diskfrag
Fra : andy

Dato : 28-03-03 17:11

hej alle jeg har gået rundt om mand ikke køre skandisk eller linende
under linux, som eks windows gør. jeg har ledt i min linux redhat8 og
har ikke fundet noget. skal jeg ikke køre nogen form for oprydning?

Fra : Thomas Iversen

Dato : 28-03-03 16:14

In article <3E847431.5020705@nypost.dk>, andy wrote:
> hej alle jeg har gået rundt om mand ikke køre skandisk eller linende
> under linux, som eks windows gør. jeg har ledt i min linux redhat8 og
> har ikke fundet noget. skal jeg ikke køre nogen form for oprydning?

Nej.

Kort forklaring: Linux's filsystemer er så smarte at det ikke er
nødvendigt.

Lang forklaring: Ovenstående er ikke helt rigtigt, men "problemet" er
ikke nær så slemt som i windows og det kan derfor dårligt betale sig
at gøre.

Mvh Thomas

Fra : Soren Davidsen

Dato : 28-03-03 18:34

Thomas Iversen <zensonic@zensonic.dk> writes:

> [...]
>
> Lang forklaring: Ovenstående er ikke helt rigtigt, men "problemet" er
> ikke nær så slemt som i windows og det kan derfor dårligt betale sig

Eh, scandisk: 'man fsck' .. Men ja, der er ikke noget defrak program.

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-03-03 18:06

On 28 Mar 2003 18:34:10 +0100, Soren Davidsen wrote:

> Eh, scandisk: 'man fsck' .. Men ja, der er ikke noget defrak program.

Det er der såmænd, modulo filsystem:

<http://packages.debian.org/unstable/admin/defrag.html>

Jeg har nu aldrig prøvet...

Mvh.

--
"Hvilken sanning, Måns, är sann?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Thomas Iversen

Dato : 28-03-03 19:06

In article <87u1dnwhek.fsf@virgil.koldfront.dk>, Adam Sjøgren wrote:

> Det er der såmænd, modulo filsystem:
>
> <http://packages.debian.org/unstable/admin/defrag.html>
>
> Jeg har nu aldrig prøvet...

Jeg tvivler på du vil opleve nogen effekt på et ext2. Men så
igen... jeg har heller aldrig prøvet, men kun læst hvorfor defrag af
ext2 ikke er nødvendig.

Mvh Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-03-03 19:19

Thomas Iversen skrev Fredag den 28. marts 2003 19:05 i
dk.edb.system.unix:

> Jeg tvivler på du vil opleve nogen effekt på et ext2. Men så
> igen... jeg har heller aldrig prøvet, men kun læst hvorfor defrag af
> ext2 ikke er nødvendig.

Jeg kan ikke mindes at have hørt hvorfor det ikke er så nødvendigt som
på fat drev, så hvad er den tekniske forklaring?

Ivar Madsen

Fra : Thomas Iversen

Dato : 29-03-03 20:19

In article <1140859.Sx9Anz8Zsu@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:
> Jeg kan ikke mindes at have hørt hvorfor det ikke er så nødvendigt som
> på fat drev, så hvad er den tekniske forklaring?

Google er din ven. Her er nok til et par timers underholdning:

<http://groups.google.com/groups?q=ext2+defrag+not+necessary&hl=da&lr=&ie=UTF-8&start=10&sa=N>

og

<http://www.google.com/search?q=ext2+defrag+not+necessary&hl=da&lr=&ie=UTF-8&sa=N&tab=gw>

Mvh Thomas, Vanløse