsa Gruppe.

Som overskriften lyder, triller vores dreng selv rundt i søvne.

Skal vi være obs på det, og vende ham igen, eller skal vi bare lade ham
sove?

--
Mvh,
Synne

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 27-03-03 22:46

"Synne Petersen" <synne@s_p_a_m_poundbang.dk> skrev...

> Som overskriften lyder, triller vores dreng selv rundt i søvne.
>
> Skal vi være obs på det, og vende ham igen, eller skal vi bare lade
ham
> sove?

Når han er stor nok til selv at vende sig, behøver I ikke gøre noget
anderledes. Bare I ikke selv lægger ham på maven, skulle det være helt
OK, om han selv vender sig derom.

Christina

Fra : Synne Petersen

Dato : 28-03-03 15:37

"Christina Puhakka Egholm" skrev:
> Når han er stor nok til selv at vende sig, behøver I ikke gøre noget
> anderledes.

Ok tak :).
Han sover med en flad babyhovedpude. Skal vi fjerne den?

Mvh,
Synne

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 28-03-03 20:09

"Synne Petersen" <synne@s_p_a_m_poundbang.dk> skrev...

> Han sover med en flad babyhovedpude. Skal vi fjerne den?

Åh, det ved jeg faktisk ikke.
Vi ventede med at bruge hovedpude, til han var godt 7 måneder, men jeg
ved ikke, om der findes nogen "retningslinjer". Det eneste, jeg måske
kunne forestille mig, er, at det kan blive lidt for varmt, hvis han
ligger med hovedet ned i puden..?
Men I kan jo prøve jer frem og se, om han overhovedet finder sig i at
sove uden...

Christina

Fra : Bettina Løhmann

Dato : 01-04-03 12:29

Hej Synne,

Normalt er det at sove med hovedpude på listen over "fyh"-ting angående
vuggedød. Ikke for at jage en skræk i livet af dig, men du er jo selv inde
på det angående at ligge på maven!
Der er slet ingen grund til at de skal sove med pude, om noget gør det blot
deres hoved-/halsstilling lidt skæv i sengen. Det eneste, en pude bruges til
i den alder, er tryghed og hygge, noget a tnusse med og måske noget at rode
rundt med og få lagt over hovedet. Men han kan jo også selv fjerne den igen,
vil jeg tro.

Ang. at sove på maven, så har vi også en pige der "dyrker" det, men vi
tager lidt afslappet på det, for selvom jeg gør en dyd ud af at vende hende
rundt på ryggen, ligger hun på maven få øjeblikke efter, så det er nærmest
håbløst. Men eftersom hun sagtens kan vende sig, er det heller ikke
"farligt". Hun ser faktisk ud til at nyde at ligge på maven, og hun falder
nemmere til ro på maven, så det er ikke altid af det onde.

Mvh.
Bettina

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-03 08:51

"Synne Petersen" <synne@s_p_a_m_poundbang.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Gruppe.
>
> Som overskriften lyder, triller vores dreng selv rundt i søvne.
>
> Skal vi være obs på det, og vende ham igen, eller skal vi bare lade ham
> sove?

Vores dreng gjorde/gør det samme. Efter at have drejet ham rundt 9827839
gange på en aften besluttede vi at lade ham ligge. Han sover godt og der er
ikke sket noget med ham. De første nætter var vi lige inde og kigge mange
gange, men efterhånden slappede vi så af. I øvrigt kom han ind i sin egen
seng på sit eget værelse da han var 2 mdr. Det virkede fint

VH jakob

Fra : Bo Warming

Dato : 29-03-03 04:31

"JcLind" <Svar her> wrote in message

> [...]
> gange, men efterhånden slappede vi så af. I øvrigt kom han ind i sin egen
> seng på sit eget værelse da han var 2 mdr. Det virkede fint

Har man råd til at have et særligt rum til børnene eller til hvert barn så
vil man gerne have det brugt.

Det lyder af selvstændighed, at barnet har sit eget.

Men når min brors børn i mange åp tidligt om morgnen gik ind til forældrene
og ville sove i deres seng, så er det vel fordi de for tidligt er blevet
nødet til at sove væk fra tryghedsgiver.
Min ældste sov i mors seng til 5 - why not?.

Det er klart at den nyopfundne regel om at sove på ryggen, som MÅSKE har
værdi mht at forebygge vuggedød, handler om de første tidlige (3) måneder
hvor barnet ikke kan vende sig selv - samt om luftvejsproblemer hvor
kvælning i slim o.a. kan ske, og sideleje og maveleje forebygger.

Er der noget skønnere end at se på sit sovende barn? At se på sit handlende
barn, selvom de er utrygt ? At se på sit taknemlige barn?
I bogen "Verden ifølge Garp" er forældrenes stjernestunder at se på deres
barn mens det sover, og det var det (bl.a. deerfor) også for os, men er det
ikke en falliterklæring at forgude stilstand?