aktivt kul
Fra : Jeppe Møller

Dato : 23-03-03 13:22

Jeg har nu forsøgt mig med aktivt kul i mit akvarie for første gang- og det
med et flot resutat!

Mit spørgsmål går på hvor tit dette kul skal udskfites?

vh
/JeppeM

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-03-03 14:38

Jeppe Møller <jeppem@gjk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1048422176.564089@kalvebod.groenjord.dk...
> Jeg har nu forsøgt mig med aktivt kul i mit akvarie for første gang- og
det
> med et flot resutat!
>
> Mit spørgsmål går på hvor tit dette kul skal udskfites?

Det er faktisk ikke muligt at give et entydigt svar på.
Det komme jo helt an på hvor meget det har skulle absobere.

Men det tager ikke lang tid for end det er blevet ganske inaktivt.

Carsten

Fra : Jeppe Møller

Dato : 23-03-03 16:27

> Men det tager ikke lang tid for end det er blevet ganske inaktivt.

Et ugentligt skift burde være fint så?
Jeg havde bare ingen idé om sådan noget holdt en måned eller mindre...

/JeppeM

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 23-03-03 18:38

> Jeg har nu forsøgt mig med aktivt kul i mit akvarie for første gang- og
det
> med et flot resutat!

Hvad gør det aktive kul godt for?

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 23-03-03 18:52

> Hvad gør det aktive kul godt for?

Aktivt kul var engang akvaristernes vise sten da der ikke var grænser for de
egenskaber man tillagde aktivt kul. Det binder medicinrester, tungmetaller,
farvestoffer fra f.eks. trærødder etc. til sin overfladestruktur og fjerner
det dermed fra akvariet. En ulempe er dog at det også fjerner sporstoffer og
vitaminforstadier som er gavnlige for fiskene. En anden ulempe er at når det
er "fyldt op" og ikke kan rumme mere, risikerer man at det istedet for at
binde affaldsstofferne op, frigiver det og giver dermed en forgiftning af
akvariet. Der er ikke nogen måde til at afgøre hvor længe det aktive kul kan
binde noget til sig, og som Carsten Gall skrev, så kan det variere utroligt
meget afhængig af forholdende i akvariet. Nogen siger en uge andre siger
helt op til 3 måneder.

Jeg siger, brug det kun når du skal fjerne medicin rester eller hvis du bor
i et område hvor kvaliteten i vandforsyningen er ustabil (jeg synes jeg med
jævne mellemrum har hørt mange hístorier om mere eller mindre forurenet vand
i Århus vandforsyning). I så tilfælde kan du filtrere vandet over det aktive
kul inden du leder det friske vand ind i akvariet.

Jeg så for øvrigt en udsendelse med BS og Anja hvor han anvendte aktivt kul
til at rense beskidt bækvand med, så det var uskadeligt at drikke.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk